Kajian penerimaan modul latihan berasaskan model penerimaan teknologi (Technology Acceptance Model) dalam kalangan guru sekolah rendah di daerah Keningau

Kajian yang dilaksanakan oleh Kementerian pada tahun 2010-2015 mendapati penggunaan dan penerimaan teknologi ICT di sekolah adalah terhad. Walaupun ICT digunakan semasa pengajaran,dalam kebanyakan kes penggunaannya masih belum menjangkau penggunaan aplikasi yang maksimum. Alasan yang diberikan ialah...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Pranchis Andin
Format: Thesis
Language:English
Published: 2018
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/22634/1/kajian%20penerimaan%20modul.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.22634
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.226342019-07-12T07:24:32Z Kajian penerimaan modul latihan berasaskan model penerimaan teknologi (Technology Acceptance Model) dalam kalangan guru sekolah rendah di daerah Keningau 2018 Pranchis Andin L Education (General) Kajian yang dilaksanakan oleh Kementerian pada tahun 2010-2015 mendapati penggunaan dan penerimaan teknologi ICT di sekolah adalah terhad. Walaupun ICT digunakan semasa pengajaran,dalam kebanyakan kes penggunaannya masih belum menjangkau penggunaan aplikasi yang maksimum. Alasan yang diberikan ialah modul dan perkakasan yang disediakan tidak disertakan dengan latihan, malah penyediaan latihan dan sokongan lazimnya tidak berterusan dan berkekalan. Justeru kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti penerimaan Teknologi dalam kalangan guru-guru di 72 buah sekolah rendah di daerah Keningau sebagai lokasi kajian denganj umlah Populasi1 ,873 guru dan jumlah persampelans ecarar awak seramai 322 orang. Aspek Teknologi Latihan Berbantukan Komputer adalah merujuk kepada Lathan Literasi Microsoft Word (Mail Merge),M icrosoft Excel (Penerbitan Atas Meja), Microsoft Powerpoint (Penghasilan Bahan Persembahan) dan Internet ( Pembinaan Blog ). Penyelidikan ini menggunakan kaedah tinjauan melalui instrumen soalselidikd engan nilai kebolehpercayaan= >0.6. Data yang diperolehi daripada soal selidik adaptasi daripada Model TAM dengan aras kesignifikan >0.05 dan dapatan daripada temubual tertutup (objektif) sebagai triangulasi data analisis daripada instrumen soal selidik. Data-data dianalisis dengan menggunakan perisian IBM SPSSfo r WindowsV ersi2 1. AnalisisD eskriptif ( Min ), Univariat( ujian t, Anova satu hala ), pelbagai variat (korelasi pearson) dan Regresi Linear digunakan untuk menguji hipotesis kajian pada aras signifikan p<0.05. Dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan dan pengaruh yang sederhana perilaku niat menggunakan (BIU) dengan PenggunaanS ebenar( ASU)r =. 539 , p<0.05, R2=2. 90,p <.0 5, dan Persepsi Mudahd igunakan(PEU)d enganS ikapK e arah Penggunaan(A TU),r =. 364, p<0.05, R2=. 133, p<. 05. Secara keseluruhannya, kajian ini telah memudahcara aplikasi Modul LBK dalam menghasilkan bahan latihan yang berguna untuk guru mengaplikasikand i sekolah, seterusnya memartabatkanl agi profesion perguruan dalam menyahut cabaran pendidikan abad ke-21. Kajian lebih lanjut berkaitan penerimaanb oleh dijalankanm enggunakanm odel penerimaante knologiy ang lain. 2018 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/22634/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/22634/1/kajian%20penerimaan%20modul.pdf text en public dphil doctoral University Malaysia Sabah Fakulti Psikologi Dan Pendidikan
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
topic L Education (General)
spellingShingle L Education (General)
Pranchis Andin
Kajian penerimaan modul latihan berasaskan model penerimaan teknologi (Technology Acceptance Model) dalam kalangan guru sekolah rendah di daerah Keningau
description Kajian yang dilaksanakan oleh Kementerian pada tahun 2010-2015 mendapati penggunaan dan penerimaan teknologi ICT di sekolah adalah terhad. Walaupun ICT digunakan semasa pengajaran,dalam kebanyakan kes penggunaannya masih belum menjangkau penggunaan aplikasi yang maksimum. Alasan yang diberikan ialah modul dan perkakasan yang disediakan tidak disertakan dengan latihan, malah penyediaan latihan dan sokongan lazimnya tidak berterusan dan berkekalan. Justeru kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti penerimaan Teknologi dalam kalangan guru-guru di 72 buah sekolah rendah di daerah Keningau sebagai lokasi kajian denganj umlah Populasi1 ,873 guru dan jumlah persampelans ecarar awak seramai 322 orang. Aspek Teknologi Latihan Berbantukan Komputer adalah merujuk kepada Lathan Literasi Microsoft Word (Mail Merge),M icrosoft Excel (Penerbitan Atas Meja), Microsoft Powerpoint (Penghasilan Bahan Persembahan) dan Internet ( Pembinaan Blog ). Penyelidikan ini menggunakan kaedah tinjauan melalui instrumen soalselidikd engan nilai kebolehpercayaan= >0.6. Data yang diperolehi daripada soal selidik adaptasi daripada Model TAM dengan aras kesignifikan >0.05 dan dapatan daripada temubual tertutup (objektif) sebagai triangulasi data analisis daripada instrumen soal selidik. Data-data dianalisis dengan menggunakan perisian IBM SPSSfo r WindowsV ersi2 1. AnalisisD eskriptif ( Min ), Univariat( ujian t, Anova satu hala ), pelbagai variat (korelasi pearson) dan Regresi Linear digunakan untuk menguji hipotesis kajian pada aras signifikan p<0.05. Dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan dan pengaruh yang sederhana perilaku niat menggunakan (BIU) dengan PenggunaanS ebenar( ASU)r =. 539 , p<0.05, R2=2. 90,p <.0 5, dan Persepsi Mudahd igunakan(PEU)d enganS ikapK e arah Penggunaan(A TU),r =. 364, p<0.05, R2=. 133, p<. 05. Secara keseluruhannya, kajian ini telah memudahcara aplikasi Modul LBK dalam menghasilkan bahan latihan yang berguna untuk guru mengaplikasikand i sekolah, seterusnya memartabatkanl agi profesion perguruan dalam menyahut cabaran pendidikan abad ke-21. Kajian lebih lanjut berkaitan penerimaanb oleh dijalankanm enggunakanm odel penerimaante knologiy ang lain.
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Pranchis Andin
author_facet Pranchis Andin
author_sort Pranchis Andin
title Kajian penerimaan modul latihan berasaskan model penerimaan teknologi (Technology Acceptance Model) dalam kalangan guru sekolah rendah di daerah Keningau
title_short Kajian penerimaan modul latihan berasaskan model penerimaan teknologi (Technology Acceptance Model) dalam kalangan guru sekolah rendah di daerah Keningau
title_full Kajian penerimaan modul latihan berasaskan model penerimaan teknologi (Technology Acceptance Model) dalam kalangan guru sekolah rendah di daerah Keningau
title_fullStr Kajian penerimaan modul latihan berasaskan model penerimaan teknologi (Technology Acceptance Model) dalam kalangan guru sekolah rendah di daerah Keningau
title_full_unstemmed Kajian penerimaan modul latihan berasaskan model penerimaan teknologi (Technology Acceptance Model) dalam kalangan guru sekolah rendah di daerah Keningau
title_sort kajian penerimaan modul latihan berasaskan model penerimaan teknologi (technology acceptance model) dalam kalangan guru sekolah rendah di daerah keningau
granting_institution University Malaysia Sabah
granting_department Fakulti Psikologi Dan Pendidikan
publishDate 2018
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/22634/1/kajian%20penerimaan%20modul.pdf
_version_ 1747836533870690304