Hubungan faktor diri, keluarga dan guru dengan kehadiran pelajar ke sekolah
Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenalpasti hubungan faktor diri, keluarga dan guru dengan kehadiran pelajar ke sekolah. Kajian ini dijalankan dalam kalangan pelajar-pelajar tahap dua di Sekolah Kebangsaan Kepayan, Kata Kinabalu, Sabah. Seramai 210 orang murid Tahun 4, Tahun 5 dan Tahun 6 di...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English |
Published: |
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36755/1/24%20PAGES.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36755/2/FULLTEXT.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ums-ep.36755 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-ums-ep.367552023-09-14T01:58:40Z Hubungan faktor diri, keluarga dan guru dengan kehadiran pelajar ke sekolah 2013 Noraishah Yusop LB3011-3095 School management and discipline Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenalpasti hubungan faktor diri, keluarga dan guru dengan kehadiran pelajar ke sekolah. Kajian ini dijalankan dalam kalangan pelajar-pelajar tahap dua di Sekolah Kebangsaan Kepayan, Kata Kinabalu, Sabah. Seramai 210 orang murid Tahun 4, Tahun 5 dan Tahun 6 di sekolah berkenaan yang terlibat dalam kajian ini. Data dianalisis menggunakan perisian Statistical Packages for Social Science (SPPS) versi 16.0. Hasil analisis infrensi Korelasi Pearson mendapati bahawa terdapat hubungan positif yang signifikan di antara pembolehubah-pembolehubah utama kajian ini. Manakala analisis ujian-t menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan pada pembolehubah masalah kedatangan pelajar ke sekolah berdasarkan jantina responden. Manakala pengujian hipotesis nol ketiga melalui ujian ANOVA mendapati terdapat perbezaan yang signifikan terhadap masalah berdasarkan pembolehubah keluarga. 2013 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36755/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36755/1/24%20PAGES.pdf text en public https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36755/2/FULLTEXT.pdf text en validuser masters University Malaysia Sabah School of Education and Social Development |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
collection |
UMS Institutional Repository |
language |
English English |
topic |
LB3011-3095 School management and discipline |
spellingShingle |
LB3011-3095 School management and discipline Noraishah Yusop Hubungan faktor diri, keluarga dan guru dengan kehadiran pelajar ke sekolah |
description |
Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenalpasti hubungan faktor diri, keluarga dan guru dengan kehadiran pelajar ke sekolah. Kajian ini dijalankan dalam kalangan pelajar-pelajar tahap dua di Sekolah Kebangsaan Kepayan, Kata Kinabalu, Sabah. Seramai 210 orang murid Tahun 4, Tahun 5 dan Tahun 6 di sekolah berkenaan yang terlibat dalam kajian ini. Data dianalisis menggunakan perisian Statistical Packages for Social Science (SPPS) versi 16.0. Hasil analisis infrensi Korelasi Pearson mendapati bahawa terdapat hubungan positif yang signifikan di antara pembolehubah-pembolehubah utama kajian ini. Manakala analisis ujian-t menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan pada pembolehubah masalah kedatangan pelajar ke sekolah berdasarkan jantina responden. Manakala pengujian hipotesis nol ketiga melalui ujian ANOVA mendapati terdapat perbezaan yang signifikan terhadap masalah berdasarkan pembolehubah keluarga. |
format |
Thesis |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Noraishah Yusop |
author_facet |
Noraishah Yusop |
author_sort |
Noraishah Yusop |
title |
Hubungan faktor diri, keluarga dan guru dengan kehadiran pelajar ke sekolah |
title_short |
Hubungan faktor diri, keluarga dan guru dengan kehadiran pelajar ke sekolah |
title_full |
Hubungan faktor diri, keluarga dan guru dengan kehadiran pelajar ke sekolah |
title_fullStr |
Hubungan faktor diri, keluarga dan guru dengan kehadiran pelajar ke sekolah |
title_full_unstemmed |
Hubungan faktor diri, keluarga dan guru dengan kehadiran pelajar ke sekolah |
title_sort |
hubungan faktor diri, keluarga dan guru dengan kehadiran pelajar ke sekolah |
granting_institution |
University Malaysia Sabah |
granting_department |
School of Education and Social Development |
publishDate |
2013 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36755/1/24%20PAGES.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/36755/2/FULLTEXT.pdf |
_version_ |
1783727537720918016 |