Hubungan kesediaan guru dengan pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) di Sekolah Menengah Daerah Penampang, Sabah

Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti hubungan antara kesediaan guru dengan pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) di Sekolah Menengah Daerah Penampang, Sabah. Analisis deskriptif digunakan untuk mengenalpasti peratus, bilangan dan nilai min skor digunakan bagi menganalisis pelaksanaan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Annilin Apat
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36739/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36739/2/FULLTEXT.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.36739
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.367392023-09-14T01:54:41Z Hubungan kesediaan guru dengan pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) di Sekolah Menengah Daerah Penampang, Sabah 2013 Annilin Apat LB3050-3060.87 Educational tests, measurements, evaluations and examinations Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti hubungan antara kesediaan guru dengan pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) di Sekolah Menengah Daerah Penampang, Sabah. Analisis deskriptif digunakan untuk mengenalpasti peratus, bilangan dan nilai min skor digunakan bagi menganalisis pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah(PBS). Analisis inferensi digunakan untuk menguji hipotesis menggunakan ujian-t, ujian ANOVA sehala dan Korelasi Pearson. Satu set soal selidik yang mengandungi 38 item telah diedarkan kepada responden. Seramai 150 orang responden telah menjawab soal selidik ini yang terdiri daripada kalangan guru-guru sekolah menengah Daerah Penampang yang mengajar pelajar Tingkatanl dan Tingkatan 2. Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan perisian komputer Statistical Packages for Social Sciences (SPPS) versi 21.0 untuk mengira kekerapan, peratusan dan min. Nilai kebolehpercayaan soal selidik ini ialah Pekali Alpha Cronbach=0.938. Dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan yang positif dan kuat antara kesediaan guru dari segi sikap (r=0.563, p<0.01) dan penguasaan kemahiran (r=0.551, p<0.01) dengan pelaksanaan PBS. Dapatan kajian menunjukkan bahawa guru-guru sekolah menengah Daerah Penampang bersedia dari segi sikap dan penguasaan kemahiran untuk melaksanakan PBS pada tahap yang tinggi. 2013 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36739/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36739/1/24%20PAGES.pdf text en public https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36739/2/FULLTEXT.pdf text en validuser masters Universiti Malaysia Sabah School of Education and Social Development
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
English
topic LB3050-3060.87 Educational tests
measurements
evaluations and examinations
spellingShingle LB3050-3060.87 Educational tests
measurements
evaluations and examinations
Annilin Apat
Hubungan kesediaan guru dengan pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) di Sekolah Menengah Daerah Penampang, Sabah
description Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti hubungan antara kesediaan guru dengan pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) di Sekolah Menengah Daerah Penampang, Sabah. Analisis deskriptif digunakan untuk mengenalpasti peratus, bilangan dan nilai min skor digunakan bagi menganalisis pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah(PBS). Analisis inferensi digunakan untuk menguji hipotesis menggunakan ujian-t, ujian ANOVA sehala dan Korelasi Pearson. Satu set soal selidik yang mengandungi 38 item telah diedarkan kepada responden. Seramai 150 orang responden telah menjawab soal selidik ini yang terdiri daripada kalangan guru-guru sekolah menengah Daerah Penampang yang mengajar pelajar Tingkatanl dan Tingkatan 2. Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan perisian komputer Statistical Packages for Social Sciences (SPPS) versi 21.0 untuk mengira kekerapan, peratusan dan min. Nilai kebolehpercayaan soal selidik ini ialah Pekali Alpha Cronbach=0.938. Dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan yang positif dan kuat antara kesediaan guru dari segi sikap (r=0.563, p<0.01) dan penguasaan kemahiran (r=0.551, p<0.01) dengan pelaksanaan PBS. Dapatan kajian menunjukkan bahawa guru-guru sekolah menengah Daerah Penampang bersedia dari segi sikap dan penguasaan kemahiran untuk melaksanakan PBS pada tahap yang tinggi.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Annilin Apat
author_facet Annilin Apat
author_sort Annilin Apat
title Hubungan kesediaan guru dengan pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) di Sekolah Menengah Daerah Penampang, Sabah
title_short Hubungan kesediaan guru dengan pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) di Sekolah Menengah Daerah Penampang, Sabah
title_full Hubungan kesediaan guru dengan pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) di Sekolah Menengah Daerah Penampang, Sabah
title_fullStr Hubungan kesediaan guru dengan pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) di Sekolah Menengah Daerah Penampang, Sabah
title_full_unstemmed Hubungan kesediaan guru dengan pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) di Sekolah Menengah Daerah Penampang, Sabah
title_sort hubungan kesediaan guru dengan pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah (pbs) di sekolah menengah daerah penampang, sabah
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department School of Education and Social Development
publishDate 2013
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36739/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36739/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1783727536132325376