Hubungan beban tugas guru dengan kualiti pengajaran guru sekolah menengah di daerah Sandakan

Fokus utama kajian adalah untuk mengenal pasti beban tugas guru terhadap kualiti pengajaran guru sekolah menengah di daerah Sandakan. Beban tugas guru yang dilihat adalah dari sudut perkeranian, kurikulum dan kokurikulum. Seramai 175 orang guru daripada lima buah sekolah menengah dipilih sebagai...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ahadia Soaibah
Format: Thesis
Language:English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18907/1/Hubungan%20beban%20tugas%20guru%20dengan%20kualiti.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.18907
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.189072018-02-27T07:58:25Z Hubungan beban tugas guru dengan kualiti pengajaran guru sekolah menengah di daerah Sandakan 2013 Ahadia Soaibah LB Theory and practice of education Fokus utama kajian adalah untuk mengenal pasti beban tugas guru terhadap kualiti pengajaran guru sekolah menengah di daerah Sandakan. Beban tugas guru yang dilihat adalah dari sudut perkeranian, kurikulum dan kokurikulum. Seramai 175 orang guru daripada lima buah sekolah menengah dipilih sebagai responden. Data soal selidik dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan inferensi menerusi program SPSS Versi 20.0. Ujian-ujian yang digunakan untuk menyokong hipotesis-hipotesis ialah Ujian-t dan korelasi. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara beban tugas perkeranian, kurikulum dan kokurikulum mengikut faktor jantina guru. Hasil ujian-t skor min beban tugas guru lelaki ialah 4.106 (perkeranian), 4.047 (kurikulum) dan 4.287 (kokurikulum). Manakala beban tugas guru perempuan ialah 3.850 (perkeranian), 3.773 (kurikulum) dan 3.812 (kokurikulum). IN menunjukkan guru Ielaki mempunyai skor beban tugas yang lebih tinggi berbanding guru perempuan. Seterusnya, tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara beban tugas perkeranian, kurikulum dan kokurikulum mengikut faktor umur, status perkahwinan, pengalaman mengajar dan kelulusan tertinggi guru. Hasil kajian juga mendapati bahawa terdapat hubungan yang lemah dan sederhana antara aspek-aspek beban tugas perkeranian, kurikulum dan kokurikulum terhadap kualiti pengajaran. Kelemahan-kelemahany ang ada dalam kajian dikenalpasti dan beberapa cadangan diberikan untuk mengatasi segala kelemahan yang ada. Cadangan yang dikemukakan diharap dapat membantu semua pihak khususnya Kementerian Pelajaran Malaysia melihat faktor-faktor yang harus diambil kira agar dapat mengurangkan beban tugas guru yang semakin bertambah pada masa kini. 2013 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18907/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18907/1/Hubungan%20beban%20tugas%20guru%20dengan%20kualiti.pdf text en public masters Universiti Malaysia Sabah Faculty of Psychology and Education
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Ahadia Soaibah
Hubungan beban tugas guru dengan kualiti pengajaran guru sekolah menengah di daerah Sandakan
description Fokus utama kajian adalah untuk mengenal pasti beban tugas guru terhadap kualiti pengajaran guru sekolah menengah di daerah Sandakan. Beban tugas guru yang dilihat adalah dari sudut perkeranian, kurikulum dan kokurikulum. Seramai 175 orang guru daripada lima buah sekolah menengah dipilih sebagai responden. Data soal selidik dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan inferensi menerusi program SPSS Versi 20.0. Ujian-ujian yang digunakan untuk menyokong hipotesis-hipotesis ialah Ujian-t dan korelasi. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara beban tugas perkeranian, kurikulum dan kokurikulum mengikut faktor jantina guru. Hasil ujian-t skor min beban tugas guru lelaki ialah 4.106 (perkeranian), 4.047 (kurikulum) dan 4.287 (kokurikulum). Manakala beban tugas guru perempuan ialah 3.850 (perkeranian), 3.773 (kurikulum) dan 3.812 (kokurikulum). IN menunjukkan guru Ielaki mempunyai skor beban tugas yang lebih tinggi berbanding guru perempuan. Seterusnya, tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara beban tugas perkeranian, kurikulum dan kokurikulum mengikut faktor umur, status perkahwinan, pengalaman mengajar dan kelulusan tertinggi guru. Hasil kajian juga mendapati bahawa terdapat hubungan yang lemah dan sederhana antara aspek-aspek beban tugas perkeranian, kurikulum dan kokurikulum terhadap kualiti pengajaran. Kelemahan-kelemahany ang ada dalam kajian dikenalpasti dan beberapa cadangan diberikan untuk mengatasi segala kelemahan yang ada. Cadangan yang dikemukakan diharap dapat membantu semua pihak khususnya Kementerian Pelajaran Malaysia melihat faktor-faktor yang harus diambil kira agar dapat mengurangkan beban tugas guru yang semakin bertambah pada masa kini.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Ahadia Soaibah
author_facet Ahadia Soaibah
author_sort Ahadia Soaibah
title Hubungan beban tugas guru dengan kualiti pengajaran guru sekolah menengah di daerah Sandakan
title_short Hubungan beban tugas guru dengan kualiti pengajaran guru sekolah menengah di daerah Sandakan
title_full Hubungan beban tugas guru dengan kualiti pengajaran guru sekolah menengah di daerah Sandakan
title_fullStr Hubungan beban tugas guru dengan kualiti pengajaran guru sekolah menengah di daerah Sandakan
title_full_unstemmed Hubungan beban tugas guru dengan kualiti pengajaran guru sekolah menengah di daerah Sandakan
title_sort hubungan beban tugas guru dengan kualiti pengajaran guru sekolah menengah di daerah sandakan
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Faculty of Psychology and Education
publishDate 2013
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18907/1/Hubungan%20beban%20tugas%20guru%20dengan%20kualiti.pdf
_version_ 1747836494642413568