Hubungan sikap dengan penguasaan pengetahuan dan penguasaan kemahiran guru-guru menengah rendah dalam pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah di sekolah-sekolah menengah daerah Kudat, Sabah
Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti hubungan sikap guru menengah rendah dengan penguasaan pengetahuan dan penguasaan kemahiran dalam melaksanakan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS). Maklumbalas diambil dari responden yang terdiri daripada 170 orang guru yang mengajar tingkatan satu hingga...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/19576/1/Hubungan%20sikap%20dengan%20penguasaan%20pengetahuan.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti hubungan sikap guru menengah rendah
dengan penguasaan pengetahuan dan penguasaan kemahiran dalam melaksanakan
Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS). Maklumbalas diambil dari responden yang
terdiri daripada 170 orang guru yang mengajar tingkatan satu hingga tingkatan tiga
sekolah-sekolah menengah daerah Kudat. Kajian ini merupakan kajian kuantitatif
yang menggunakan kaedah tinjauan untuk menjawab objektif kajian. Satu set soal
selidik dibangunkan sendirl oleh penyelidik berasaskan buku panduan pelaksanaan
PBS dan 'FAQ' berkaitan PBS. Nilai kebolehpercayaan bagi variabel-variabel soal
selidik ini ialah varia bel sikap (0.91), variabel pengetahuan (0.97) dan variabel
kemahiran (0.945). Analisis statistik inferensi iaitu ujian ANOVA sehala dan Korelasi
Pearson untuk menguji hilpotesis nul pada aras signifikan p<0.05. Program Perisian
SPSS versi 21 digunakan untuk menganalisis data. Keputusan ujian korelasi pearson
menunjukkan terdapat hubungan positif antara sikap dengan penguasaan
pengetahuan dengan kekuatan hubungan yang tinggi iaitu r=0.641. Selain itu, ujian
korelasi pearson juga menunjukkan terdapat hubungan positif antara sikap dengan
penguasaan kemahiran dengan kekuatan hubungan yang tinggl iaitu r=0.639. Secara
keseluruhannya dapatan ini amat bertepatan dan menyokong kerangka kajian yang
digunakan. |
---|