Bahan bantu mengajar (BBM) guru bahasa melayu sekolah rendah di daerah Semporna

Tujuan kajian ini ialah untuk meneroka penggunaan Bahan Bantu Mengajar (BBM) Guru Bahasa Melayu Sekolah Rendah (GBMSR) di daerah Semporna. Dalam usaha meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran (PdP), penggunaan BBM dilihat amat efektif dan sesuai kepada para pendidik. Penulisan ini menjelaska...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Bibah Talag
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38298/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38298/2/FULLTEXT.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.38298
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.382982024-02-22T03:01:43Z Bahan bantu mengajar (BBM) guru bahasa melayu sekolah rendah di daerah Semporna 2014 Bibah Talag LB3011-3095 School management and discipline Tujuan kajian ini ialah untuk meneroka penggunaan Bahan Bantu Mengajar (BBM) Guru Bahasa Melayu Sekolah Rendah (GBMSR) di daerah Semporna. Dalam usaha meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran (PdP), penggunaan BBM dilihat amat efektif dan sesuai kepada para pendidik. Penulisan ini menjelaskan dapatan kajian berkaitan BBM utama dan BBM sampingan yang sering digunakan dalam proses PdP, amalan serta persepsi penggunaan BBM dalam kalangan GBMSR di daerah Semporna. Penyelidik telah menggunakan kaedah temubual dan pemerhatian terhadap tiga orang peserta kajian dalam kalangan guru yang mengajar Bahasa Melayu sekolah rendah di daerah Semporna. Data dianalisis dengan membuat "koding", mengkategorikan teks atau ungkapan serta mencadangkan tema yang berkaitan. Hasil kajian mendapati bahawa guru Bahasa Melayu mengamalkan penggunaan BBM dalam pengajaran mereka, di samping menggunakan BBM mengikut kepada keperluan dan tahap murid. Manakala BBM utama yang digunakan adalah lembaran kerja untuk tahun enam dan BBM yang berbentuk grafik untuk murid tahap satu yang baru mengenal suku kata dan juga abjad. Justeru, dalam arus kepesatan perkembangan pendidikan pada hari ini, BBM dilihat memainkan peranan yang amat penting untuk menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran lebih bermakna samada terhadap murid mahupun guru. 2014 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38298/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38298/1/24%20PAGES.pdf text en public https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38298/2/FULLTEXT.pdf text en validuser masters Universiti Malaysia Sabah Fakulti Psikologi dan Pendidikan
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
English
topic LB3011-3095 School management and discipline
spellingShingle LB3011-3095 School management and discipline
Bibah Talag
Bahan bantu mengajar (BBM) guru bahasa melayu sekolah rendah di daerah Semporna
description Tujuan kajian ini ialah untuk meneroka penggunaan Bahan Bantu Mengajar (BBM) Guru Bahasa Melayu Sekolah Rendah (GBMSR) di daerah Semporna. Dalam usaha meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran (PdP), penggunaan BBM dilihat amat efektif dan sesuai kepada para pendidik. Penulisan ini menjelaskan dapatan kajian berkaitan BBM utama dan BBM sampingan yang sering digunakan dalam proses PdP, amalan serta persepsi penggunaan BBM dalam kalangan GBMSR di daerah Semporna. Penyelidik telah menggunakan kaedah temubual dan pemerhatian terhadap tiga orang peserta kajian dalam kalangan guru yang mengajar Bahasa Melayu sekolah rendah di daerah Semporna. Data dianalisis dengan membuat "koding", mengkategorikan teks atau ungkapan serta mencadangkan tema yang berkaitan. Hasil kajian mendapati bahawa guru Bahasa Melayu mengamalkan penggunaan BBM dalam pengajaran mereka, di samping menggunakan BBM mengikut kepada keperluan dan tahap murid. Manakala BBM utama yang digunakan adalah lembaran kerja untuk tahun enam dan BBM yang berbentuk grafik untuk murid tahap satu yang baru mengenal suku kata dan juga abjad. Justeru, dalam arus kepesatan perkembangan pendidikan pada hari ini, BBM dilihat memainkan peranan yang amat penting untuk menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran lebih bermakna samada terhadap murid mahupun guru.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Bibah Talag
author_facet Bibah Talag
author_sort Bibah Talag
title Bahan bantu mengajar (BBM) guru bahasa melayu sekolah rendah di daerah Semporna
title_short Bahan bantu mengajar (BBM) guru bahasa melayu sekolah rendah di daerah Semporna
title_full Bahan bantu mengajar (BBM) guru bahasa melayu sekolah rendah di daerah Semporna
title_fullStr Bahan bantu mengajar (BBM) guru bahasa melayu sekolah rendah di daerah Semporna
title_full_unstemmed Bahan bantu mengajar (BBM) guru bahasa melayu sekolah rendah di daerah Semporna
title_sort bahan bantu mengajar (bbm) guru bahasa melayu sekolah rendah di daerah semporna
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Fakulti Psikologi dan Pendidikan
publishDate 2014
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38298/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38298/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1794022713014091776