Analisis semiotik dalam iklan TV Petronas sempena hari kebangsaan

Pengiklanan televisyen sebagai wacana umum telah menggalakkan perbahasan dalam ruang publik di kalangan masyarakat. Maklumat boleh disebarkan menerusi pengiklanan, yang merupakan salah satu medium penyampaian mesej simbolik tentang nasionalisme secara umum dalam menonjolkan imej dan identiti sesebua...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Sitinurbayu Mohd Yusoff
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39098/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39098/2/FULLTEXT.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.39098
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.390982024-07-15T02:24:24Z Analisis semiotik dalam iklan TV Petronas sempena hari kebangsaan 2023 Sitinurbayu Mohd Yusoff HF5801-6182 Advertising Pengiklanan televisyen sebagai wacana umum telah menggalakkan perbahasan dalam ruang publik di kalangan masyarakat. Maklumat boleh disebarkan menerusi pengiklanan, yang merupakan salah satu medium penyampaian mesej simbolik tentang nasionalisme secara umum dalam menonjolkan imej dan identiti sesebuah negara. Kajian ke atas iklan TV Petronas sempena Hari Kebangsaan dijalankan untuk melihat simbolisme yang dibawa menerusi iklan tersebut. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif menerusi kaedah analisis kandungan media dan temu bual mendalam. Pengkaji menggunakan analisis semiotik untuk mentafsir maksud mesej nasionalisme dalam iklan untuk lebih memahami bagaimana komunikator (pengiklan) membina mesej tema nasionalisme dalam iklan TV Petronas sempena Hari Kebangsaan. Analisis semiotik diaplikasikan untuk mendapatkan pemahaman yang lebih jelas terhadap simbol dan teks yang dipaparkan dalam iklan serta bagaimana kedua-dua elemen ini memberikan makna yang berguna kepada khalayak dan media. Hujah-hujah teori Semiotik Charles Sanders Peirce (1839-1914) dan Roland Barthes (1915-1980) membantu pengkaji untuk menjawab persoalan kajian. Temu bual dengan empat generasi warga Malaysia sekaligus menyokong hujah teori semiotik dalam penghasilan iklan TV. Manakala, makna tersirat telah ditafsir melalui penggunaan simbol dan prop dalam iklan TV Petronas sempena Hari Kebangsaan 2017 dan 2018. Rumusan kajian menjelaskan bahawa pengamal media memanipulasi iklan untuk menyampaikan mesej tersirat khusus untuk memupuk semangat nasionalisme. Pengkaji mengenal pasti tema yang digambarkan dalam plot iklan TV Petronas sempena Hari Kebangsaan dan kaitannya dengan 'pembinaan semangat nasionalisme di negara ini,' serta mentafsir mesej nasionalisme yang terkandung dalam plot iklan TV Petronas sempena Hari Kebangsaan. Kajian ini menyumbang kepada pemahaman teori dan simbol semiotik berkaitan pengiklanan (komunikasi bukan lisan) dan penting bagi mereka yang terlibat dalam kajian komunikasi. 2023 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39098/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39098/1/24%20PAGES.pdf text en public https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39098/2/FULLTEXT.pdf text en validuser dphil doctoral Universiti Malaysia Sabah Fakulti Sains Sosial Dan Kemanusiaan
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
English
topic HF5801-6182 Advertising
spellingShingle HF5801-6182 Advertising
Sitinurbayu Mohd Yusoff
Analisis semiotik dalam iklan TV Petronas sempena hari kebangsaan
description Pengiklanan televisyen sebagai wacana umum telah menggalakkan perbahasan dalam ruang publik di kalangan masyarakat. Maklumat boleh disebarkan menerusi pengiklanan, yang merupakan salah satu medium penyampaian mesej simbolik tentang nasionalisme secara umum dalam menonjolkan imej dan identiti sesebuah negara. Kajian ke atas iklan TV Petronas sempena Hari Kebangsaan dijalankan untuk melihat simbolisme yang dibawa menerusi iklan tersebut. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif menerusi kaedah analisis kandungan media dan temu bual mendalam. Pengkaji menggunakan analisis semiotik untuk mentafsir maksud mesej nasionalisme dalam iklan untuk lebih memahami bagaimana komunikator (pengiklan) membina mesej tema nasionalisme dalam iklan TV Petronas sempena Hari Kebangsaan. Analisis semiotik diaplikasikan untuk mendapatkan pemahaman yang lebih jelas terhadap simbol dan teks yang dipaparkan dalam iklan serta bagaimana kedua-dua elemen ini memberikan makna yang berguna kepada khalayak dan media. Hujah-hujah teori Semiotik Charles Sanders Peirce (1839-1914) dan Roland Barthes (1915-1980) membantu pengkaji untuk menjawab persoalan kajian. Temu bual dengan empat generasi warga Malaysia sekaligus menyokong hujah teori semiotik dalam penghasilan iklan TV. Manakala, makna tersirat telah ditafsir melalui penggunaan simbol dan prop dalam iklan TV Petronas sempena Hari Kebangsaan 2017 dan 2018. Rumusan kajian menjelaskan bahawa pengamal media memanipulasi iklan untuk menyampaikan mesej tersirat khusus untuk memupuk semangat nasionalisme. Pengkaji mengenal pasti tema yang digambarkan dalam plot iklan TV Petronas sempena Hari Kebangsaan dan kaitannya dengan 'pembinaan semangat nasionalisme di negara ini,' serta mentafsir mesej nasionalisme yang terkandung dalam plot iklan TV Petronas sempena Hari Kebangsaan. Kajian ini menyumbang kepada pemahaman teori dan simbol semiotik berkaitan pengiklanan (komunikasi bukan lisan) dan penting bagi mereka yang terlibat dalam kajian komunikasi.
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Sitinurbayu Mohd Yusoff
author_facet Sitinurbayu Mohd Yusoff
author_sort Sitinurbayu Mohd Yusoff
title Analisis semiotik dalam iklan TV Petronas sempena hari kebangsaan
title_short Analisis semiotik dalam iklan TV Petronas sempena hari kebangsaan
title_full Analisis semiotik dalam iklan TV Petronas sempena hari kebangsaan
title_fullStr Analisis semiotik dalam iklan TV Petronas sempena hari kebangsaan
title_full_unstemmed Analisis semiotik dalam iklan TV Petronas sempena hari kebangsaan
title_sort analisis semiotik dalam iklan tv petronas sempena hari kebangsaan
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Fakulti Sains Sosial Dan Kemanusiaan
publishDate 2023
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39098/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39098/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1804890372437966848