Hubungan kesediaan belajar dan motivasi dengan gaya pembelajaran murid sekolah rendah di Wilayah Persekutuan Labuan

Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan kesediaan belajar dan motivasi dengan gaya pembelajaran murid sekolah rendah di Wilayah Persekutuan Labuan. Sebanyak 17 buah sekolah rendah dengan jumlah responden adalah sebanyak 274 orang murid. Hubungan kesediaan belajar dan motivasi dengan gaya pemb...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Khairul Nisah Bujang
Format: Thesis
Language:English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/19298/1/Hubungan%20kesediaan%20belajar%20dan%20motivasi.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.19298
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.192982018-03-22T02:10:27Z Hubungan kesediaan belajar dan motivasi dengan gaya pembelajaran murid sekolah rendah di Wilayah Persekutuan Labuan 2014 Khairul Nisah Bujang LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan kesediaan belajar dan motivasi dengan gaya pembelajaran murid sekolah rendah di Wilayah Persekutuan Labuan. Sebanyak 17 buah sekolah rendah dengan jumlah responden adalah sebanyak 274 orang murid. Hubungan kesediaan belajar dan motivasi dengan gaya pembelajaran murid diukur dengan menggunakan soal selidik yang diubahsual daripada Instrumen oleh Selmes .l.P dalam jurnal beliau yang bertajuk "Improving study skills: Changing perspective in education. Dapatan daripada kajian rintis menunjukkan pekali kebolehpercayaan Alpha Cronbach ialah 0.682. sebanyak 35 orang responden telah dipilih untuk menjayakan kajian rintls Inl dan semua borang soal selldik yang lengkap telah dipulangkan. Data yang diperolehl dianalisis menggunakan pertsian ''Statistical Package For Social Sciences" ( SPSS) versi 21.0.Dapatan kajian menunjukkan hubungan kesedian belajar dengan gaya pembelajaran menunjukan satu hubungan yang signifikan dengan r= .699 tetapi sederhana.Manakala hunbungan motlvasi dengan gaya pembelajaran menunjukkan hubungan positif yang lemah tetapi signifikan dengan r=.S44.Hasil kajlan juga menunjukkan bahawa gaya pembelajaran murid tidak mempunyai hubungan yang signifikan dengan jantina, tempat tinggal dan bangsa murid. Cadangan yang relevan berdasarkan dapatan kajian dikemukakan. 2014 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/19298/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/19298/1/Hubungan%20kesediaan%20belajar%20dan%20motivasi.pdf text en public masters Universiti Malaysia Sabah Faculty of Psychology and Education
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Khairul Nisah Bujang
Hubungan kesediaan belajar dan motivasi dengan gaya pembelajaran murid sekolah rendah di Wilayah Persekutuan Labuan
description Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan kesediaan belajar dan motivasi dengan gaya pembelajaran murid sekolah rendah di Wilayah Persekutuan Labuan. Sebanyak 17 buah sekolah rendah dengan jumlah responden adalah sebanyak 274 orang murid. Hubungan kesediaan belajar dan motivasi dengan gaya pembelajaran murid diukur dengan menggunakan soal selidik yang diubahsual daripada Instrumen oleh Selmes .l.P dalam jurnal beliau yang bertajuk "Improving study skills: Changing perspective in education. Dapatan daripada kajian rintis menunjukkan pekali kebolehpercayaan Alpha Cronbach ialah 0.682. sebanyak 35 orang responden telah dipilih untuk menjayakan kajian rintls Inl dan semua borang soal selldik yang lengkap telah dipulangkan. Data yang diperolehl dianalisis menggunakan pertsian ''Statistical Package For Social Sciences" ( SPSS) versi 21.0.Dapatan kajian menunjukkan hubungan kesedian belajar dengan gaya pembelajaran menunjukan satu hubungan yang signifikan dengan r= .699 tetapi sederhana.Manakala hunbungan motlvasi dengan gaya pembelajaran menunjukkan hubungan positif yang lemah tetapi signifikan dengan r=.S44.Hasil kajlan juga menunjukkan bahawa gaya pembelajaran murid tidak mempunyai hubungan yang signifikan dengan jantina, tempat tinggal dan bangsa murid. Cadangan yang relevan berdasarkan dapatan kajian dikemukakan.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Khairul Nisah Bujang
author_facet Khairul Nisah Bujang
author_sort Khairul Nisah Bujang
title Hubungan kesediaan belajar dan motivasi dengan gaya pembelajaran murid sekolah rendah di Wilayah Persekutuan Labuan
title_short Hubungan kesediaan belajar dan motivasi dengan gaya pembelajaran murid sekolah rendah di Wilayah Persekutuan Labuan
title_full Hubungan kesediaan belajar dan motivasi dengan gaya pembelajaran murid sekolah rendah di Wilayah Persekutuan Labuan
title_fullStr Hubungan kesediaan belajar dan motivasi dengan gaya pembelajaran murid sekolah rendah di Wilayah Persekutuan Labuan
title_full_unstemmed Hubungan kesediaan belajar dan motivasi dengan gaya pembelajaran murid sekolah rendah di Wilayah Persekutuan Labuan
title_sort hubungan kesediaan belajar dan motivasi dengan gaya pembelajaran murid sekolah rendah di wilayah persekutuan labuan
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Faculty of Psychology and Education
publishDate 2014
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/19298/1/Hubungan%20kesediaan%20belajar%20dan%20motivasi.pdf
_version_ 1747836506933821440