Gaya pembelajaran pelajar dalam mata pelajaran kimia di sebuah sekolah menengah daerah Kota Kinabalu
Mata pelajaran Kimia merupakan mata pelajaran yang sering kali memberi cabaran hebat kepada pelajar. Masih ramai pelajar yang sukar untuk menguasai konsep dalam mata pelajaran Kimia. Namun begitu, dengan pemilihan gaya pembelajaran yang sesuai dengan kecerdasan pelajar, konsep dalam mata pelajara...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18917/1/Gaya%20pembelajaran%20pelajar%20dalam%20mata.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ums-ep.18917 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-ums-ep.189172018-02-26T03:39:30Z Gaya pembelajaran pelajar dalam mata pelajaran kimia di sebuah sekolah menengah daerah Kota Kinabalu 2013 Madznah Hamiddon QD Chemistry Mata pelajaran Kimia merupakan mata pelajaran yang sering kali memberi cabaran hebat kepada pelajar. Masih ramai pelajar yang sukar untuk menguasai konsep dalam mata pelajaran Kimia. Namun begitu, dengan pemilihan gaya pembelajaran yang sesuai dengan kecerdasan pelajar, konsep dalam mata pelajaran Kimia mudah untuk difahami. Bagi mengkaji amalan gaya pembelajaran pelajar, kajian ini dijalankan dengan menggunakan kaedah penyelidikan kualitatif. Pendekatan kualitatif yang digunakan dalam kajian ini adalah fenomenologi. Fenomenologi digunakan sebagai medium penyelidikan kerana penyelidik ingin meneroka fenomena gaya pembelajaran yang berlaku dalam kalangan pelajar aliran Sains. Penyelidik telah menemubual seramai sembilan orang informan dan membuat pemerhatian dan analisis dokumen bagi mendapatkan data. Hasil analisis data yang telah dijalankan oleh penyelidik, terdapat teknik, kaedah dan strategi pembelajaran yang diamalkan oleh pelajar sebagai gaya pembelajaran. Walau bagaimana pun, pemilihan lebih daripada satu jenis gaya pembelajaran telah menjurus kepada pembelajaran multimodal. Sehubungan dengan penemuan persekitaran pembelajaran multimodal dan juga gaya pembelajaran, penguasaan konsep mata pelajaran akan dapat dipertingkatkan. 2013 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18917/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18917/1/Gaya%20pembelajaran%20pelajar%20dalam%20mata.pdf text en public masters Universiti Malaysia Sabah Faculty of Psychology and Education |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
collection |
UMS Institutional Repository |
language |
English |
topic |
QD Chemistry |
spellingShingle |
QD Chemistry Madznah Hamiddon Gaya pembelajaran pelajar dalam mata pelajaran kimia di sebuah sekolah menengah daerah Kota Kinabalu |
description |
Mata pelajaran Kimia merupakan mata pelajaran yang sering kali memberi cabaran
hebat kepada pelajar. Masih ramai pelajar yang sukar untuk menguasai konsep
dalam mata pelajaran Kimia. Namun begitu, dengan pemilihan gaya pembelajaran
yang sesuai dengan kecerdasan pelajar, konsep dalam mata pelajaran Kimia mudah
untuk difahami. Bagi mengkaji amalan gaya pembelajaran pelajar, kajian ini
dijalankan dengan menggunakan kaedah penyelidikan kualitatif. Pendekatan
kualitatif yang digunakan dalam kajian ini adalah fenomenologi. Fenomenologi
digunakan sebagai medium penyelidikan kerana penyelidik ingin meneroka
fenomena gaya pembelajaran yang berlaku dalam kalangan pelajar aliran Sains.
Penyelidik telah menemubual seramai sembilan orang informan dan membuat
pemerhatian dan analisis dokumen bagi mendapatkan data. Hasil analisis data yang
telah dijalankan oleh penyelidik, terdapat teknik, kaedah dan strategi pembelajaran
yang diamalkan oleh pelajar sebagai gaya pembelajaran. Walau bagaimana pun,
pemilihan lebih daripada satu jenis gaya pembelajaran telah menjurus kepada
pembelajaran multimodal. Sehubungan dengan penemuan persekitaran
pembelajaran multimodal dan juga gaya pembelajaran, penguasaan konsep mata
pelajaran akan dapat dipertingkatkan. |
format |
Thesis |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Madznah Hamiddon |
author_facet |
Madznah Hamiddon |
author_sort |
Madznah Hamiddon |
title |
Gaya pembelajaran pelajar dalam mata pelajaran kimia di sebuah sekolah menengah daerah Kota Kinabalu |
title_short |
Gaya pembelajaran pelajar dalam mata pelajaran kimia di sebuah sekolah menengah daerah Kota Kinabalu |
title_full |
Gaya pembelajaran pelajar dalam mata pelajaran kimia di sebuah sekolah menengah daerah Kota Kinabalu |
title_fullStr |
Gaya pembelajaran pelajar dalam mata pelajaran kimia di sebuah sekolah menengah daerah Kota Kinabalu |
title_full_unstemmed |
Gaya pembelajaran pelajar dalam mata pelajaran kimia di sebuah sekolah menengah daerah Kota Kinabalu |
title_sort |
gaya pembelajaran pelajar dalam mata pelajaran kimia di sebuah sekolah menengah daerah kota kinabalu |
granting_institution |
Universiti Malaysia Sabah |
granting_department |
Faculty of Psychology and Education |
publishDate |
2013 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18917/1/Gaya%20pembelajaran%20pelajar%20dalam%20mata.pdf |
_version_ |
1747836497110761472 |