Amalan penerapan kesepaduan sosial dalam pembelajaran dan pemudahcaraan sejarah di SMKA Sabah

Kajian ini dilakukan berdasarkan isu perpaduan yang masih rapuh dalam kalangan masyarakat Malaysia. Ini dibuktikan dengan pelbagai isu perpaduan antara kaum, masalah sosial, dan rendahnya ikatan sosial antara masyarakat. Pelbagai usaha telah dilakukan oleh kerajaan, namun masalah perpaduan masih men...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Siti Aisyah Mat Saad
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39082/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39082/2/FULLTEXT.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.39082
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.390822024-07-15T02:17:39Z Amalan penerapan kesepaduan sosial dalam pembelajaran dan pemudahcaraan sejarah di SMKA Sabah 2023 Siti Aisyah Mat Saad LB1603-1696.6 Secondary education. High schools Kajian ini dilakukan berdasarkan isu perpaduan yang masih rapuh dalam kalangan masyarakat Malaysia. Ini dibuktikan dengan pelbagai isu perpaduan antara kaum, masalah sosial, dan rendahnya ikatan sosial antara masyarakat. Pelbagai usaha telah dilakukan oleh kerajaan, namun masalah perpaduan masih menjadi masalah dalam kalangan masyarakat. Oleh yang demikian, kajian ini dilakukan bagi memperihalkan amalan penerapan kesepaduan sosial dalam kalangan guru Sejarah, Strategi yang digunakan, elemen kesepaduan sosial, elemen kesepaduan sosial di luar kelas, dan kekangan serta cadangan penyelesaian guru dalam pelaksanaan kesepaduan sosial di dalam di dalam dan luar kelas. Teori yang mendasari kajian adalah teori kesepaduan sosial, teori pendidikan multikultural dan teori pembelajaran Albert Bandura. Ketiga-tiga teori ini telah menjadi pendukung kajian ini dari aspek konsep, pembinaan item dalam temu bual dan pemerhatian, dan menjadi panduan dalam kajian ini. Kajian ini menggunakan reka bentuk fenomenologi sebagai kajian kualitatif melalui kaedah temu bual mendalam, pemerhatian, dan dokumentasi. Kajian ini juga telah dinilai melalui analisis indeks Cohen Kappa dengan purata pengiraan nilai persetujuan pakar sebanyak 0.73 yang berada tahap baik. Hasil kajian ini mendapati bahawa peserta kajian memahami konsep asas kesepaduan sosial dan menyatakan kesepaduan sosial boleh diterapkan dalam amalan pengajaran dan pemudah cara melalui strategi pengajaran, elemen kesepaduan sosial, dan integrasi kesepaduan sosial dalam Rancangan Pengajaran Harian. Kajian ini juga mencadangkan penyelesaian masalah terhadap kekangan yang dihadapi oleh peserta kajian dalam menerapkan kesepaduan sosial dalam pengajaran dan pemudah cara PdPc. Implikasi kajian ini merangkumi pengkaji, teori, kajian lepas, guru sejarah, Kementerian Pendidikan Malaysia, dan Jabatan Perpaduan Negara. Dalam implikasi kajian ini, kajian ini berjaya mengesahkan konsep kesepaduan sosial, sejajar dengan cadangan kajian lepas, mengesahkan penguasaan isi kandungan pengajaran, sejajar dengan keperluan imu budaya, penambahbaikan daripada aspek amalan pedagogi dan memberikan cadangan penyelesaian kekangan kesepaduan sosial kepada Kementerian Pendidikan Malaysia dan Jabatan Perpaduan Negara. Pada akhir kajian ini, pengkaji mencadangkan keperluan Guru Sejarah terhadap kefahaman ilmu budaya agar dapat mengekang prasangka dan menjadikan PdPc guru lebih harmoni. 2023 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39082/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39082/1/24%20PAGES.pdf text en public https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39082/2/FULLTEXT.pdf text en validuser dphil doctoral Universiti Malaysia Sabah Fakulti Psikologi dan Pendidikan
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
English
topic LB1603-1696.6 Secondary education
High schools
spellingShingle LB1603-1696.6 Secondary education
High schools
Siti Aisyah Mat Saad
Amalan penerapan kesepaduan sosial dalam pembelajaran dan pemudahcaraan sejarah di SMKA Sabah
description Kajian ini dilakukan berdasarkan isu perpaduan yang masih rapuh dalam kalangan masyarakat Malaysia. Ini dibuktikan dengan pelbagai isu perpaduan antara kaum, masalah sosial, dan rendahnya ikatan sosial antara masyarakat. Pelbagai usaha telah dilakukan oleh kerajaan, namun masalah perpaduan masih menjadi masalah dalam kalangan masyarakat. Oleh yang demikian, kajian ini dilakukan bagi memperihalkan amalan penerapan kesepaduan sosial dalam kalangan guru Sejarah, Strategi yang digunakan, elemen kesepaduan sosial, elemen kesepaduan sosial di luar kelas, dan kekangan serta cadangan penyelesaian guru dalam pelaksanaan kesepaduan sosial di dalam di dalam dan luar kelas. Teori yang mendasari kajian adalah teori kesepaduan sosial, teori pendidikan multikultural dan teori pembelajaran Albert Bandura. Ketiga-tiga teori ini telah menjadi pendukung kajian ini dari aspek konsep, pembinaan item dalam temu bual dan pemerhatian, dan menjadi panduan dalam kajian ini. Kajian ini menggunakan reka bentuk fenomenologi sebagai kajian kualitatif melalui kaedah temu bual mendalam, pemerhatian, dan dokumentasi. Kajian ini juga telah dinilai melalui analisis indeks Cohen Kappa dengan purata pengiraan nilai persetujuan pakar sebanyak 0.73 yang berada tahap baik. Hasil kajian ini mendapati bahawa peserta kajian memahami konsep asas kesepaduan sosial dan menyatakan kesepaduan sosial boleh diterapkan dalam amalan pengajaran dan pemudah cara melalui strategi pengajaran, elemen kesepaduan sosial, dan integrasi kesepaduan sosial dalam Rancangan Pengajaran Harian. Kajian ini juga mencadangkan penyelesaian masalah terhadap kekangan yang dihadapi oleh peserta kajian dalam menerapkan kesepaduan sosial dalam pengajaran dan pemudah cara PdPc. Implikasi kajian ini merangkumi pengkaji, teori, kajian lepas, guru sejarah, Kementerian Pendidikan Malaysia, dan Jabatan Perpaduan Negara. Dalam implikasi kajian ini, kajian ini berjaya mengesahkan konsep kesepaduan sosial, sejajar dengan cadangan kajian lepas, mengesahkan penguasaan isi kandungan pengajaran, sejajar dengan keperluan imu budaya, penambahbaikan daripada aspek amalan pedagogi dan memberikan cadangan penyelesaian kekangan kesepaduan sosial kepada Kementerian Pendidikan Malaysia dan Jabatan Perpaduan Negara. Pada akhir kajian ini, pengkaji mencadangkan keperluan Guru Sejarah terhadap kefahaman ilmu budaya agar dapat mengekang prasangka dan menjadikan PdPc guru lebih harmoni.
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Siti Aisyah Mat Saad
author_facet Siti Aisyah Mat Saad
author_sort Siti Aisyah Mat Saad
title Amalan penerapan kesepaduan sosial dalam pembelajaran dan pemudahcaraan sejarah di SMKA Sabah
title_short Amalan penerapan kesepaduan sosial dalam pembelajaran dan pemudahcaraan sejarah di SMKA Sabah
title_full Amalan penerapan kesepaduan sosial dalam pembelajaran dan pemudahcaraan sejarah di SMKA Sabah
title_fullStr Amalan penerapan kesepaduan sosial dalam pembelajaran dan pemudahcaraan sejarah di SMKA Sabah
title_full_unstemmed Amalan penerapan kesepaduan sosial dalam pembelajaran dan pemudahcaraan sejarah di SMKA Sabah
title_sort amalan penerapan kesepaduan sosial dalam pembelajaran dan pemudahcaraan sejarah di smka sabah
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Fakulti Psikologi dan Pendidikan
publishDate 2023
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39082/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39082/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1804890368663093248