Kepimpinan pengetua dan keberkesanan sekolah : satu kajian kes di Sekolah Menengah Teknik Keningau
Kajian ini telah dijalankan dengan tujuan untuk mengetahui tentang kepemimpinan pengetua dalam membentuk keberkesanan sekolah. Kajian dijalankan di Sekolah Menengah Teknik Keningau (SMTK) yang telah memenangi pelbagai anugerah. Kaedah penyelidikan adalah secara kualitatif untuk mencungkil rahsia...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2004
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/19715/1/Kepimpinan%20pengetua%20dan%20keberkesanan%20sekolah.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini telah dijalankan dengan tujuan untuk mengetahui tentang
kepemimpinan pengetua dalam membentuk keberkesanan sekolah. Kajian dijalankan di
Sekolah Menengah Teknik Keningau (SMTK) yang telah memenangi pelbagai anugerah.
Kaedah penyelidikan adalah secara kualitatif untuk mencungkil rahsia kejayaannya.
Pengetua SMTK dijadikan sebagai subjek utama dalam kajian. Pelbagai instrumen
digunakan untuk mengumpul data seperti soal selidik, temubual, pemerhatian dan
semakan dokumen. Seramai 31 orang telah mengambil bahagian dalam temubual dan 87
responden dalam soal selidik. Soal selidik membekalkan data deskriptif sedangkan
instrumen lain memberi 'input' tambahan dari kenyataan dan frasa yang unik. Dapatan
menunjukkkan kualiti pengetua adalah penting untuk mewujudkan sekolah berkesan.
Kajian menunjukkan kompetensi seperti kepemimpinan pendidikan, perancangan dan
akauntabiliti sekolah, hubungan kemanusiaan dan keberkesanan peribadi pengetua sangat
diperlukan untuk mewujudkan sekolah berkesan. Dapatan dari kajian di SMTK telah
menunjukkan bahawa kepemimpinan pengetuanya telah menyumbang dalam
menghasilkan pengurusan cemerlang kepada sekolah berkesan. |
---|