Pengaruh konsep kendiri fizikal afektif dan kognitif terhadap aktiviti fizikal dalam kalangan pelajar Pendidikan Jasmani Institut Pendidikan Guru Malaysia

Penyelidikan ini bertujuan mengenal pasti pengaruh konsep kendiri fizikal, afektif dan kognitif terhadap aktiviti fizikal dalam kalangan pelajar Pendidikan Jasmani Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM). Kajian ini menggunakan reka bentuk kuantitatif bukan eksperimen dengan kaedah tinjauan bagi me...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Siti Ajar Md Noh
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2017
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37769/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37769/2/FULLTEXT.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.37769
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.377692023-12-01T02:55:15Z Pengaruh konsep kendiri fizikal afektif dan kognitif terhadap aktiviti fizikal dalam kalangan pelajar Pendidikan Jasmani Institut Pendidikan Guru Malaysia 2017 Siti Ajar Md Noh GV201-555 Physical education and training Penyelidikan ini bertujuan mengenal pasti pengaruh konsep kendiri fizikal, afektif dan kognitif terhadap aktiviti fizikal dalam kalangan pelajar Pendidikan Jasmani Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM). Kajian ini menggunakan reka bentuk kuantitatif bukan eksperimen dengan kaedah tinjauan bagi memperoleh data. Sampel kajian seramai 800 orang pelajar. Pengumpulan data diperoleh daripada instrumen soal selidik konsep kendiri fizikal, afektif, kognitif dan aktiviti fizikal. Data dianalisis menggunakan QUEST, Winsteps 3.69.1.11, IBM SPSS Statistics 21 dan AMOS 18. Statistik deskriptif dan statistik inferensi digunakan bagi menjelaskan persoalan kajian dan hipotesis kajian. Dapatan kajian menunjukkan tahap aktiviti fizikal aktif pelajar major Pendidikan Jasmani (n=27 2; 68.2%) adalah lebih tinggi daripada pelajar elektif Pendidikan Jasmani (n=210; 52.4%). Waiau bagaimanapun tahap aktiviti fizikal kurang aktif pelajar elektif pendidikan jasmani (n=88; 21.9%) adalah tinggi berbanding tahap aktiviti fizikal kurang aktif pelajar major pendidikan jasmani (n=17; 4.3%). Konsep Kendiri Fizikal pelajar major Pendidikan Jasmani (n=257; 64.4) lebih tinggi berbanding pelajar elektif Pendidikan Jasmani (n=226; 56.3%). Aspek afektif menunjukkan tidak terdapat perbezaan skor min bagi major pendidikan jasmani dan elektif pendidikan jasmani.Walau bagaimanapun terdapat perbezaan bagi variabel konsep kendiri fizikal, kognitif dan skor aktiviti fizikal bagi perbandingan pelajar major pendidikan jasmani dan elektif pendidikan jasmani.Analisis korelasi menunjukkan terdapat hubungan yang positif konsep kendiri fizikal, afektif, kognitif dengan aktiviti fizikal. Manakala analisis ujian Regresi Pelbagai mendapati variabel afektif merupakan peramal utama aktiviti fizikal (/3 =.398; p<. 0SJ diikuti oleh variabel konsep kendiri fizikal (/3== .282; p<.05), dan variabel kognitif (/J=.111; p<.05). Keputusan Analisis Model Persamaan Struktural (SEM) bagi Konsep Kendiri Fizikal dan Afektif menunjukkan kesepadanan dengan data kajian. Sebelas dimensi yang dikemukakan bagi Model Struktur Konsep Kendiri Fizikal dan sepuluh item bagi Model Pengukuran Afektif menepati Indeks Kebagusan Penyuaian Model (Goodness of Fit). Keputusan SEM juga menunjukkan pengaruh konsep kendiri fizikal, afektif, dan kognitif menyumbang 34% (R2 = .340; p < .05). Oleh itu, keputusan kajian ini menyumbang maklumat untuk merangka program-program yang spesifik kepada kumpulan sasaran untuk promosi aktiviti fizikal merangkumi keseluruhan komponen fizikal, afektif dan kognitif seperti yang terangkum dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan. 2017 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37769/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37769/1/24%20PAGES.pdf text en public https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37769/2/FULLTEXT.pdf text en validuser dphil doctoral Universiti Malaysia Sabah Fakulti Psikologi dan Pendidikan
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
English
topic GV201-555 Physical education and training
spellingShingle GV201-555 Physical education and training
Siti Ajar Md Noh
Pengaruh konsep kendiri fizikal afektif dan kognitif terhadap aktiviti fizikal dalam kalangan pelajar Pendidikan Jasmani Institut Pendidikan Guru Malaysia
description Penyelidikan ini bertujuan mengenal pasti pengaruh konsep kendiri fizikal, afektif dan kognitif terhadap aktiviti fizikal dalam kalangan pelajar Pendidikan Jasmani Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM). Kajian ini menggunakan reka bentuk kuantitatif bukan eksperimen dengan kaedah tinjauan bagi memperoleh data. Sampel kajian seramai 800 orang pelajar. Pengumpulan data diperoleh daripada instrumen soal selidik konsep kendiri fizikal, afektif, kognitif dan aktiviti fizikal. Data dianalisis menggunakan QUEST, Winsteps 3.69.1.11, IBM SPSS Statistics 21 dan AMOS 18. Statistik deskriptif dan statistik inferensi digunakan bagi menjelaskan persoalan kajian dan hipotesis kajian. Dapatan kajian menunjukkan tahap aktiviti fizikal aktif pelajar major Pendidikan Jasmani (n=27 2; 68.2%) adalah lebih tinggi daripada pelajar elektif Pendidikan Jasmani (n=210; 52.4%). Waiau bagaimanapun tahap aktiviti fizikal kurang aktif pelajar elektif pendidikan jasmani (n=88; 21.9%) adalah tinggi berbanding tahap aktiviti fizikal kurang aktif pelajar major pendidikan jasmani (n=17; 4.3%). Konsep Kendiri Fizikal pelajar major Pendidikan Jasmani (n=257; 64.4) lebih tinggi berbanding pelajar elektif Pendidikan Jasmani (n=226; 56.3%). Aspek afektif menunjukkan tidak terdapat perbezaan skor min bagi major pendidikan jasmani dan elektif pendidikan jasmani.Walau bagaimanapun terdapat perbezaan bagi variabel konsep kendiri fizikal, kognitif dan skor aktiviti fizikal bagi perbandingan pelajar major pendidikan jasmani dan elektif pendidikan jasmani.Analisis korelasi menunjukkan terdapat hubungan yang positif konsep kendiri fizikal, afektif, kognitif dengan aktiviti fizikal. Manakala analisis ujian Regresi Pelbagai mendapati variabel afektif merupakan peramal utama aktiviti fizikal (/3 =.398; p<. 0SJ diikuti oleh variabel konsep kendiri fizikal (/3== .282; p<.05), dan variabel kognitif (/J=.111; p<.05). Keputusan Analisis Model Persamaan Struktural (SEM) bagi Konsep Kendiri Fizikal dan Afektif menunjukkan kesepadanan dengan data kajian. Sebelas dimensi yang dikemukakan bagi Model Struktur Konsep Kendiri Fizikal dan sepuluh item bagi Model Pengukuran Afektif menepati Indeks Kebagusan Penyuaian Model (Goodness of Fit). Keputusan SEM juga menunjukkan pengaruh konsep kendiri fizikal, afektif, dan kognitif menyumbang 34% (R2 = .340; p < .05). Oleh itu, keputusan kajian ini menyumbang maklumat untuk merangka program-program yang spesifik kepada kumpulan sasaran untuk promosi aktiviti fizikal merangkumi keseluruhan komponen fizikal, afektif dan kognitif seperti yang terangkum dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Siti Ajar Md Noh
author_facet Siti Ajar Md Noh
author_sort Siti Ajar Md Noh
title Pengaruh konsep kendiri fizikal afektif dan kognitif terhadap aktiviti fizikal dalam kalangan pelajar Pendidikan Jasmani Institut Pendidikan Guru Malaysia
title_short Pengaruh konsep kendiri fizikal afektif dan kognitif terhadap aktiviti fizikal dalam kalangan pelajar Pendidikan Jasmani Institut Pendidikan Guru Malaysia
title_full Pengaruh konsep kendiri fizikal afektif dan kognitif terhadap aktiviti fizikal dalam kalangan pelajar Pendidikan Jasmani Institut Pendidikan Guru Malaysia
title_fullStr Pengaruh konsep kendiri fizikal afektif dan kognitif terhadap aktiviti fizikal dalam kalangan pelajar Pendidikan Jasmani Institut Pendidikan Guru Malaysia
title_full_unstemmed Pengaruh konsep kendiri fizikal afektif dan kognitif terhadap aktiviti fizikal dalam kalangan pelajar Pendidikan Jasmani Institut Pendidikan Guru Malaysia
title_sort pengaruh konsep kendiri fizikal afektif dan kognitif terhadap aktiviti fizikal dalam kalangan pelajar pendidikan jasmani institut pendidikan guru malaysia
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Fakulti Psikologi dan Pendidikan
publishDate 2017
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37769/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37769/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1794022682709196800