Hubungan faktor diri, keluarga dan guru dengan kehadiran pelajar ke sekolah

Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenalpasti hubungan faktor diri, keluarga dan guru dengan kehadiran pelajar ke sekolah. Kajian ini dijalankan dalam kalangan pelajar-pelajar tahap dua di Sekolah Kebangsaan Kepayan, Kata Kinabalu, Sabah. Seramai 210 orang murid Tahun 4, Tahun 5 dan Tahun 6 di...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Noraishah Yusop
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36755/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36755/2/FULLTEXT.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.36755
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.367552023-09-14T01:58:40Z Hubungan faktor diri, keluarga dan guru dengan kehadiran pelajar ke sekolah 2013 Noraishah Yusop LB3011-3095 School management and discipline Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenalpasti hubungan faktor diri, keluarga dan guru dengan kehadiran pelajar ke sekolah. Kajian ini dijalankan dalam kalangan pelajar-pelajar tahap dua di Sekolah Kebangsaan Kepayan, Kata Kinabalu, Sabah. Seramai 210 orang murid Tahun 4, Tahun 5 dan Tahun 6 di sekolah berkenaan yang terlibat dalam kajian ini. Data dianalisis menggunakan perisian Statistical Packages for Social Science (SPPS) versi 16.0. Hasil analisis infrensi Korelasi Pearson mendapati bahawa terdapat hubungan positif yang signifikan di antara pembolehubah-pembolehubah utama kajian ini. Manakala analisis ujian-t menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan pada pembolehubah masalah kedatangan pelajar ke sekolah berdasarkan jantina responden. Manakala pengujian hipotesis nol ketiga melalui ujian ANOVA mendapati terdapat perbezaan yang signifikan terhadap masalah berdasarkan pembolehubah keluarga. 2013 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36755/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36755/1/24%20PAGES.pdf text en public https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36755/2/FULLTEXT.pdf text en validuser masters University Malaysia Sabah School of Education and Social Development
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
English
topic LB3011-3095 School management and discipline
spellingShingle LB3011-3095 School management and discipline
Noraishah Yusop
Hubungan faktor diri, keluarga dan guru dengan kehadiran pelajar ke sekolah
description Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenalpasti hubungan faktor diri, keluarga dan guru dengan kehadiran pelajar ke sekolah. Kajian ini dijalankan dalam kalangan pelajar-pelajar tahap dua di Sekolah Kebangsaan Kepayan, Kata Kinabalu, Sabah. Seramai 210 orang murid Tahun 4, Tahun 5 dan Tahun 6 di sekolah berkenaan yang terlibat dalam kajian ini. Data dianalisis menggunakan perisian Statistical Packages for Social Science (SPPS) versi 16.0. Hasil analisis infrensi Korelasi Pearson mendapati bahawa terdapat hubungan positif yang signifikan di antara pembolehubah-pembolehubah utama kajian ini. Manakala analisis ujian-t menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan pada pembolehubah masalah kedatangan pelajar ke sekolah berdasarkan jantina responden. Manakala pengujian hipotesis nol ketiga melalui ujian ANOVA mendapati terdapat perbezaan yang signifikan terhadap masalah berdasarkan pembolehubah keluarga.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Noraishah Yusop
author_facet Noraishah Yusop
author_sort Noraishah Yusop
title Hubungan faktor diri, keluarga dan guru dengan kehadiran pelajar ke sekolah
title_short Hubungan faktor diri, keluarga dan guru dengan kehadiran pelajar ke sekolah
title_full Hubungan faktor diri, keluarga dan guru dengan kehadiran pelajar ke sekolah
title_fullStr Hubungan faktor diri, keluarga dan guru dengan kehadiran pelajar ke sekolah
title_full_unstemmed Hubungan faktor diri, keluarga dan guru dengan kehadiran pelajar ke sekolah
title_sort hubungan faktor diri, keluarga dan guru dengan kehadiran pelajar ke sekolah
granting_institution University Malaysia Sabah
granting_department School of Education and Social Development
publishDate 2013
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36755/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36755/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1783727537720918016