Perkaitan antara kecerdasan emosi dengan kepuasan bekerja dalam kalangan guru disekolah rendah luar bandar daerah Ranau, Sabah

Kajian ini dijalankan bagi mengenalpasti hubungan kecerdasan emosi dengan kepuasan kerja guru dalam kalangan guru sekolah rendah luar Bandar daerah Ranau. Pemilihan sampel telah dilakukan dan seramai 250 orang guru dari sepuluh buah sekolah Rendah Luar Bandar telah dipilih sebagai responden. Kajian...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ann @ Veronica Ginti John
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37593/5/24%20pages.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37593/2/FULLTEXT.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.37593
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.375932023-11-22T03:43:13Z Perkaitan antara kecerdasan emosi dengan kepuasan bekerja dalam kalangan guru disekolah rendah luar bandar daerah Ranau, Sabah 2014 Ann @ Veronica Ginti John LB2832-2844.1 Teaching personnel Kajian ini dijalankan bagi mengenalpasti hubungan kecerdasan emosi dengan kepuasan kerja guru dalam kalangan guru sekolah rendah luar Bandar daerah Ranau. Pemilihan sampel telah dilakukan dan seramai 250 orang guru dari sepuluh buah sekolah Rendah Luar Bandar telah dipilih sebagai responden. Kajian ini dilakukan secara kuantitatif dengan menggunakan borang soal selidik sebagai instrumen untuk mendapatkan data dan seterusnya data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan kaedah analisis statistik deskriptif dan analisis statistik inferensi dengan bantuan Statistical Packages For Social Sciences (SPSS versi 21.00 untuk windows). Soal selidik yang dibentuk mengandungi item yang kecerdasan emosi (soal selidik yang telah diubahsuai daripada Goleman 2000a). Korelasi Pearson, ANOVA Sehala dan ujian-t digunakan bagi menjawab hipotesis-hipotesis kajian. Hasil dapatan kajian pula mendapati terdapat hubungan yang signifikan di antara kecerdasan emosi berdasarkan empati dengan kepuasan kerja guru. Selain itu, kecerdasan emosi didapati berbeza mengikut umur dan pengalaman. Implikasi dan cadangan hasil daripada dapatan kajian dibincangkan pada akhir bahagian penulisan. Dapatan kajian ini bukan sahaja bermanfaat kepada pengurusan organisasi sekolah secara teori dan praktis tetapi membantu pihak lain memikirkan bagaimana menyelesaikan masalah yang ada di zaman globalisasi ini. 2014 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37593/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37593/5/24%20pages.pdf text en public https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37593/2/FULLTEXT.pdf text en validuser masters Universiti Malaysia Sabah Fakulti Psikologi dan Pendidikan
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
English
topic LB2832-2844.1 Teaching personnel
spellingShingle LB2832-2844.1 Teaching personnel
Ann @ Veronica Ginti John
Perkaitan antara kecerdasan emosi dengan kepuasan bekerja dalam kalangan guru disekolah rendah luar bandar daerah Ranau, Sabah
description Kajian ini dijalankan bagi mengenalpasti hubungan kecerdasan emosi dengan kepuasan kerja guru dalam kalangan guru sekolah rendah luar Bandar daerah Ranau. Pemilihan sampel telah dilakukan dan seramai 250 orang guru dari sepuluh buah sekolah Rendah Luar Bandar telah dipilih sebagai responden. Kajian ini dilakukan secara kuantitatif dengan menggunakan borang soal selidik sebagai instrumen untuk mendapatkan data dan seterusnya data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan kaedah analisis statistik deskriptif dan analisis statistik inferensi dengan bantuan Statistical Packages For Social Sciences (SPSS versi 21.00 untuk windows). Soal selidik yang dibentuk mengandungi item yang kecerdasan emosi (soal selidik yang telah diubahsuai daripada Goleman 2000a). Korelasi Pearson, ANOVA Sehala dan ujian-t digunakan bagi menjawab hipotesis-hipotesis kajian. Hasil dapatan kajian pula mendapati terdapat hubungan yang signifikan di antara kecerdasan emosi berdasarkan empati dengan kepuasan kerja guru. Selain itu, kecerdasan emosi didapati berbeza mengikut umur dan pengalaman. Implikasi dan cadangan hasil daripada dapatan kajian dibincangkan pada akhir bahagian penulisan. Dapatan kajian ini bukan sahaja bermanfaat kepada pengurusan organisasi sekolah secara teori dan praktis tetapi membantu pihak lain memikirkan bagaimana menyelesaikan masalah yang ada di zaman globalisasi ini.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Ann @ Veronica Ginti John
author_facet Ann @ Veronica Ginti John
author_sort Ann @ Veronica Ginti John
title Perkaitan antara kecerdasan emosi dengan kepuasan bekerja dalam kalangan guru disekolah rendah luar bandar daerah Ranau, Sabah
title_short Perkaitan antara kecerdasan emosi dengan kepuasan bekerja dalam kalangan guru disekolah rendah luar bandar daerah Ranau, Sabah
title_full Perkaitan antara kecerdasan emosi dengan kepuasan bekerja dalam kalangan guru disekolah rendah luar bandar daerah Ranau, Sabah
title_fullStr Perkaitan antara kecerdasan emosi dengan kepuasan bekerja dalam kalangan guru disekolah rendah luar bandar daerah Ranau, Sabah
title_full_unstemmed Perkaitan antara kecerdasan emosi dengan kepuasan bekerja dalam kalangan guru disekolah rendah luar bandar daerah Ranau, Sabah
title_sort perkaitan antara kecerdasan emosi dengan kepuasan bekerja dalam kalangan guru disekolah rendah luar bandar daerah ranau, sabah
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Fakulti Psikologi dan Pendidikan
publishDate 2014
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37593/5/24%20pages.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37593/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1783727548041003008