Keberkesanan kaedah makmal inkuri terhadap pemahaman konsep sains dan persepsi terhadap persekitaran pembelajaran dalam kalangan pelajar tingkatan 1

Kajian ini dilaksanakan untuk menentukan kesan kaedah makmal inkuiri terhadap pemahaman konsep sains dalam kalangan pelajar Tingkatan 1 dan persepsi pelajar terhadap persekitaraan pembelajaran dalam makmal. Kajian ini dijalankan di sebuah sekolah menengah luar bandar dan melibatkan seramai 72 orang...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Emiliani Mus Matius
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36750/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36750/2/FULLTEXT.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.36750
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.367502023-09-14T01:56:17Z Keberkesanan kaedah makmal inkuri terhadap pemahaman konsep sains dan persepsi terhadap persekitaran pembelajaran dalam kalangan pelajar tingkatan 1 2013 Emiliani Mus Matius LB3201-3325 School architecture and equipment. School physical facilities. Campus planning Kajian ini dilaksanakan untuk menentukan kesan kaedah makmal inkuiri terhadap pemahaman konsep sains dalam kalangan pelajar Tingkatan 1 dan persepsi pelajar terhadap persekitaraan pembelajaran dalam makmal. Kajian ini dijalankan di sebuah sekolah menengah luar bandar dan melibatkan seramai 72 orang pelajar yang telah dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Ujian pra dan ujian pasca dijalankan bagi menganalisis kefahaman konsep sains di kalangan pelajar dalam kedua-dua kumpulan.Dalam kajian ini, Science Laboratory Environment Inventory (SLEI) digunakan untuk mengkaji persepsi pelajar terhadap persekitaraan pembelajaran dalam Sains. Data dianalisis dengan menggunakan pengaturcara Pakej Statistik, Statistical Package for Social Science' (SPSS) Version 20.0. Hasil kajian mendapati bahawa kaedah makmal inkuiri dalam aktiviti praktikal dapat membantu pelajar memahami konsep sains dengan lebih baik. Demikian juga persepsi pelajar terhadap persekitaraan pembelajaran menjadi lebih positif setelah kaedah makmal inkuiri diaplikasikan dalam P & P sains 2013 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36750/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36750/1/24%20PAGES.pdf text en public https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36750/2/FULLTEXT.pdf text en validuser masters School of Education and Social Development Universiti Malaysia Sabah
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
English
topic LB3201-3325 School architecture and equipment
School physical facilities
Campus planning
spellingShingle LB3201-3325 School architecture and equipment
School physical facilities
Campus planning
Emiliani Mus Matius
Keberkesanan kaedah makmal inkuri terhadap pemahaman konsep sains dan persepsi terhadap persekitaran pembelajaran dalam kalangan pelajar tingkatan 1
description Kajian ini dilaksanakan untuk menentukan kesan kaedah makmal inkuiri terhadap pemahaman konsep sains dalam kalangan pelajar Tingkatan 1 dan persepsi pelajar terhadap persekitaraan pembelajaran dalam makmal. Kajian ini dijalankan di sebuah sekolah menengah luar bandar dan melibatkan seramai 72 orang pelajar yang telah dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Ujian pra dan ujian pasca dijalankan bagi menganalisis kefahaman konsep sains di kalangan pelajar dalam kedua-dua kumpulan.Dalam kajian ini, Science Laboratory Environment Inventory (SLEI) digunakan untuk mengkaji persepsi pelajar terhadap persekitaraan pembelajaran dalam Sains. Data dianalisis dengan menggunakan pengaturcara Pakej Statistik, Statistical Package for Social Science' (SPSS) Version 20.0. Hasil kajian mendapati bahawa kaedah makmal inkuiri dalam aktiviti praktikal dapat membantu pelajar memahami konsep sains dengan lebih baik. Demikian juga persepsi pelajar terhadap persekitaraan pembelajaran menjadi lebih positif setelah kaedah makmal inkuiri diaplikasikan dalam P & P sains
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Emiliani Mus Matius
author_facet Emiliani Mus Matius
author_sort Emiliani Mus Matius
title Keberkesanan kaedah makmal inkuri terhadap pemahaman konsep sains dan persepsi terhadap persekitaran pembelajaran dalam kalangan pelajar tingkatan 1
title_short Keberkesanan kaedah makmal inkuri terhadap pemahaman konsep sains dan persepsi terhadap persekitaran pembelajaran dalam kalangan pelajar tingkatan 1
title_full Keberkesanan kaedah makmal inkuri terhadap pemahaman konsep sains dan persepsi terhadap persekitaran pembelajaran dalam kalangan pelajar tingkatan 1
title_fullStr Keberkesanan kaedah makmal inkuri terhadap pemahaman konsep sains dan persepsi terhadap persekitaran pembelajaran dalam kalangan pelajar tingkatan 1
title_full_unstemmed Keberkesanan kaedah makmal inkuri terhadap pemahaman konsep sains dan persepsi terhadap persekitaran pembelajaran dalam kalangan pelajar tingkatan 1
title_sort keberkesanan kaedah makmal inkuri terhadap pemahaman konsep sains dan persepsi terhadap persekitaran pembelajaran dalam kalangan pelajar tingkatan 1
granting_institution School of Education and Social Development
granting_department Universiti Malaysia Sabah
publishDate 2013
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36750/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36750/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1783727536381886464