Hubungan gaya kepimpinan guru besar dengan stres guru sekolah rendah di daerah Ranau Sabah

Kajian ini bertujuan untuk menilai gaya kepimpinan guru besar dan hubungannya dengan stres guru di Daerah Ranau, Sabah. Kajian ini juga bertujuan untuk mengenal pasti sama ada terdapat hubungan yang signifikan di antara gaya kepimpinan guru besar berdasarkan pandangan guru dengan stres guru. Kaj...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Sallehudin Rasmin
Format: Thesis
Language:English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18913/1/Hubungan%20gaya%20kepimpinan.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.18913
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.189132018-02-27T07:59:10Z Hubungan gaya kepimpinan guru besar dengan stres guru sekolah rendah di daerah Ranau Sabah 2013 Mohd Sallehudin Rasmin LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan untuk menilai gaya kepimpinan guru besar dan hubungannya dengan stres guru di Daerah Ranau, Sabah. Kajian ini juga bertujuan untuk mengenal pasti sama ada terdapat hubungan yang signifikan di antara gaya kepimpinan guru besar berdasarkan pandangan guru dengan stres guru. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan dan data diperolehi daripada kaedah soal selidik yang menggunakan skala likert lima mata. Alat ukur "Leader Behavior Description Questionnaire" (LBDQ) digunakan untuk mengukur gaya kepimpinan guru besar dimensi berstruktur dan dimensi timbang rasa. Alat ukur Stres Guru digunakan untuk mengukur aras stres guru berdasarkan gaya kepimpinan guru besar dua dimensi tersebut. Sampel kajian terdiri daripada 314 orang guru dari sebelas buah sekolah rendah yang mempunyai dua sesi persekolahan di daerah Ranau. Sampel kajian dipilih secara tak rawak kuota. Data diproses melibatkan statistik deskriptif iaitu pengukuran frekuensi, skor min, sisihan piawai dan peratusan. Data juga diproses menggunakan statistik inferensi iaitu Pekali Korelasi Pearson, ANOVA dan Ujian-t. Hasil kajian mendapati gaya kepimpinan guru besar pada pandangan guru adalah tinggi pada kedua-dua dimensi iaitu pada dimensi berstruktur dan dimensi timbang rasa. Hasil kajian juga mendapati terdapat hubungan yang signifikan antara gaya kepimpinan guru besar dimensi berstruktur dengan aras stres guru pada tahap yang sangat lemah dan hubungannya adalah secara negative dan tidak terdapat hubungan yang signifikan gaya kepimpinan guru besar dimensi timbang rasa dengan aras stres guru pada gaya bertimbang rasa. 2013 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18913/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18913/1/Hubungan%20gaya%20kepimpinan.pdf text en public masters Universiti Malaysia Sabah Faculty of Psychology and Education
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Mohd Sallehudin Rasmin
Hubungan gaya kepimpinan guru besar dengan stres guru sekolah rendah di daerah Ranau Sabah
description Kajian ini bertujuan untuk menilai gaya kepimpinan guru besar dan hubungannya dengan stres guru di Daerah Ranau, Sabah. Kajian ini juga bertujuan untuk mengenal pasti sama ada terdapat hubungan yang signifikan di antara gaya kepimpinan guru besar berdasarkan pandangan guru dengan stres guru. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan dan data diperolehi daripada kaedah soal selidik yang menggunakan skala likert lima mata. Alat ukur "Leader Behavior Description Questionnaire" (LBDQ) digunakan untuk mengukur gaya kepimpinan guru besar dimensi berstruktur dan dimensi timbang rasa. Alat ukur Stres Guru digunakan untuk mengukur aras stres guru berdasarkan gaya kepimpinan guru besar dua dimensi tersebut. Sampel kajian terdiri daripada 314 orang guru dari sebelas buah sekolah rendah yang mempunyai dua sesi persekolahan di daerah Ranau. Sampel kajian dipilih secara tak rawak kuota. Data diproses melibatkan statistik deskriptif iaitu pengukuran frekuensi, skor min, sisihan piawai dan peratusan. Data juga diproses menggunakan statistik inferensi iaitu Pekali Korelasi Pearson, ANOVA dan Ujian-t. Hasil kajian mendapati gaya kepimpinan guru besar pada pandangan guru adalah tinggi pada kedua-dua dimensi iaitu pada dimensi berstruktur dan dimensi timbang rasa. Hasil kajian juga mendapati terdapat hubungan yang signifikan antara gaya kepimpinan guru besar dimensi berstruktur dengan aras stres guru pada tahap yang sangat lemah dan hubungannya adalah secara negative dan tidak terdapat hubungan yang signifikan gaya kepimpinan guru besar dimensi timbang rasa dengan aras stres guru pada gaya bertimbang rasa.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Mohd Sallehudin Rasmin
author_facet Mohd Sallehudin Rasmin
author_sort Mohd Sallehudin Rasmin
title Hubungan gaya kepimpinan guru besar dengan stres guru sekolah rendah di daerah Ranau Sabah
title_short Hubungan gaya kepimpinan guru besar dengan stres guru sekolah rendah di daerah Ranau Sabah
title_full Hubungan gaya kepimpinan guru besar dengan stres guru sekolah rendah di daerah Ranau Sabah
title_fullStr Hubungan gaya kepimpinan guru besar dengan stres guru sekolah rendah di daerah Ranau Sabah
title_full_unstemmed Hubungan gaya kepimpinan guru besar dengan stres guru sekolah rendah di daerah Ranau Sabah
title_sort hubungan gaya kepimpinan guru besar dengan stres guru sekolah rendah di daerah ranau sabah
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Faculty of Psychology and Education
publishDate 2013
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18913/1/Hubungan%20gaya%20kepimpinan.pdf
_version_ 1747836496134537216