Pengaruh pengajaran guru dan sikap akademik pelajar terhadap penguasaan KBAT bagi mata pelajaran Sejarah

Kajian ini dilaksanakan untuk mengenal pasti pengaruh pengajaran guru dan sikap akademik berkenaan dengan penguasaan pelajar terhadap Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam mata pelajaran Sejarah. Seramai 200 (97 pelajar lelaki dan 103 pelajar perempuan) di empat buah sekolah kawasan luar banda...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Tika Ali Ashmad
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2018
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38071/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38071/2/FULLTEXT.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.38071
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.380712024-01-31T07:20:16Z Pengaruh pengajaran guru dan sikap akademik pelajar terhadap penguasaan KBAT bagi mata pelajaran Sejarah 2018 Tika Ali Ashmad LB1603-1696.6 Secondary education. High schools Kajian ini dilaksanakan untuk mengenal pasti pengaruh pengajaran guru dan sikap akademik berkenaan dengan penguasaan pelajar terhadap Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam mata pelajaran Sejarah. Seramai 200 (97 pelajar lelaki dan 103 pelajar perempuan) di empat buah sekolah kawasan luar bandar (bahagian daerah Pedalaman Barat Sabah) telah dipilih iaitu SMK Pengiran Omar (Sipitang), SMK Weston (Weston), SMK Beaufort (Beaufort) dan SMK Kuala Penyu (Kuala Penyu). Hasil kajian mendapati, pelajar lelaki dan perempuan mempunyai persepsi min tahap tinggi terhadap pengajaran guru (min=3.88 pelajar lelaki, min=3.99 pelajar perempuan). Manakala, kedua-dua aliran (Aliran Sains dan Kemanusiaan) tersebut mempunyai sikap yang sama terhadap KBAT (min=3.88 aliran Sains, min=3.85 aliran Kemanusiaan). Analisis Korelasi menunjukkan guru dan pelajar saling bekerjasama dalam menyelesaikan permasalahan berkaitan KBAT. Hasil penelitian berdasarkan kepada analisis regresi menunjukkan bahawa variable sikapak ademik dan pengajaran guru mempunyai pengaruh dan signifikan terhadap KBAT pelajar. Hal ini menunjukkan, pengajaran guru mampu mengalakkan pembelajaran berpusatkan pelajar. Oleh itu, dirumuskan bahawa pengaruh pengajaran guru dan sikap akademik pelajar terhadap KBAT di kawasan luar bandar Sabah ini mampu membawa kepada perubahan dalam sisitem pendidikan negara dari segi aras pemikiran pelajar dalam menghadapi pendidikan abad ke-21. 2018 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38071/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38071/1/24%20PAGES.pdf text en public https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38071/2/FULLTEXT.pdf text en validuser masters Universiti Malaysia Sabah Fakulti Psikologi dan Pendidikan
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
English
topic LB1603-1696.6 Secondary education
High schools
spellingShingle LB1603-1696.6 Secondary education
High schools
Tika Ali Ashmad
Pengaruh pengajaran guru dan sikap akademik pelajar terhadap penguasaan KBAT bagi mata pelajaran Sejarah
description Kajian ini dilaksanakan untuk mengenal pasti pengaruh pengajaran guru dan sikap akademik berkenaan dengan penguasaan pelajar terhadap Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam mata pelajaran Sejarah. Seramai 200 (97 pelajar lelaki dan 103 pelajar perempuan) di empat buah sekolah kawasan luar bandar (bahagian daerah Pedalaman Barat Sabah) telah dipilih iaitu SMK Pengiran Omar (Sipitang), SMK Weston (Weston), SMK Beaufort (Beaufort) dan SMK Kuala Penyu (Kuala Penyu). Hasil kajian mendapati, pelajar lelaki dan perempuan mempunyai persepsi min tahap tinggi terhadap pengajaran guru (min=3.88 pelajar lelaki, min=3.99 pelajar perempuan). Manakala, kedua-dua aliran (Aliran Sains dan Kemanusiaan) tersebut mempunyai sikap yang sama terhadap KBAT (min=3.88 aliran Sains, min=3.85 aliran Kemanusiaan). Analisis Korelasi menunjukkan guru dan pelajar saling bekerjasama dalam menyelesaikan permasalahan berkaitan KBAT. Hasil penelitian berdasarkan kepada analisis regresi menunjukkan bahawa variable sikapak ademik dan pengajaran guru mempunyai pengaruh dan signifikan terhadap KBAT pelajar. Hal ini menunjukkan, pengajaran guru mampu mengalakkan pembelajaran berpusatkan pelajar. Oleh itu, dirumuskan bahawa pengaruh pengajaran guru dan sikap akademik pelajar terhadap KBAT di kawasan luar bandar Sabah ini mampu membawa kepada perubahan dalam sisitem pendidikan negara dari segi aras pemikiran pelajar dalam menghadapi pendidikan abad ke-21.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Tika Ali Ashmad
author_facet Tika Ali Ashmad
author_sort Tika Ali Ashmad
title Pengaruh pengajaran guru dan sikap akademik pelajar terhadap penguasaan KBAT bagi mata pelajaran Sejarah
title_short Pengaruh pengajaran guru dan sikap akademik pelajar terhadap penguasaan KBAT bagi mata pelajaran Sejarah
title_full Pengaruh pengajaran guru dan sikap akademik pelajar terhadap penguasaan KBAT bagi mata pelajaran Sejarah
title_fullStr Pengaruh pengajaran guru dan sikap akademik pelajar terhadap penguasaan KBAT bagi mata pelajaran Sejarah
title_full_unstemmed Pengaruh pengajaran guru dan sikap akademik pelajar terhadap penguasaan KBAT bagi mata pelajaran Sejarah
title_sort pengaruh pengajaran guru dan sikap akademik pelajar terhadap penguasaan kbat bagi mata pelajaran sejarah
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Fakulti Psikologi dan Pendidikan
publishDate 2018
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38071/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38071/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1794022703970123776