Hubungan konteks keluarga dan penglibatan ibu bapa dengan pencapaian akademik pelajar sekolah menengah luar bandar daerah Pitas

Kajian ini adalah bertujuan untuk mengkaji hubungan antara konteks keluarga dan penglibatan ibu bapa dengan pencapaian akademik pelajar sekolah menengah luar bandar di daerah Pitas. Kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti sama ada wujud perbezaan dalam pencapaian akademik pelajar sekolah menen...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Norbaya Rasick
格式: Thesis
语言:English
English
出版: 2014
主题:
在线阅读:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37531/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37531/2/FULLTEXT.pdf
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
id my-ums-ep.37531
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.375312023-10-30T02:36:54Z Hubungan konteks keluarga dan penglibatan ibu bapa dengan pencapaian akademik pelajar sekolah menengah luar bandar daerah Pitas 2014 Norbaya Rasick LC189-214.53 Educational sociology Kajian ini adalah bertujuan untuk mengkaji hubungan antara konteks keluarga dan penglibatan ibu bapa dengan pencapaian akademik pelajar sekolah menengah luar bandar di daerah Pitas. Kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti sama ada wujud perbezaan dalam pencapaian akademik pelajar sekolah menengah berdasarkan faktor demografi seperti jantina, bilangan adik beradik, tahap pendidikan dan pendapatan bulanan ibu bapa. Seterusnya pengkaji ingin mengkaji hubungan antara konteks keluarga dengan pencapaian akademik pelajar sekolah menengah. Selain itu pengkaji juga ingin mengkaji hubungan antara penglibatan ibu bapa dengan pencapaian akademik pelajar sekolah menengah luar bandar. Seramai 260 responden telah terlibat dalam kajian ini. Kajian ini berbentuk kajian tinjauan dengan menggunakan kaedah kuantitatif. Soal selidik digunakan sebagai instrumen kajian. Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan Ujian t, ANOVA Sehala dan Korelasi Pearson dan data yang dihuraikan melalui statistik deskriptif dan statistik inferensi. Dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan (r=.433, p<0.05) antara konteks keluarga dengan pencapaian akademik pelajar sekolah menengah luar bandar. Dapatan juga menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan (r=.483, p<0.01) antara penglibatan ibu bapa dengan pencapaian akademik pelajar sekolah menengah luar bandar. Selain itu, dapatan kajian juga menunjukkan bahawa pencapaian akademik pelajar sekolah menengah luar bandar berdasarkan faktor demografi adalah sederhana . Dapatan seterusnya, menunjukkan terdapat perbezaan pencapaian akademik pelajar sekolah menengah berdasarkan faktor demografi dalam kalangan guru-guru. Di akhir perbincangan, pengkaji menyatakan beberapa implikasi kajian dan cadangan kajian lanjut. 2014 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37531/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37531/1/24%20PAGES.pdf text en public https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37531/2/FULLTEXT.pdf text en validuser masters Universiti Malaysia Sabah Fakulti Psikologi dan Pendidikan
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
English
topic LC189-214.53 Educational sociology
spellingShingle LC189-214.53 Educational sociology
Norbaya Rasick
Hubungan konteks keluarga dan penglibatan ibu bapa dengan pencapaian akademik pelajar sekolah menengah luar bandar daerah Pitas
description Kajian ini adalah bertujuan untuk mengkaji hubungan antara konteks keluarga dan penglibatan ibu bapa dengan pencapaian akademik pelajar sekolah menengah luar bandar di daerah Pitas. Kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti sama ada wujud perbezaan dalam pencapaian akademik pelajar sekolah menengah berdasarkan faktor demografi seperti jantina, bilangan adik beradik, tahap pendidikan dan pendapatan bulanan ibu bapa. Seterusnya pengkaji ingin mengkaji hubungan antara konteks keluarga dengan pencapaian akademik pelajar sekolah menengah. Selain itu pengkaji juga ingin mengkaji hubungan antara penglibatan ibu bapa dengan pencapaian akademik pelajar sekolah menengah luar bandar. Seramai 260 responden telah terlibat dalam kajian ini. Kajian ini berbentuk kajian tinjauan dengan menggunakan kaedah kuantitatif. Soal selidik digunakan sebagai instrumen kajian. Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan Ujian t, ANOVA Sehala dan Korelasi Pearson dan data yang dihuraikan melalui statistik deskriptif dan statistik inferensi. Dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan (r=.433, p<0.05) antara konteks keluarga dengan pencapaian akademik pelajar sekolah menengah luar bandar. Dapatan juga menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan (r=.483, p<0.01) antara penglibatan ibu bapa dengan pencapaian akademik pelajar sekolah menengah luar bandar. Selain itu, dapatan kajian juga menunjukkan bahawa pencapaian akademik pelajar sekolah menengah luar bandar berdasarkan faktor demografi adalah sederhana . Dapatan seterusnya, menunjukkan terdapat perbezaan pencapaian akademik pelajar sekolah menengah berdasarkan faktor demografi dalam kalangan guru-guru. Di akhir perbincangan, pengkaji menyatakan beberapa implikasi kajian dan cadangan kajian lanjut.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Norbaya Rasick
author_facet Norbaya Rasick
author_sort Norbaya Rasick
title Hubungan konteks keluarga dan penglibatan ibu bapa dengan pencapaian akademik pelajar sekolah menengah luar bandar daerah Pitas
title_short Hubungan konteks keluarga dan penglibatan ibu bapa dengan pencapaian akademik pelajar sekolah menengah luar bandar daerah Pitas
title_full Hubungan konteks keluarga dan penglibatan ibu bapa dengan pencapaian akademik pelajar sekolah menengah luar bandar daerah Pitas
title_fullStr Hubungan konteks keluarga dan penglibatan ibu bapa dengan pencapaian akademik pelajar sekolah menengah luar bandar daerah Pitas
title_full_unstemmed Hubungan konteks keluarga dan penglibatan ibu bapa dengan pencapaian akademik pelajar sekolah menengah luar bandar daerah Pitas
title_sort hubungan konteks keluarga dan penglibatan ibu bapa dengan pencapaian akademik pelajar sekolah menengah luar bandar daerah pitas
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Fakulti Psikologi dan Pendidikan
publishDate 2014
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37531/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37531/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1783727543085432832