Kerisauan guru senior dalam penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah rendah jenis kebangsaan Cina di Sandakan

Guru senior menghadapi kerisauan menggunakan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran merupakan satu persoalan. Objektif kajian ini ialah menguji kerisauan guru senior menggunakan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah rendah jenis kebangsaan Cina di Sandakan. Penyelidikan kuantitat...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Wong, Voo Tze
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37894/3/24%20PAGES.1.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37894/2/FULLTEXT.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.37894
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.378942023-12-22T01:50:29Z Kerisauan guru senior dalam penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah rendah jenis kebangsaan Cina di Sandakan 2013 Wong, Voo Tze L7-991 Education (General) Guru senior menghadapi kerisauan menggunakan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran merupakan satu persoalan. Objektif kajian ini ialah menguji kerisauan guru senior menggunakan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah rendah jenis kebangsaan Cina di Sandakan. Penyelidikan kuantitatif digunakan dalam kajian ini dengan borang soal selidik diubahsuai daripada tiga kajian lepas. Perisian SPSS 19.0 for Windows digunakan untuk menganalisis data yang dikumpulkan. Ujian-t satu sampel menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan pada aras 0.01 di antara kerisauan, motivasi dan penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran dalam kalangan guru senior. Hasil dapatan kajian ini menunjukkan pengaruh motivasi dengan penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran dalam kalangan guru senior di mana magnitud standardized coefficients (Beta) kerisauan (β =0.02) merupakan peramal yang kurang baik terhadap penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran dalam kalangan guru senior berbanding dengan motivasi (β=0.98). Kelemahan kajian hanya kepada guru senior di sekolah jenis kebangsaan Cina sahaja dan cadangan-cadangan dikemukakan untuk memperbaiki kelemahan tersebut. Kajian ini menjadi sumber rujukan yang dapat dimanfaatkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia dalam pengurusan sekolah. 2013 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37894/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37894/3/24%20PAGES.1.pdf text en public https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37894/2/FULLTEXT.pdf text en public masters Universiti Malaysia Sabah School of Education and Social Development
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
English
topic L7-991 Education (General)
spellingShingle L7-991 Education (General)
Wong, Voo Tze
Kerisauan guru senior dalam penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah rendah jenis kebangsaan Cina di Sandakan
description Guru senior menghadapi kerisauan menggunakan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran merupakan satu persoalan. Objektif kajian ini ialah menguji kerisauan guru senior menggunakan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah rendah jenis kebangsaan Cina di Sandakan. Penyelidikan kuantitatif digunakan dalam kajian ini dengan borang soal selidik diubahsuai daripada tiga kajian lepas. Perisian SPSS 19.0 for Windows digunakan untuk menganalisis data yang dikumpulkan. Ujian-t satu sampel menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan pada aras 0.01 di antara kerisauan, motivasi dan penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran dalam kalangan guru senior. Hasil dapatan kajian ini menunjukkan pengaruh motivasi dengan penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran dalam kalangan guru senior di mana magnitud standardized coefficients (Beta) kerisauan (β =0.02) merupakan peramal yang kurang baik terhadap penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran dalam kalangan guru senior berbanding dengan motivasi (β=0.98). Kelemahan kajian hanya kepada guru senior di sekolah jenis kebangsaan Cina sahaja dan cadangan-cadangan dikemukakan untuk memperbaiki kelemahan tersebut. Kajian ini menjadi sumber rujukan yang dapat dimanfaatkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia dalam pengurusan sekolah.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Wong, Voo Tze
author_facet Wong, Voo Tze
author_sort Wong, Voo Tze
title Kerisauan guru senior dalam penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah rendah jenis kebangsaan Cina di Sandakan
title_short Kerisauan guru senior dalam penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah rendah jenis kebangsaan Cina di Sandakan
title_full Kerisauan guru senior dalam penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah rendah jenis kebangsaan Cina di Sandakan
title_fullStr Kerisauan guru senior dalam penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah rendah jenis kebangsaan Cina di Sandakan
title_full_unstemmed Kerisauan guru senior dalam penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah rendah jenis kebangsaan Cina di Sandakan
title_sort kerisauan guru senior dalam penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah rendah jenis kebangsaan cina di sandakan
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department School of Education and Social Development
publishDate 2013
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37894/3/24%20PAGES.1.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37894/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1794022690777989120