Pengaruh konsep kendiri fizikal afektif dan kognitif terhadap aktiviti fizikal dalam kalangan pelajar Pendidikan Jasmani Institut Pendidikan Guru Malaysia

Penyelidikan ini bertujuan mengenal pasti pengaruh konsep kendiri fizikal, afektif dan kognitif terhadap aktiviti fizikal dalam kalangan pelajar Pendidikan Jasmani Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM). Kajian ini menggunakan reka bentuk kuantitatif bukan eksperimen dengan kaedah tinjauan bagi me...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Siti Ajar Md Noh
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2017
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37769/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37769/2/FULLTEXT.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Penyelidikan ini bertujuan mengenal pasti pengaruh konsep kendiri fizikal, afektif dan kognitif terhadap aktiviti fizikal dalam kalangan pelajar Pendidikan Jasmani Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM). Kajian ini menggunakan reka bentuk kuantitatif bukan eksperimen dengan kaedah tinjauan bagi memperoleh data. Sampel kajian seramai 800 orang pelajar. Pengumpulan data diperoleh daripada instrumen soal selidik konsep kendiri fizikal, afektif, kognitif dan aktiviti fizikal. Data dianalisis menggunakan QUEST, Winsteps 3.69.1.11, IBM SPSS Statistics 21 dan AMOS 18. Statistik deskriptif dan statistik inferensi digunakan bagi menjelaskan persoalan kajian dan hipotesis kajian. Dapatan kajian menunjukkan tahap aktiviti fizikal aktif pelajar major Pendidikan Jasmani (n=27 2; 68.2%) adalah lebih tinggi daripada pelajar elektif Pendidikan Jasmani (n=210; 52.4%). Waiau bagaimanapun tahap aktiviti fizikal kurang aktif pelajar elektif pendidikan jasmani (n=88; 21.9%) adalah tinggi berbanding tahap aktiviti fizikal kurang aktif pelajar major pendidikan jasmani (n=17; 4.3%). Konsep Kendiri Fizikal pelajar major Pendidikan Jasmani (n=257; 64.4) lebih tinggi berbanding pelajar elektif Pendidikan Jasmani (n=226; 56.3%). Aspek afektif menunjukkan tidak terdapat perbezaan skor min bagi major pendidikan jasmani dan elektif pendidikan jasmani.Walau bagaimanapun terdapat perbezaan bagi variabel konsep kendiri fizikal, kognitif dan skor aktiviti fizikal bagi perbandingan pelajar major pendidikan jasmani dan elektif pendidikan jasmani.Analisis korelasi menunjukkan terdapat hubungan yang positif konsep kendiri fizikal, afektif, kognitif dengan aktiviti fizikal. Manakala analisis ujian Regresi Pelbagai mendapati variabel afektif merupakan peramal utama aktiviti fizikal (/3 =.398; p<. 0SJ diikuti oleh variabel konsep kendiri fizikal (/3== .282; p<.05), dan variabel kognitif (/J=.111; p<.05). Keputusan Analisis Model Persamaan Struktural (SEM) bagi Konsep Kendiri Fizikal dan Afektif menunjukkan kesepadanan dengan data kajian. Sebelas dimensi yang dikemukakan bagi Model Struktur Konsep Kendiri Fizikal dan sepuluh item bagi Model Pengukuran Afektif menepati Indeks Kebagusan Penyuaian Model (Goodness of Fit). Keputusan SEM juga menunjukkan pengaruh konsep kendiri fizikal, afektif, dan kognitif menyumbang 34% (R2 = .340; p < .05). Oleh itu, keputusan kajian ini menyumbang maklumat untuk merangka program-program yang spesifik kepada kumpulan sasaran untuk promosi aktiviti fizikal merangkumi keseluruhan komponen fizikal, afektif dan kognitif seperti yang terangkum dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan.