Pemberian kerja rumah matematik dalam kalangan murid tahun lima di sebuah sekolah rendah luar bandar daerah Kota Belud : Satu kajian kes

Objektif kajian ini adalah untuk mengkaji amalan pemberian kerja rumah dalam kalangan guru-guru tahun lima di sebuah sekolah rendah luar bandar di daerah Kota Belud. Selain itu persepsi dan penglibatan ibu bapa murid dalam kerja rumah serta faedahnya terhadap pembelajaran akan turut dikaji. Pengkaji...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Norhana Yatih Kakom
格式: Thesis
语言:English
English
出版: 2014
主题:
在线阅读:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37536/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37536/2/FULLTEXT.pdf
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
实物特征
总结:Objektif kajian ini adalah untuk mengkaji amalan pemberian kerja rumah dalam kalangan guru-guru tahun lima di sebuah sekolah rendah luar bandar di daerah Kota Belud. Selain itu persepsi dan penglibatan ibu bapa murid dalam kerja rumah serta faedahnya terhadap pembelajaran akan turut dikaji. Pengkaji bertindak sebagai instrumen dalam kajian kualitatif ini untuk mengumpul data hasil daripada temu bual dengan guru-guru dan ibu bapa selain menganalisis dokumen yang berkaitan dengan pemberian kerja rumah. Tujuan utama pemberian kerja rumah adalah sebagai pengukuhan dan latih tubi kepada topik yang telah dipelajari dalam sesebuah proses pengajaran dan pembelajaran. Oleh itu guru memberikan kerja rumah setiap kali sesi pengajaran dan pembelajaran berakhir. Kerja rumah tersebut menuntut penglibatan ibu bapa yang berperanan sebagai pembimbing dan pemantau ketika anak menyiapkan kerja rum ah yang diberikan. Ibu bapa menyokong pemberian kerja rumah kerana melihatnya sebagai satu 'alat' yang menggalakkan anak untuk belajar. Faedah kerja rumah dalam pembelajaran dapat dilihat dalam proses belajar ketika menyiapkan kerja rumah seterusnya membawa kepada pencapaian dalam Matematik.