Pengurusan kurikulum dan hubungannya dengan pencapaian akademik di sekolah menengah di daerah Kota Kinabalu

Kajian ini bertujuan untuk rnernnJcU adakah budaya pengurusan kurikulum yang sistematik, berkesan dan cemerlang telah diamalkan di sekolah-sekolah menengah pada hari ini, untuk mengetahui adakah sistem pengurusan kurikulum di sekolah pencapaian cemerfang berbeza dengan pencapaian memuaskan dan seder...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Rahmah Awang Besar
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2004
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38101/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38101/2/FULLTEXT.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.38101
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.381012024-02-02T07:47:36Z Pengurusan kurikulum dan hubungannya dengan pencapaian akademik di sekolah menengah di daerah Kota Kinabalu 2004 Rahmah Awang Besar LB1603-1696.6 Secondary education. High schools Kajian ini bertujuan untuk rnernnJcU adakah budaya pengurusan kurikulum yang sistematik, berkesan dan cemerlang telah diamalkan di sekolah-sekolah menengah pada hari ini, untuk mengetahui adakah sistem pengurusan kurikulum di sekolah pencapaian cemerfang berbeza dengan pencapaian memuaskan dan sederhana dan untuk mengetahui adakah sistem penguIrusan kurikulum sesebuah sekolah mempengaruhi pencapaian sekolah tersebut dalam peperiksan awam. Dua set soal selidik digunakan untuk mengesan sistem pengurusan kurikulum sekolah dan sistem penqurusan panatia. Responden kajian terdiri daripada 12 orang Setiausnha Akademik dan 96 orang Ketua Panatia dari 12 buah sekolah m,enengah di daerah Kota Kinabalu. Data di analisis menggunakan program The Statistical Package for Social Science ( SPSS version 10.0). Statistik yang digunakan dalam kajian ini ialah statistik deskriptif dan inferensi. Untuk menguji hipotesis analisis varians satu hala dan kolerasi Pearson digunakan. Dapatan utama kajian ini ialah sistem pengurusan kurikulum yang meliputi sistem pengurusan panatia di kebanyakan sekolah menengah pada hari ini di tahap yang memuaskan. Hanya sebahagian kecil sahaja sekolah yang telah mengamalkan budaya pengurusan kurikulum yang boleh dianggap sistematik, berkesan, dan cemertang. Didapati sistem pengurusan kurikulum di sekolah pencapaian cemerlang lebih baik daripada sekolah pencapaian memuaskan dan sederhana. Keberkesanan sistem pengurusan kurikulum sesebuah sekolah merupakan antara faktor yang mempengaruhi pencapaian sekolah tersebut dalam peperiksaan awam. Berasaskan dapatan ini dicadangkan semua pihak yang terlibat dalam bidang pendidikan khasnya bidang kurikulum dan pengurusnya dari semua peringkat terutama pengurus kurikulum peringkat sekolah mengkaji semula sistem pengurusan sekolah masing-masing untuk tujuan memperbaiki, memperkukuh dan meningkatkan keberkesanan. 2004 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38101/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38101/1/24%20PAGES.pdf text en public https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38101/2/FULLTEXT.pdf text en validuser masters Universiti Malaysia Sabah Sekolah Pendidikan dan Pembangunan Sosial
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
English
topic LB1603-1696.6 Secondary education
High schools
spellingShingle LB1603-1696.6 Secondary education
High schools
Rahmah Awang Besar
Pengurusan kurikulum dan hubungannya dengan pencapaian akademik di sekolah menengah di daerah Kota Kinabalu
description Kajian ini bertujuan untuk rnernnJcU adakah budaya pengurusan kurikulum yang sistematik, berkesan dan cemerlang telah diamalkan di sekolah-sekolah menengah pada hari ini, untuk mengetahui adakah sistem pengurusan kurikulum di sekolah pencapaian cemerfang berbeza dengan pencapaian memuaskan dan sederhana dan untuk mengetahui adakah sistem penguIrusan kurikulum sesebuah sekolah mempengaruhi pencapaian sekolah tersebut dalam peperiksan awam. Dua set soal selidik digunakan untuk mengesan sistem pengurusan kurikulum sekolah dan sistem penqurusan panatia. Responden kajian terdiri daripada 12 orang Setiausnha Akademik dan 96 orang Ketua Panatia dari 12 buah sekolah m,enengah di daerah Kota Kinabalu. Data di analisis menggunakan program The Statistical Package for Social Science ( SPSS version 10.0). Statistik yang digunakan dalam kajian ini ialah statistik deskriptif dan inferensi. Untuk menguji hipotesis analisis varians satu hala dan kolerasi Pearson digunakan. Dapatan utama kajian ini ialah sistem pengurusan kurikulum yang meliputi sistem pengurusan panatia di kebanyakan sekolah menengah pada hari ini di tahap yang memuaskan. Hanya sebahagian kecil sahaja sekolah yang telah mengamalkan budaya pengurusan kurikulum yang boleh dianggap sistematik, berkesan, dan cemertang. Didapati sistem pengurusan kurikulum di sekolah pencapaian cemerlang lebih baik daripada sekolah pencapaian memuaskan dan sederhana. Keberkesanan sistem pengurusan kurikulum sesebuah sekolah merupakan antara faktor yang mempengaruhi pencapaian sekolah tersebut dalam peperiksaan awam. Berasaskan dapatan ini dicadangkan semua pihak yang terlibat dalam bidang pendidikan khasnya bidang kurikulum dan pengurusnya dari semua peringkat terutama pengurus kurikulum peringkat sekolah mengkaji semula sistem pengurusan sekolah masing-masing untuk tujuan memperbaiki, memperkukuh dan meningkatkan keberkesanan.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Rahmah Awang Besar
author_facet Rahmah Awang Besar
author_sort Rahmah Awang Besar
title Pengurusan kurikulum dan hubungannya dengan pencapaian akademik di sekolah menengah di daerah Kota Kinabalu
title_short Pengurusan kurikulum dan hubungannya dengan pencapaian akademik di sekolah menengah di daerah Kota Kinabalu
title_full Pengurusan kurikulum dan hubungannya dengan pencapaian akademik di sekolah menengah di daerah Kota Kinabalu
title_fullStr Pengurusan kurikulum dan hubungannya dengan pencapaian akademik di sekolah menengah di daerah Kota Kinabalu
title_full_unstemmed Pengurusan kurikulum dan hubungannya dengan pencapaian akademik di sekolah menengah di daerah Kota Kinabalu
title_sort pengurusan kurikulum dan hubungannya dengan pencapaian akademik di sekolah menengah di daerah kota kinabalu
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Sekolah Pendidikan dan Pembangunan Sosial
publishDate 2004
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38101/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38101/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1794022706516066304