Persepsi guru terhadap keperluan Latihan Dalam Perkhidmatan (LDP) dan hubungannya dengan kualiti guru

Kajian ini adalah bertujuan untuk mengkaji persepsi guru terhadap keperluan latihan dalam perkhidmatan (LDP) dan hubungannya dengan kualiti guru dalam kalangan guru sekolah menengah di daerah Sandakan. Daripada 1,320 orang guru sekolah menengah, hanya 302 orang guru dipilih secara rawak untuk dij...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Leong, Ket Chu
Format: Thesis
Language:English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18916/1/Persepsi%20guru%20terhadap%20keperluan.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.18916
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.189162018-02-26T03:39:26Z Persepsi guru terhadap keperluan Latihan Dalam Perkhidmatan (LDP) dan hubungannya dengan kualiti guru 2013 Leong, Ket Chu LB Theory and practice of education Kajian ini adalah bertujuan untuk mengkaji persepsi guru terhadap keperluan latihan dalam perkhidmatan (LDP) dan hubungannya dengan kualiti guru dalam kalangan guru sekolah menengah di daerah Sandakan. Daripada 1,320 orang guru sekolah menengah, hanya 302 orang guru dipilih secara rawak untuk dijadikan sebagai persampelan secara tinjauan. Instrumen kajian ini terbahagi kepada lima bahagian, iaitu demografi, kepentingan latihan, jenis latihan, kaedah latihan dan kualiti guru. Instrumen yang digunakan ini mempunyai kebolehpercayaan yang tinggi dengan pekali kebolehpercayaan Alfa Cronbalch (0.94). Data yang dikumpul telah dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 19.0. Sebanyak empat belas hipotesis telah diuji, tiga hipotesis nul dan sebelas hipotesis alternatif diterima. Keputusan ujian-t telah menunjukkan perbezaan yang signifikan dalam skor min untuk kepentingan latihan, jenis latihan, kaedah latihan dan kualiti guru. Dapatan juga menunjukkan perbezaan yang signifikan dalam skor min dalam sesetengah elemen bagi kepentingan latihan, jenis latihan dan kaedah latihan mengikut jantina, umur, pengalaman mengajar dan jawatan yang dipegang. Seterusnya, dapatan antara kualiti guru dengan faktor demografi tidak menunjukkan perbezaan yang signifikan mengikut jantina, umur dan jawatan yang dipegang kecuali dengan pengalaman mengajar. Dalam pada itu, analisis korelasi telah menunjukkan semua komponen LDP mempunyai hubungan signifikan secara statistik dengan kualiti guru. Dari segi analisis regresi mudah, keperluan LDP telah mempengaruhi kualiti guru, manakala analisis regresi berganda pula telah menunjukkan kepentingan latihan dan kaedah latihan adalah peramal untuk kualiti guru. Kesimpulannya, keperluan LDP mempunyai hubungan dan pengaruh terhadap kualiti guru. 2013 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18916/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18916/1/Persepsi%20guru%20terhadap%20keperluan.pdf text en public masters Universiti Malaysia Sabah Faculty of Psychology and Education
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Leong, Ket Chu
Persepsi guru terhadap keperluan Latihan Dalam Perkhidmatan (LDP) dan hubungannya dengan kualiti guru
description Kajian ini adalah bertujuan untuk mengkaji persepsi guru terhadap keperluan latihan dalam perkhidmatan (LDP) dan hubungannya dengan kualiti guru dalam kalangan guru sekolah menengah di daerah Sandakan. Daripada 1,320 orang guru sekolah menengah, hanya 302 orang guru dipilih secara rawak untuk dijadikan sebagai persampelan secara tinjauan. Instrumen kajian ini terbahagi kepada lima bahagian, iaitu demografi, kepentingan latihan, jenis latihan, kaedah latihan dan kualiti guru. Instrumen yang digunakan ini mempunyai kebolehpercayaan yang tinggi dengan pekali kebolehpercayaan Alfa Cronbalch (0.94). Data yang dikumpul telah dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 19.0. Sebanyak empat belas hipotesis telah diuji, tiga hipotesis nul dan sebelas hipotesis alternatif diterima. Keputusan ujian-t telah menunjukkan perbezaan yang signifikan dalam skor min untuk kepentingan latihan, jenis latihan, kaedah latihan dan kualiti guru. Dapatan juga menunjukkan perbezaan yang signifikan dalam skor min dalam sesetengah elemen bagi kepentingan latihan, jenis latihan dan kaedah latihan mengikut jantina, umur, pengalaman mengajar dan jawatan yang dipegang. Seterusnya, dapatan antara kualiti guru dengan faktor demografi tidak menunjukkan perbezaan yang signifikan mengikut jantina, umur dan jawatan yang dipegang kecuali dengan pengalaman mengajar. Dalam pada itu, analisis korelasi telah menunjukkan semua komponen LDP mempunyai hubungan signifikan secara statistik dengan kualiti guru. Dari segi analisis regresi mudah, keperluan LDP telah mempengaruhi kualiti guru, manakala analisis regresi berganda pula telah menunjukkan kepentingan latihan dan kaedah latihan adalah peramal untuk kualiti guru. Kesimpulannya, keperluan LDP mempunyai hubungan dan pengaruh terhadap kualiti guru.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Leong, Ket Chu
author_facet Leong, Ket Chu
author_sort Leong, Ket Chu
title Persepsi guru terhadap keperluan Latihan Dalam Perkhidmatan (LDP) dan hubungannya dengan kualiti guru
title_short Persepsi guru terhadap keperluan Latihan Dalam Perkhidmatan (LDP) dan hubungannya dengan kualiti guru
title_full Persepsi guru terhadap keperluan Latihan Dalam Perkhidmatan (LDP) dan hubungannya dengan kualiti guru
title_fullStr Persepsi guru terhadap keperluan Latihan Dalam Perkhidmatan (LDP) dan hubungannya dengan kualiti guru
title_full_unstemmed Persepsi guru terhadap keperluan Latihan Dalam Perkhidmatan (LDP) dan hubungannya dengan kualiti guru
title_sort persepsi guru terhadap keperluan latihan dalam perkhidmatan (ldp) dan hubungannya dengan kualiti guru
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Faculty of Psychology and Education
publishDate 2013
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18916/1/Persepsi%20guru%20terhadap%20keperluan.pdf
_version_ 1747836496866443264