Perkaitan antara kecerdasan emosi dengan kepuasan bekerja dalam kalangan guru disekolah rendah luar bandar daerah Ranau, Sabah
Kajian ini dijalankan bagi mengenalpasti hubungan kecerdasan emosi dengan kepuasan kerja guru dalam kalangan guru sekolah rendah luar Bandar daerah Ranau. Pemilihan sampel telah dilakukan dan seramai 250 orang guru dari sepuluh buah sekolah Rendah Luar Bandar telah dipilih sebagai responden. Kajian...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English |
Published: |
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37593/5/24%20pages.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37593/2/FULLTEXT.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ums-ep.37593 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-ums-ep.375932023-11-22T03:43:13Z Perkaitan antara kecerdasan emosi dengan kepuasan bekerja dalam kalangan guru disekolah rendah luar bandar daerah Ranau, Sabah 2014 Ann @ Veronica Ginti John LB2832-2844.1 Teaching personnel Kajian ini dijalankan bagi mengenalpasti hubungan kecerdasan emosi dengan kepuasan kerja guru dalam kalangan guru sekolah rendah luar Bandar daerah Ranau. Pemilihan sampel telah dilakukan dan seramai 250 orang guru dari sepuluh buah sekolah Rendah Luar Bandar telah dipilih sebagai responden. Kajian ini dilakukan secara kuantitatif dengan menggunakan borang soal selidik sebagai instrumen untuk mendapatkan data dan seterusnya data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan kaedah analisis statistik deskriptif dan analisis statistik inferensi dengan bantuan Statistical Packages For Social Sciences (SPSS versi 21.00 untuk windows). Soal selidik yang dibentuk mengandungi item yang kecerdasan emosi (soal selidik yang telah diubahsuai daripada Goleman 2000a). Korelasi Pearson, ANOVA Sehala dan ujian-t digunakan bagi menjawab hipotesis-hipotesis kajian. Hasil dapatan kajian pula mendapati terdapat hubungan yang signifikan di antara kecerdasan emosi berdasarkan empati dengan kepuasan kerja guru. Selain itu, kecerdasan emosi didapati berbeza mengikut umur dan pengalaman. Implikasi dan cadangan hasil daripada dapatan kajian dibincangkan pada akhir bahagian penulisan. Dapatan kajian ini bukan sahaja bermanfaat kepada pengurusan organisasi sekolah secara teori dan praktis tetapi membantu pihak lain memikirkan bagaimana menyelesaikan masalah yang ada di zaman globalisasi ini. 2014 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37593/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37593/5/24%20pages.pdf text en public https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37593/2/FULLTEXT.pdf text en validuser masters Universiti Malaysia Sabah Fakulti Psikologi dan Pendidikan |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
collection |
UMS Institutional Repository |
language |
English English |
topic |
LB2832-2844.1 Teaching personnel |
spellingShingle |
LB2832-2844.1 Teaching personnel Ann @ Veronica Ginti John Perkaitan antara kecerdasan emosi dengan kepuasan bekerja dalam kalangan guru disekolah rendah luar bandar daerah Ranau, Sabah |
description |
Kajian ini dijalankan bagi mengenalpasti hubungan kecerdasan emosi dengan kepuasan kerja guru dalam kalangan guru sekolah rendah luar Bandar daerah Ranau. Pemilihan sampel telah dilakukan dan seramai 250 orang guru dari sepuluh buah sekolah Rendah Luar Bandar telah dipilih sebagai responden. Kajian ini dilakukan secara kuantitatif dengan menggunakan borang soal selidik sebagai instrumen untuk mendapatkan data dan seterusnya data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan kaedah analisis statistik deskriptif dan analisis statistik inferensi dengan bantuan Statistical Packages For Social Sciences (SPSS versi 21.00 untuk windows). Soal selidik yang dibentuk mengandungi item yang kecerdasan emosi (soal selidik yang telah diubahsuai daripada Goleman 2000a). Korelasi Pearson, ANOVA Sehala dan ujian-t digunakan bagi menjawab hipotesis-hipotesis kajian. Hasil dapatan kajian pula mendapati terdapat hubungan yang signifikan di antara kecerdasan emosi berdasarkan empati dengan kepuasan kerja guru. Selain itu, kecerdasan emosi didapati berbeza mengikut umur dan pengalaman. Implikasi dan cadangan hasil daripada dapatan kajian dibincangkan pada akhir bahagian penulisan. Dapatan kajian ini bukan sahaja bermanfaat kepada pengurusan organisasi sekolah secara teori dan praktis tetapi membantu pihak lain memikirkan bagaimana menyelesaikan masalah yang ada di zaman globalisasi ini. |
format |
Thesis |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Ann @ Veronica Ginti John |
author_facet |
Ann @ Veronica Ginti John |
author_sort |
Ann @ Veronica Ginti John |
title |
Perkaitan antara kecerdasan emosi dengan kepuasan bekerja dalam kalangan guru disekolah rendah luar bandar daerah Ranau, Sabah |
title_short |
Perkaitan antara kecerdasan emosi dengan kepuasan bekerja dalam kalangan guru disekolah rendah luar bandar daerah Ranau, Sabah |
title_full |
Perkaitan antara kecerdasan emosi dengan kepuasan bekerja dalam kalangan guru disekolah rendah luar bandar daerah Ranau, Sabah |
title_fullStr |
Perkaitan antara kecerdasan emosi dengan kepuasan bekerja dalam kalangan guru disekolah rendah luar bandar daerah Ranau, Sabah |
title_full_unstemmed |
Perkaitan antara kecerdasan emosi dengan kepuasan bekerja dalam kalangan guru disekolah rendah luar bandar daerah Ranau, Sabah |
title_sort |
perkaitan antara kecerdasan emosi dengan kepuasan bekerja dalam kalangan guru disekolah rendah luar bandar daerah ranau, sabah |
granting_institution |
Universiti Malaysia Sabah |
granting_department |
Fakulti Psikologi dan Pendidikan |
publishDate |
2014 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37593/5/24%20pages.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37593/2/FULLTEXT.pdf |
_version_ |
1783727548041003008 |