Hubungan kesediaan belajar dan motivasi dengan gaya pembelajaran murid sekolah rendah di Wilayah Persekutuan Labuan
Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan kesediaan belajar dan motivasi dengan gaya pembelajaran murid sekolah rendah di Wilayah Persekutuan Labuan. Sebanyak 17 buah sekolah rendah dengan jumlah responden adalah sebanyak 274 orang murid. Hubungan kesediaan belajar dan motivasi dengan gaya pemb...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/19298/1/Hubungan%20kesediaan%20belajar%20dan%20motivasi.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ums-ep.19298 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-ums-ep.192982018-03-22T02:10:27Z Hubungan kesediaan belajar dan motivasi dengan gaya pembelajaran murid sekolah rendah di Wilayah Persekutuan Labuan 2014 Khairul Nisah Bujang LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan kesediaan belajar dan motivasi dengan gaya pembelajaran murid sekolah rendah di Wilayah Persekutuan Labuan. Sebanyak 17 buah sekolah rendah dengan jumlah responden adalah sebanyak 274 orang murid. Hubungan kesediaan belajar dan motivasi dengan gaya pembelajaran murid diukur dengan menggunakan soal selidik yang diubahsual daripada Instrumen oleh Selmes .l.P dalam jurnal beliau yang bertajuk "Improving study skills: Changing perspective in education. Dapatan daripada kajian rintis menunjukkan pekali kebolehpercayaan Alpha Cronbach ialah 0.682. sebanyak 35 orang responden telah dipilih untuk menjayakan kajian rintls Inl dan semua borang soal selldik yang lengkap telah dipulangkan. Data yang diperolehl dianalisis menggunakan pertsian ''Statistical Package For Social Sciences" ( SPSS) versi 21.0.Dapatan kajian menunjukkan hubungan kesedian belajar dengan gaya pembelajaran menunjukan satu hubungan yang signifikan dengan r= .699 tetapi sederhana.Manakala hunbungan motlvasi dengan gaya pembelajaran menunjukkan hubungan positif yang lemah tetapi signifikan dengan r=.S44.Hasil kajlan juga menunjukkan bahawa gaya pembelajaran murid tidak mempunyai hubungan yang signifikan dengan jantina, tempat tinggal dan bangsa murid. Cadangan yang relevan berdasarkan dapatan kajian dikemukakan. 2014 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/19298/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/19298/1/Hubungan%20kesediaan%20belajar%20dan%20motivasi.pdf text en public masters Universiti Malaysia Sabah Faculty of Psychology and Education |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
collection |
UMS Institutional Repository |
language |
English |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Khairul Nisah Bujang Hubungan kesediaan belajar dan motivasi dengan gaya pembelajaran murid sekolah rendah di Wilayah Persekutuan Labuan |
description |
Kajian ini bertujuan untuk melihat hubungan kesediaan belajar dan motivasi dengan gaya
pembelajaran murid sekolah rendah di Wilayah Persekutuan Labuan. Sebanyak 17 buah
sekolah rendah dengan jumlah responden adalah sebanyak 274 orang murid. Hubungan
kesediaan belajar dan motivasi dengan gaya pembelajaran murid diukur dengan
menggunakan soal selidik yang diubahsual daripada Instrumen oleh Selmes .l.P dalam jurnal
beliau yang bertajuk "Improving study skills: Changing perspective in education. Dapatan
daripada kajian rintis menunjukkan pekali kebolehpercayaan Alpha Cronbach ialah 0.682.
sebanyak 35 orang responden telah dipilih untuk menjayakan kajian rintls Inl dan semua
borang soal selldik yang lengkap telah dipulangkan. Data yang diperolehl dianalisis
menggunakan pertsian ''Statistical Package For Social Sciences" ( SPSS) versi 21.0.Dapatan
kajian menunjukkan hubungan kesedian belajar dengan gaya pembelajaran menunjukan
satu hubungan yang signifikan dengan r= .699 tetapi sederhana.Manakala hunbungan
motlvasi dengan gaya pembelajaran menunjukkan hubungan positif yang lemah tetapi
signifikan dengan r=.S44.Hasil kajlan juga menunjukkan bahawa gaya pembelajaran murid
tidak mempunyai hubungan yang signifikan dengan jantina, tempat tinggal dan bangsa
murid. Cadangan yang relevan berdasarkan dapatan kajian dikemukakan. |
format |
Thesis |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Khairul Nisah Bujang |
author_facet |
Khairul Nisah Bujang |
author_sort |
Khairul Nisah Bujang |
title |
Hubungan kesediaan belajar dan motivasi dengan gaya pembelajaran murid sekolah rendah di Wilayah Persekutuan Labuan |
title_short |
Hubungan kesediaan belajar dan motivasi dengan gaya pembelajaran murid sekolah rendah di Wilayah Persekutuan Labuan |
title_full |
Hubungan kesediaan belajar dan motivasi dengan gaya pembelajaran murid sekolah rendah di Wilayah Persekutuan Labuan |
title_fullStr |
Hubungan kesediaan belajar dan motivasi dengan gaya pembelajaran murid sekolah rendah di Wilayah Persekutuan Labuan |
title_full_unstemmed |
Hubungan kesediaan belajar dan motivasi dengan gaya pembelajaran murid sekolah rendah di Wilayah Persekutuan Labuan |
title_sort |
hubungan kesediaan belajar dan motivasi dengan gaya pembelajaran murid sekolah rendah di wilayah persekutuan labuan |
granting_institution |
Universiti Malaysia Sabah |
granting_department |
Faculty of Psychology and Education |
publishDate |
2014 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/19298/1/Hubungan%20kesediaan%20belajar%20dan%20motivasi.pdf |
_version_ |
1747836506933821440 |