Hubungan gaya kepimpinan guru besar dengan stres guru sekolah rendah di daerah Ranau Sabah
Kajian ini bertujuan untuk menilai gaya kepimpinan guru besar dan hubungannya dengan stres guru di Daerah Ranau, Sabah. Kajian ini juga bertujuan untuk mengenal pasti sama ada terdapat hubungan yang signifikan di antara gaya kepimpinan guru besar berdasarkan pandangan guru dengan stres guru. Kaj...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18913/1/Hubungan%20gaya%20kepimpinan.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ums-ep.18913 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-ums-ep.189132018-02-27T07:59:10Z Hubungan gaya kepimpinan guru besar dengan stres guru sekolah rendah di daerah Ranau Sabah 2013 Mohd Sallehudin Rasmin LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan untuk menilai gaya kepimpinan guru besar dan hubungannya dengan stres guru di Daerah Ranau, Sabah. Kajian ini juga bertujuan untuk mengenal pasti sama ada terdapat hubungan yang signifikan di antara gaya kepimpinan guru besar berdasarkan pandangan guru dengan stres guru. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan dan data diperolehi daripada kaedah soal selidik yang menggunakan skala likert lima mata. Alat ukur "Leader Behavior Description Questionnaire" (LBDQ) digunakan untuk mengukur gaya kepimpinan guru besar dimensi berstruktur dan dimensi timbang rasa. Alat ukur Stres Guru digunakan untuk mengukur aras stres guru berdasarkan gaya kepimpinan guru besar dua dimensi tersebut. Sampel kajian terdiri daripada 314 orang guru dari sebelas buah sekolah rendah yang mempunyai dua sesi persekolahan di daerah Ranau. Sampel kajian dipilih secara tak rawak kuota. Data diproses melibatkan statistik deskriptif iaitu pengukuran frekuensi, skor min, sisihan piawai dan peratusan. Data juga diproses menggunakan statistik inferensi iaitu Pekali Korelasi Pearson, ANOVA dan Ujian-t. Hasil kajian mendapati gaya kepimpinan guru besar pada pandangan guru adalah tinggi pada kedua-dua dimensi iaitu pada dimensi berstruktur dan dimensi timbang rasa. Hasil kajian juga mendapati terdapat hubungan yang signifikan antara gaya kepimpinan guru besar dimensi berstruktur dengan aras stres guru pada tahap yang sangat lemah dan hubungannya adalah secara negative dan tidak terdapat hubungan yang signifikan gaya kepimpinan guru besar dimensi timbang rasa dengan aras stres guru pada gaya bertimbang rasa. 2013 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18913/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18913/1/Hubungan%20gaya%20kepimpinan.pdf text en public masters Universiti Malaysia Sabah Faculty of Psychology and Education |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
collection |
UMS Institutional Repository |
language |
English |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Mohd Sallehudin Rasmin Hubungan gaya kepimpinan guru besar dengan stres guru sekolah rendah di daerah Ranau Sabah |
description |
Kajian ini bertujuan untuk menilai gaya kepimpinan guru besar dan
hubungannya dengan stres guru di Daerah Ranau, Sabah. Kajian ini juga
bertujuan untuk mengenal pasti sama ada terdapat hubungan yang signifikan
di antara gaya kepimpinan guru besar berdasarkan pandangan guru dengan
stres guru. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan dan data diperolehi
daripada kaedah soal selidik yang menggunakan skala likert lima mata. Alat
ukur "Leader Behavior Description Questionnaire" (LBDQ) digunakan untuk
mengukur gaya kepimpinan guru besar dimensi berstruktur dan dimensi
timbang rasa. Alat ukur Stres Guru digunakan untuk mengukur aras stres guru
berdasarkan gaya kepimpinan guru besar dua dimensi tersebut. Sampel kajian
terdiri daripada 314 orang guru dari sebelas buah sekolah rendah yang
mempunyai dua sesi persekolahan di daerah Ranau. Sampel kajian dipilih
secara tak rawak kuota. Data diproses melibatkan statistik deskriptif iaitu
pengukuran frekuensi, skor min, sisihan piawai dan peratusan. Data juga
diproses menggunakan statistik inferensi iaitu Pekali Korelasi Pearson, ANOVA
dan Ujian-t. Hasil kajian mendapati gaya kepimpinan guru besar pada
pandangan guru adalah tinggi pada kedua-dua dimensi iaitu pada dimensi
berstruktur dan dimensi timbang rasa. Hasil kajian juga mendapati terdapat
hubungan yang signifikan antara gaya kepimpinan guru besar dimensi
berstruktur dengan aras stres guru pada tahap yang sangat lemah dan
hubungannya adalah secara negative dan tidak terdapat hubungan yang
signifikan gaya kepimpinan guru besar dimensi timbang rasa dengan aras stres
guru pada gaya bertimbang rasa. |
format |
Thesis |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Mohd Sallehudin Rasmin |
author_facet |
Mohd Sallehudin Rasmin |
author_sort |
Mohd Sallehudin Rasmin |
title |
Hubungan gaya kepimpinan guru besar dengan stres guru sekolah rendah di daerah Ranau Sabah |
title_short |
Hubungan gaya kepimpinan guru besar dengan stres guru sekolah rendah di daerah Ranau Sabah |
title_full |
Hubungan gaya kepimpinan guru besar dengan stres guru sekolah rendah di daerah Ranau Sabah |
title_fullStr |
Hubungan gaya kepimpinan guru besar dengan stres guru sekolah rendah di daerah Ranau Sabah |
title_full_unstemmed |
Hubungan gaya kepimpinan guru besar dengan stres guru sekolah rendah di daerah Ranau Sabah |
title_sort |
hubungan gaya kepimpinan guru besar dengan stres guru sekolah rendah di daerah ranau sabah |
granting_institution |
Universiti Malaysia Sabah |
granting_department |
Faculty of Psychology and Education |
publishDate |
2013 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18913/1/Hubungan%20gaya%20kepimpinan.pdf |
_version_ |
1747836496134537216 |