Gaya pembelajaran pelajar dalam mata pelajaran kimia di sebuah sekolah menengah daerah Kota Kinabalu

Mata pelajaran Kimia merupakan mata pelajaran yang sering kali memberi cabaran hebat kepada pelajar. Masih ramai pelajar yang sukar untuk menguasai konsep dalam mata pelajaran Kimia. Namun begitu, dengan pemilihan gaya pembelajaran yang sesuai dengan kecerdasan pelajar, konsep dalam mata pelajara...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Madznah Hamiddon
Format: Thesis
Language:English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18917/1/Gaya%20pembelajaran%20pelajar%20dalam%20mata.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.18917
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.189172018-02-26T03:39:30Z Gaya pembelajaran pelajar dalam mata pelajaran kimia di sebuah sekolah menengah daerah Kota Kinabalu 2013 Madznah Hamiddon QD Chemistry Mata pelajaran Kimia merupakan mata pelajaran yang sering kali memberi cabaran hebat kepada pelajar. Masih ramai pelajar yang sukar untuk menguasai konsep dalam mata pelajaran Kimia. Namun begitu, dengan pemilihan gaya pembelajaran yang sesuai dengan kecerdasan pelajar, konsep dalam mata pelajaran Kimia mudah untuk difahami. Bagi mengkaji amalan gaya pembelajaran pelajar, kajian ini dijalankan dengan menggunakan kaedah penyelidikan kualitatif. Pendekatan kualitatif yang digunakan dalam kajian ini adalah fenomenologi. Fenomenologi digunakan sebagai medium penyelidikan kerana penyelidik ingin meneroka fenomena gaya pembelajaran yang berlaku dalam kalangan pelajar aliran Sains. Penyelidik telah menemubual seramai sembilan orang informan dan membuat pemerhatian dan analisis dokumen bagi mendapatkan data. Hasil analisis data yang telah dijalankan oleh penyelidik, terdapat teknik, kaedah dan strategi pembelajaran yang diamalkan oleh pelajar sebagai gaya pembelajaran. Walau bagaimana pun, pemilihan lebih daripada satu jenis gaya pembelajaran telah menjurus kepada pembelajaran multimodal. Sehubungan dengan penemuan persekitaran pembelajaran multimodal dan juga gaya pembelajaran, penguasaan konsep mata pelajaran akan dapat dipertingkatkan. 2013 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18917/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18917/1/Gaya%20pembelajaran%20pelajar%20dalam%20mata.pdf text en public masters Universiti Malaysia Sabah Faculty of Psychology and Education
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
topic QD Chemistry
spellingShingle QD Chemistry
Madznah Hamiddon
Gaya pembelajaran pelajar dalam mata pelajaran kimia di sebuah sekolah menengah daerah Kota Kinabalu
description Mata pelajaran Kimia merupakan mata pelajaran yang sering kali memberi cabaran hebat kepada pelajar. Masih ramai pelajar yang sukar untuk menguasai konsep dalam mata pelajaran Kimia. Namun begitu, dengan pemilihan gaya pembelajaran yang sesuai dengan kecerdasan pelajar, konsep dalam mata pelajaran Kimia mudah untuk difahami. Bagi mengkaji amalan gaya pembelajaran pelajar, kajian ini dijalankan dengan menggunakan kaedah penyelidikan kualitatif. Pendekatan kualitatif yang digunakan dalam kajian ini adalah fenomenologi. Fenomenologi digunakan sebagai medium penyelidikan kerana penyelidik ingin meneroka fenomena gaya pembelajaran yang berlaku dalam kalangan pelajar aliran Sains. Penyelidik telah menemubual seramai sembilan orang informan dan membuat pemerhatian dan analisis dokumen bagi mendapatkan data. Hasil analisis data yang telah dijalankan oleh penyelidik, terdapat teknik, kaedah dan strategi pembelajaran yang diamalkan oleh pelajar sebagai gaya pembelajaran. Walau bagaimana pun, pemilihan lebih daripada satu jenis gaya pembelajaran telah menjurus kepada pembelajaran multimodal. Sehubungan dengan penemuan persekitaran pembelajaran multimodal dan juga gaya pembelajaran, penguasaan konsep mata pelajaran akan dapat dipertingkatkan.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Madznah Hamiddon
author_facet Madznah Hamiddon
author_sort Madznah Hamiddon
title Gaya pembelajaran pelajar dalam mata pelajaran kimia di sebuah sekolah menengah daerah Kota Kinabalu
title_short Gaya pembelajaran pelajar dalam mata pelajaran kimia di sebuah sekolah menengah daerah Kota Kinabalu
title_full Gaya pembelajaran pelajar dalam mata pelajaran kimia di sebuah sekolah menengah daerah Kota Kinabalu
title_fullStr Gaya pembelajaran pelajar dalam mata pelajaran kimia di sebuah sekolah menengah daerah Kota Kinabalu
title_full_unstemmed Gaya pembelajaran pelajar dalam mata pelajaran kimia di sebuah sekolah menengah daerah Kota Kinabalu
title_sort gaya pembelajaran pelajar dalam mata pelajaran kimia di sebuah sekolah menengah daerah kota kinabalu
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Faculty of Psychology and Education
publishDate 2013
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18917/1/Gaya%20pembelajaran%20pelajar%20dalam%20mata.pdf
_version_ 1747836497110761472