Pengaruh kesediaan, integriti dan komitmen guru terhadap pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) sekolah menengah di Sabah

Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS), merupakan satu transformasi dalam sistem penilaian pendidikan di Malaysia. Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti pengaruh kesediaan, integriti dan komitmen guru terhadap pelaksanaan PBS di Sabah. Kajian ini dijalankan terhadap 20 buah sekolah menengah ha...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mazlan Minhat
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2019
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37862/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37862/2/FULLTEXT.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.37862
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.378622024-01-16T01:15:02Z Pengaruh kesediaan, integriti dan komitmen guru terhadap pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) sekolah menengah di Sabah 2019 Mazlan Minhat LB1775-1785 Professional aspects of teaching and school administrators. Vocational guidance Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS), merupakan satu transformasi dalam sistem penilaian pendidikan di Malaysia. Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti pengaruh kesediaan, integriti dan komitmen guru terhadap pelaksanaan PBS di Sabah. Kajian ini dijalankan terhadap 20 buah sekolah menengah harian dalam 24 buah daerah di Sabah. Kajian ini merupakan kajian tinjauan yang dijarankan terhadap guru-guru PBS sekolah menengah di Sabah dengan menggunakan instrumen soal selidik. Seramai 369 orang guru PBS telah terlibat sebagai responden kajian menggunakan pensampelan berstrata, pensampelan berkelompok dan pensampelan rawak mudah. Data yang diperoleh daripada soal selidik dianalisis secara deskriptif dan inferens menggunakan Ujian- t, ANOVA sehala, Korelasi Pearson, Regresi Berganda dan Model Persamaan Struktur menggunakan IBM SPSS dan SEM AMOS. Dapatan analisis deskriptif menunjukkan skor min ke tiga-tiga konstruk kesediaan, integriti dan komitmen guru berada pada tahap yang tinggi. Dapatan Ujian-t juga menunjukkan guru lelaki lebih bersedia, berintegriti dan lebih komited melaksanakan PBS. Manakala ujian korelasi menunjukkan terdapat hubungan positif pada tahap yang tinggi antara kesediaan, integriti dan komitmen guru terhadap pelaksanaan PBS. Selain itu keputusan kajian juga menunjukkan terdapat pengaruh peramal yang signifikan kesediaan, integriti dan komitmen guru terhadap pelaksanaan PBS di Sabah. Akhir sekali analisis SEM kajian menunjukkan model yang dibina sesuai dan sepadan dengan data kajian kerana kedua-dua pemboleh ubah tidak bersandar dalam kajian ini iaitu kesediaan dan integriti guru merupakan pemboleh ubah peramal yang signifikan terhadap pemboleh ubah pelaksanaan PBS, manakala komitmen guru merupakan mediator yang sesuai dalam kajian ini. Model yang dibina berupaya mengenal pasti sebanyak 67% varian dalam pelaksanaan PBS diramalkan oleh ke semua pemboleh ubah tidak bersandar kajian. Dapatan kajian juga menunjukkan bukti empirikal bahawa komitmen guru menjadi pengantara ( mediatof) hubungan antara kesediaan dan integriti terhadap pelaksanaan PBS. Implikasi kajian ini boleh dijadikan sebagai panduan untuk dimanfaatkan serta membantu para penyelidik umumnya dan guru PBS lain dalam melaksanakan PBS supaya kesediaan guru dalam aspek pengetahuan, kefahaman dan kemahiran khususnya guru PBS begitu juga integriti guru dapat ditingkatkan seterusnya komitmen guru dapat diteguhkan lagi selari dengan usaha untuk melonjakkan dan meningkatkan kejayaan pelaksanaan PBS bagi memenuhi keperluan Si stem Pendidikan Negara Abad Ke-21. Kesimpulanya, keputusan penyelidikan ini menjelaskan bahawa ketiga-tiga pemboleh ubah kesediaan, integriti dan komitmen guru perlu diberi perhatian dan tumpuan guru PBS kerana boleh mempengaruhi tahap pelaksanaan PBS di Sabah khususnya dan di Malaysia amnya. 2019 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37862/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37862/1/24%20PAGES.pdf text en public https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37862/2/FULLTEXT.pdf text en validuser dphil doctoral Universiti Malaysia Sabah Fakulti Psikologi dan Pendidikan
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
English
topic LB1775-1785 Professional aspects of teaching and school administrators
Vocational guidance
spellingShingle LB1775-1785 Professional aspects of teaching and school administrators
Vocational guidance
Mazlan Minhat
Pengaruh kesediaan, integriti dan komitmen guru terhadap pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) sekolah menengah di Sabah
description Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS), merupakan satu transformasi dalam sistem penilaian pendidikan di Malaysia. Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti pengaruh kesediaan, integriti dan komitmen guru terhadap pelaksanaan PBS di Sabah. Kajian ini dijalankan terhadap 20 buah sekolah menengah harian dalam 24 buah daerah di Sabah. Kajian ini merupakan kajian tinjauan yang dijarankan terhadap guru-guru PBS sekolah menengah di Sabah dengan menggunakan instrumen soal selidik. Seramai 369 orang guru PBS telah terlibat sebagai responden kajian menggunakan pensampelan berstrata, pensampelan berkelompok dan pensampelan rawak mudah. Data yang diperoleh daripada soal selidik dianalisis secara deskriptif dan inferens menggunakan Ujian- t, ANOVA sehala, Korelasi Pearson, Regresi Berganda dan Model Persamaan Struktur menggunakan IBM SPSS dan SEM AMOS. Dapatan analisis deskriptif menunjukkan skor min ke tiga-tiga konstruk kesediaan, integriti dan komitmen guru berada pada tahap yang tinggi. Dapatan Ujian-t juga menunjukkan guru lelaki lebih bersedia, berintegriti dan lebih komited melaksanakan PBS. Manakala ujian korelasi menunjukkan terdapat hubungan positif pada tahap yang tinggi antara kesediaan, integriti dan komitmen guru terhadap pelaksanaan PBS. Selain itu keputusan kajian juga menunjukkan terdapat pengaruh peramal yang signifikan kesediaan, integriti dan komitmen guru terhadap pelaksanaan PBS di Sabah. Akhir sekali analisis SEM kajian menunjukkan model yang dibina sesuai dan sepadan dengan data kajian kerana kedua-dua pemboleh ubah tidak bersandar dalam kajian ini iaitu kesediaan dan integriti guru merupakan pemboleh ubah peramal yang signifikan terhadap pemboleh ubah pelaksanaan PBS, manakala komitmen guru merupakan mediator yang sesuai dalam kajian ini. Model yang dibina berupaya mengenal pasti sebanyak 67% varian dalam pelaksanaan PBS diramalkan oleh ke semua pemboleh ubah tidak bersandar kajian. Dapatan kajian juga menunjukkan bukti empirikal bahawa komitmen guru menjadi pengantara ( mediatof) hubungan antara kesediaan dan integriti terhadap pelaksanaan PBS. Implikasi kajian ini boleh dijadikan sebagai panduan untuk dimanfaatkan serta membantu para penyelidik umumnya dan guru PBS lain dalam melaksanakan PBS supaya kesediaan guru dalam aspek pengetahuan, kefahaman dan kemahiran khususnya guru PBS begitu juga integriti guru dapat ditingkatkan seterusnya komitmen guru dapat diteguhkan lagi selari dengan usaha untuk melonjakkan dan meningkatkan kejayaan pelaksanaan PBS bagi memenuhi keperluan Si stem Pendidikan Negara Abad Ke-21. Kesimpulanya, keputusan penyelidikan ini menjelaskan bahawa ketiga-tiga pemboleh ubah kesediaan, integriti dan komitmen guru perlu diberi perhatian dan tumpuan guru PBS kerana boleh mempengaruhi tahap pelaksanaan PBS di Sabah khususnya dan di Malaysia amnya.
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Mazlan Minhat
author_facet Mazlan Minhat
author_sort Mazlan Minhat
title Pengaruh kesediaan, integriti dan komitmen guru terhadap pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) sekolah menengah di Sabah
title_short Pengaruh kesediaan, integriti dan komitmen guru terhadap pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) sekolah menengah di Sabah
title_full Pengaruh kesediaan, integriti dan komitmen guru terhadap pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) sekolah menengah di Sabah
title_fullStr Pengaruh kesediaan, integriti dan komitmen guru terhadap pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) sekolah menengah di Sabah
title_full_unstemmed Pengaruh kesediaan, integriti dan komitmen guru terhadap pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) sekolah menengah di Sabah
title_sort pengaruh kesediaan, integriti dan komitmen guru terhadap pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah (pbs) sekolah menengah di sabah
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Fakulti Psikologi dan Pendidikan
publishDate 2019
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37862/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37862/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1794022687038767104