Hubungan antara persekitaran pembelajaran matematik dengan pencapaian matematik pelajar diploma program kerjasama kolej Yayasan Sabah-UTM

Kajian ini menilai persepsi 130 pelajar Matematik diploma program kerjasama Kolej Yayasan Sabah-UTM dan mengkaji hubungan antara persekitaran pembelajaran Matematik dengan pencapaian pelajar. Kajian ini juga menguji sama ada faktor demografi seperti jantina, lokasi asal dan status sosioekonomi kelua...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Jusvinia Jerinius
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37488/2/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37488/1/FULLTEXT.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.37488
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.374882023-10-13T07:33:31Z Hubungan antara persekitaran pembelajaran matematik dengan pencapaian matematik pelajar diploma program kerjasama kolej Yayasan Sabah-UTM 2013 Jusvinia Jerinius LB3201-3325 School architecture and equipment. School physical facilities. Campus planning Kajian ini menilai persepsi 130 pelajar Matematik diploma program kerjasama Kolej Yayasan Sabah-UTM dan mengkaji hubungan antara persekitaran pembelajaran Matematik dengan pencapaian pelajar. Kajian ini juga menguji sama ada faktor demografi seperti jantina, lokasi asal dan status sosioekonomi keluarga pelajar mempengaruhi pencapaian pelajar. Instrumen soal selidik What Is Happening In This Class? (WIHIC) yang diubahsuai digunakan untuk menilai persepsi pelajar terhadap persekitaran pembelajaran. Data yang dikumpul kemudiannya diselaraskan dengan pencapaian pelajar yang diukur dengan markah keseluruhan (kerja kursus dan peperiksaan akhir semester). Kaedah analisis deskriptif dan juga ujian-t, ANOVA dan korelasi Pearson menggunakan perisian SPSS (versi 14.0) dijalankan ke atas data yang dikumpul. Keputusan menunjukkan bahawa jantina dan lokasi asal pelajar tidak memberi perbezaan yang signifikan ke atas pencapaian pelajar tetapi status sosioekonomi keluarga pelajar adalah sebaliknya. Analisis korelasi Pearson menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara persekitaran pembelajaran dan pencapaian pelajar. Analsis terperinci menunjukkan bahawa tiga daripada lapan aspek persekitaran pembelajaran iaitu berorientasikan tugas, pengajaran dan sokongan pensyarah dan kerjasama antara pelajar menjadi faktor-faktor yang mempengaruhi pencapaian pelajar. 2013 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37488/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37488/2/24%20PAGES.pdf text en public https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37488/1/FULLTEXT.pdf text en validuser masters Universiti Malaysia Sabah School of Education and Development
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
English
topic LB3201-3325 School architecture and equipment
School physical facilities
Campus planning
spellingShingle LB3201-3325 School architecture and equipment
School physical facilities
Campus planning
Jusvinia Jerinius
Hubungan antara persekitaran pembelajaran matematik dengan pencapaian matematik pelajar diploma program kerjasama kolej Yayasan Sabah-UTM
description Kajian ini menilai persepsi 130 pelajar Matematik diploma program kerjasama Kolej Yayasan Sabah-UTM dan mengkaji hubungan antara persekitaran pembelajaran Matematik dengan pencapaian pelajar. Kajian ini juga menguji sama ada faktor demografi seperti jantina, lokasi asal dan status sosioekonomi keluarga pelajar mempengaruhi pencapaian pelajar. Instrumen soal selidik What Is Happening In This Class? (WIHIC) yang diubahsuai digunakan untuk menilai persepsi pelajar terhadap persekitaran pembelajaran. Data yang dikumpul kemudiannya diselaraskan dengan pencapaian pelajar yang diukur dengan markah keseluruhan (kerja kursus dan peperiksaan akhir semester). Kaedah analisis deskriptif dan juga ujian-t, ANOVA dan korelasi Pearson menggunakan perisian SPSS (versi 14.0) dijalankan ke atas data yang dikumpul. Keputusan menunjukkan bahawa jantina dan lokasi asal pelajar tidak memberi perbezaan yang signifikan ke atas pencapaian pelajar tetapi status sosioekonomi keluarga pelajar adalah sebaliknya. Analisis korelasi Pearson menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara persekitaran pembelajaran dan pencapaian pelajar. Analsis terperinci menunjukkan bahawa tiga daripada lapan aspek persekitaran pembelajaran iaitu berorientasikan tugas, pengajaran dan sokongan pensyarah dan kerjasama antara pelajar menjadi faktor-faktor yang mempengaruhi pencapaian pelajar.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Jusvinia Jerinius
author_facet Jusvinia Jerinius
author_sort Jusvinia Jerinius
title Hubungan antara persekitaran pembelajaran matematik dengan pencapaian matematik pelajar diploma program kerjasama kolej Yayasan Sabah-UTM
title_short Hubungan antara persekitaran pembelajaran matematik dengan pencapaian matematik pelajar diploma program kerjasama kolej Yayasan Sabah-UTM
title_full Hubungan antara persekitaran pembelajaran matematik dengan pencapaian matematik pelajar diploma program kerjasama kolej Yayasan Sabah-UTM
title_fullStr Hubungan antara persekitaran pembelajaran matematik dengan pencapaian matematik pelajar diploma program kerjasama kolej Yayasan Sabah-UTM
title_full_unstemmed Hubungan antara persekitaran pembelajaran matematik dengan pencapaian matematik pelajar diploma program kerjasama kolej Yayasan Sabah-UTM
title_sort hubungan antara persekitaran pembelajaran matematik dengan pencapaian matematik pelajar diploma program kerjasama kolej yayasan sabah-utm
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department School of Education and Development
publishDate 2013
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37488/2/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37488/1/FULLTEXT.pdf
_version_ 1783727541791490048