Teknik solekan kesan khas (SFX) dalam filem seram di Malaysia

Kajian ini menfokuskan kepada filem-filem seram dengan membuat penelitian kesesuaian teknik solekan kesan khas (SFX) terhadap adegan-adegan seram melalui filem-filem seram terpilih. Analisis secara terperinci adalah berdasarkan kepada dua teori iaitu teori warna Munsell yang diperkenalkan oleh Alber...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Zuzela @ Ela Mohamed
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2017
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38350/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38350/2/FULLTEXT.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.38350
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.383502024-03-08T04:00:45Z Teknik solekan kesan khas (SFX) dalam filem seram di Malaysia 2017 Zuzela @ Ela Mohamed PN1993-1999 Motion pictures Kajian ini menfokuskan kepada filem-filem seram dengan membuat penelitian kesesuaian teknik solekan kesan khas (SFX) terhadap adegan-adegan seram melalui filem-filem seram terpilih. Analisis secara terperinci adalah berdasarkan kepada dua teori iaitu teori warna Munsell yang diperkenalkan oleh Albert Henry Munsell (1858- 1918) dan teori mimesis Plato yang diperkenalkan oleh Plato (428-348SM) mengkhusus kepada adegan seram. Kajian ini berlatarkan dua buah filem seram di Malaysia yang dipilih iaitu Jangan Pandang Belakang (2007) dan Penanggal (2013) sebagai bahan kes. Data primer diperolehi melalui pemerhatian secara berterusan terhadap filem seram terpilih dan melihat setiap karakter serta penelitian setiap jenis solekan yang digunakan dalam setiap adegan seram. Selain itu juga, maklumat mengenai teknik SFX diperolehi menerusi temuramah dengan jurusolek profersional solekan SFX Data sekunder lain juga diperolehi dari pada jurnal, buku, internet, bahan penerbitan dari Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS), majalah, akhbar dan kertas kerja daripada para penyelidik terdahulu. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa dua buah filem seram terbabit telah berlandaskan kepada teori warna oleh Albert Henry Munsell (1858-1918) dan juga teori mimesis Plato (428- 348SM) telah memberi impak yang jelas terhadap tahap menyeramkan dan menakutkan kepada audiens dan mempengaruhi keberkesanan sesebuah cerita seram. Melalui kajian ini juga diharapkan para jurusolek SFX dapat memahami dan seterusnya mengetahui teknik solekan SFX mengikut kesesuaian karaktor watak sesebuah adegan seram. 2017 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38350/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38350/1/24%20PAGES.pdf text en public https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38350/2/FULLTEXT.pdf text en validuser masters Universiti Malaysia Sabah Fakulti kemanusiaan Seni dan Warisan
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
English
topic PN1993-1999 Motion pictures
spellingShingle PN1993-1999 Motion pictures
Zuzela @ Ela Mohamed
Teknik solekan kesan khas (SFX) dalam filem seram di Malaysia
description Kajian ini menfokuskan kepada filem-filem seram dengan membuat penelitian kesesuaian teknik solekan kesan khas (SFX) terhadap adegan-adegan seram melalui filem-filem seram terpilih. Analisis secara terperinci adalah berdasarkan kepada dua teori iaitu teori warna Munsell yang diperkenalkan oleh Albert Henry Munsell (1858- 1918) dan teori mimesis Plato yang diperkenalkan oleh Plato (428-348SM) mengkhusus kepada adegan seram. Kajian ini berlatarkan dua buah filem seram di Malaysia yang dipilih iaitu Jangan Pandang Belakang (2007) dan Penanggal (2013) sebagai bahan kes. Data primer diperolehi melalui pemerhatian secara berterusan terhadap filem seram terpilih dan melihat setiap karakter serta penelitian setiap jenis solekan yang digunakan dalam setiap adegan seram. Selain itu juga, maklumat mengenai teknik SFX diperolehi menerusi temuramah dengan jurusolek profersional solekan SFX Data sekunder lain juga diperolehi dari pada jurnal, buku, internet, bahan penerbitan dari Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS), majalah, akhbar dan kertas kerja daripada para penyelidik terdahulu. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa dua buah filem seram terbabit telah berlandaskan kepada teori warna oleh Albert Henry Munsell (1858-1918) dan juga teori mimesis Plato (428- 348SM) telah memberi impak yang jelas terhadap tahap menyeramkan dan menakutkan kepada audiens dan mempengaruhi keberkesanan sesebuah cerita seram. Melalui kajian ini juga diharapkan para jurusolek SFX dapat memahami dan seterusnya mengetahui teknik solekan SFX mengikut kesesuaian karaktor watak sesebuah adegan seram.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Zuzela @ Ela Mohamed
author_facet Zuzela @ Ela Mohamed
author_sort Zuzela @ Ela Mohamed
title Teknik solekan kesan khas (SFX) dalam filem seram di Malaysia
title_short Teknik solekan kesan khas (SFX) dalam filem seram di Malaysia
title_full Teknik solekan kesan khas (SFX) dalam filem seram di Malaysia
title_fullStr Teknik solekan kesan khas (SFX) dalam filem seram di Malaysia
title_full_unstemmed Teknik solekan kesan khas (SFX) dalam filem seram di Malaysia
title_sort teknik solekan kesan khas (sfx) dalam filem seram di malaysia
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Fakulti kemanusiaan Seni dan Warisan
publishDate 2017
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38350/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/38350/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1794022716304523264