Hubungan kesediaan belajar dan motivasi dengan gaya pembelajaran murid sekolah rendah di Wilayah Persekutuan Labuan
Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan kesediaan belajar dan motivasi dengan gaya pembelajaran murid sekolah rendah di Wilayah Persekutuan Labuan. Sebanyak 17 buah sekolah rendah dengan jumlah responden adalah sebanyak 274 orang murid. Hubungan kesediaan belajar dan motivasi dengan gaya pemb...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/19298/1/Hubungan%20kesediaan%20belajar%20dan%20motivasi.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan kesediaan belajar dan motivasi dengan gaya
pembelajaran murid sekolah rendah di Wilayah Persekutuan Labuan. Sebanyak 17 buah
sekolah rendah dengan jumlah responden adalah sebanyak 274 orang murid. Hubungan
kesediaan belajar dan motivasi dengan gaya pembelajaran murid diukur dengan
menggunakan soal selidik yang diubahsual daripada Instrumen oleh Selmes .l.P dalam jurnal
beliau yang bertajuk "Improving study skills: Changing perspective in education. Dapatan
daripada kajian rintis menunjukkan pekali kebolehpercayaan Alpha Cronbach ialah 0.682.
sebanyak 35 orang responden telah dipilih untuk menjayakan kajian rintls Inl dan semua
borang soal selldik yang lengkap telah dipulangkan. Data yang diperolehl dianalisis
menggunakan pertsian ''Statistical Package For Social Sciences" ( SPSS) versi 21.0.Dapatan
kajian menunjukkan hubungan kesedian belajar dengan gaya pembelajaran menunjukan
satu hubungan yang signifikan dengan r= .699 tetapi sederhana.Manakala hunbungan
motlvasi dengan gaya pembelajaran menunjukkan hubungan positif yang lemah tetapi
signifikan dengan r=.S44.Hasil kajlan juga menunjukkan bahawa gaya pembelajaran murid
tidak mempunyai hubungan yang signifikan dengan jantina, tempat tinggal dan bangsa
murid. Cadangan yang relevan berdasarkan dapatan kajian dikemukakan. |
---|