Amalan pengurusan kewangan sekolah oleh pengetua-pengetua di sekolah-sekolah menengah Daerah Tamparuli, Sabah

Kajian ini bertujuan untuk melihat amalan pengetua-pengetua di sekolahsekolah menengah Daerah Tamparuli sama ada pengetua-pengetua dapat memahami dan melaksanakan pengurusan kewangan sekolah selaras dengan peraturan kewangan yang telah ditetapkan oleh kerajaan. Kajian ini juga memberi tumpuan ke...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Jamri Ronggitom
Format: Thesis
Language:English
Published: 2006
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/19698/1/Amalan%20pengurusan%20kewangan%20sekolah.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.19698
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.196982018-04-04T08:20:36Z Amalan pengurusan kewangan sekolah oleh pengetua-pengetua di sekolah-sekolah menengah Daerah Tamparuli, Sabah 2006 Jamri Ronggitom LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan untuk melihat amalan pengetua-pengetua di sekolahsekolah menengah Daerah Tamparuli sama ada pengetua-pengetua dapat memahami dan melaksanakan pengurusan kewangan sekolah selaras dengan peraturan kewangan yang telah ditetapkan oleh kerajaan. Kajian ini juga memberi tumpuan kepada aspek pengetahuan dan kemahiran dalam pengurusan kewangan sekolah sebelum dan selepas dilantik sebagai pengetua, sumber kewangan sekolah, masalah-masalah yang dihadapi dan usaha-usaha penambahbaikan pengurusan kewangan sekolah. Responden yang terlibat adalah pengetua-pengetua sekolah menengah di daerah Tamparuli, Sabah. Kajian ini adalah berbentuk kajian kualitatif. Pengumpulan data dibuat dengan menggunakan instrumen temu bual, kajian dokumen, dan juga soal selidik. Data yang diperolehi dianalisis secara deskriptif. Berdasarkan hasil kajian, didapati bahawa pengetua-pengetua di sekolah kajian memahami dan mengurus kewangan sekolah berdasarkan peraturan kewangan yang telah ditetapkan oleh kerajaan dalam hampir kesemua aspek yang dikaji. Hasil kajian juga menunjukkan bahawa sekolah-sekolah kajian memperolehi sumber kewangan dari dua punca iaitu peruntukan dari Kementerian Pelajaran dan dari pungutan yang dibuat oleh sekolah sendiri termasuk derma dari para dermawan. Dapatan kajian mengenai masalah-masalah dalam pengurusan kewangan pula termasuklah kekurangan pengetahuan dan kemahiran dalam mengurus kewangan sekolah, kekurangan kerani kewangan yang mahir, peruntukan yang tidak cukup dan masalah memungut yuran daripada pelajar. Hasil kajian juga mendapati bahawa usaha-usaha pengetua dalam menambahbaik pengurusan kewangan sekolah termasuklah berusaha meningkatkan pengetahuan, memberi kursus dalaman kepada kerani kewangan yang baru dilantik dan pengagihan tugas yang sempurna. 2006 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/19698/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/19698/1/Amalan%20pengurusan%20kewangan%20sekolah.pdf text en public masters Universiti Malaysia Sabah Faculty of Psychology and Education
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Jamri Ronggitom
Amalan pengurusan kewangan sekolah oleh pengetua-pengetua di sekolah-sekolah menengah Daerah Tamparuli, Sabah
description Kajian ini bertujuan untuk melihat amalan pengetua-pengetua di sekolahsekolah menengah Daerah Tamparuli sama ada pengetua-pengetua dapat memahami dan melaksanakan pengurusan kewangan sekolah selaras dengan peraturan kewangan yang telah ditetapkan oleh kerajaan. Kajian ini juga memberi tumpuan kepada aspek pengetahuan dan kemahiran dalam pengurusan kewangan sekolah sebelum dan selepas dilantik sebagai pengetua, sumber kewangan sekolah, masalah-masalah yang dihadapi dan usaha-usaha penambahbaikan pengurusan kewangan sekolah. Responden yang terlibat adalah pengetua-pengetua sekolah menengah di daerah Tamparuli, Sabah. Kajian ini adalah berbentuk kajian kualitatif. Pengumpulan data dibuat dengan menggunakan instrumen temu bual, kajian dokumen, dan juga soal selidik. Data yang diperolehi dianalisis secara deskriptif. Berdasarkan hasil kajian, didapati bahawa pengetua-pengetua di sekolah kajian memahami dan mengurus kewangan sekolah berdasarkan peraturan kewangan yang telah ditetapkan oleh kerajaan dalam hampir kesemua aspek yang dikaji. Hasil kajian juga menunjukkan bahawa sekolah-sekolah kajian memperolehi sumber kewangan dari dua punca iaitu peruntukan dari Kementerian Pelajaran dan dari pungutan yang dibuat oleh sekolah sendiri termasuk derma dari para dermawan. Dapatan kajian mengenai masalah-masalah dalam pengurusan kewangan pula termasuklah kekurangan pengetahuan dan kemahiran dalam mengurus kewangan sekolah, kekurangan kerani kewangan yang mahir, peruntukan yang tidak cukup dan masalah memungut yuran daripada pelajar. Hasil kajian juga mendapati bahawa usaha-usaha pengetua dalam menambahbaik pengurusan kewangan sekolah termasuklah berusaha meningkatkan pengetahuan, memberi kursus dalaman kepada kerani kewangan yang baru dilantik dan pengagihan tugas yang sempurna.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Jamri Ronggitom
author_facet Jamri Ronggitom
author_sort Jamri Ronggitom
title Amalan pengurusan kewangan sekolah oleh pengetua-pengetua di sekolah-sekolah menengah Daerah Tamparuli, Sabah
title_short Amalan pengurusan kewangan sekolah oleh pengetua-pengetua di sekolah-sekolah menengah Daerah Tamparuli, Sabah
title_full Amalan pengurusan kewangan sekolah oleh pengetua-pengetua di sekolah-sekolah menengah Daerah Tamparuli, Sabah
title_fullStr Amalan pengurusan kewangan sekolah oleh pengetua-pengetua di sekolah-sekolah menengah Daerah Tamparuli, Sabah
title_full_unstemmed Amalan pengurusan kewangan sekolah oleh pengetua-pengetua di sekolah-sekolah menengah Daerah Tamparuli, Sabah
title_sort amalan pengurusan kewangan sekolah oleh pengetua-pengetua di sekolah-sekolah menengah daerah tamparuli, sabah
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Faculty of Psychology and Education
publishDate 2006
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/19698/1/Amalan%20pengurusan%20kewangan%20sekolah.pdf
_version_ 1747836521419898880