Keberkesanan permainan geobot terhadap orientasi matlamat, kolaboratif dan pencapaian pelajar dalam topik kemahiran geografi tingkatan empat

Kajian Kajian yang dijalankan ini bertujuan untuk mengkaji kesan penggunaan permainan GeoBot terhadap orientasi matlamat, kolaboratif dan pencapaian pelajar terhadap bahan pengajaran dalam topik kemahiran Geografi. Model motivasi ARCS digunakan bagi membangunkan Modul GeoBot topik Kemahiran Geografi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohamad Amran Manining
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39105/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39105/2/FULLTEXT.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.39105
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.391052024-07-15T02:27:04Z Keberkesanan permainan geobot terhadap orientasi matlamat, kolaboratif dan pencapaian pelajar dalam topik kemahiran geografi tingkatan empat 2023 Mohamad Amran Manining LB1603-1696.6 Secondary education. High schools Kajian Kajian yang dijalankan ini bertujuan untuk mengkaji kesan penggunaan permainan GeoBot terhadap orientasi matlamat, kolaboratif dan pencapaian pelajar terhadap bahan pengajaran dalam topik kemahiran Geografi. Model motivasi ARCS digunakan bagi membangunkan Modul GeoBot topik Kemahiran Geografi berdasarkan kepada reka bentuk pengajaran ADDIE. Kajian ini menggunakan kaedah pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk kuasi-eksperimental yang melibatkan kumpulan rawatan (Permainan GeoBot) dan kawalan (Pendekatan Secara Konvesional). Seramai 104 orang pelajar tingkatan empat melibatkan dua buah sekolah menengah di daerah Pitas. Pengkaji menggunakan dua soal selidik iaitu Pattern of Adaptive Learning Scale ( PALS) untuk mengukur corak orientasi matlamat pelajar serta soal selidik kolaboratif 21st Century Learning Design Student Work Rubric on Collaboration (CLD SWRC) untuk mengukur terhadap tahap kolaboratif pelajar terhadap bahan pengajaran yang digunakan. Manakala Ujian Pencapaian Kemahiran Geografi (UPKG) yang diubahsuai dari soalan sebenar SPM digunakan untuk mengukur pencapaian pelajar dalam topik Kemahiran Geografi. Pengujian statistik yang dilaksanakan ialah T-test ,analisis pengulangan Analysis of variance (ANOVA) dan korelasi pada aras signifikan p<0.05. Pengkaji melihat kepada ujian saiz kesan kerana pengukuran dilakukan pada dua tempoh masa yang berbeza (ujian pra dan ujian pasca). Dapatan kajian ini menunjukkan kaedah permainan GeoBot telah berjaya meningkatkan orientasi matlamat,kolaboratif dan pencapaian pelajar dalam topik Kemahiran Geografi Tingkatan Empat . Namun begitu, perbezaan min antara kumpulan rawatan dan kawalan merumuskan bahawa kaedah pengajaran dengan menggunakan permainan GeoBot lebih tinggi mempengaruhi orientasi matlamat, kolaboratif dan pencapaian pelajar. Pun demikian, dapatan kajian ini menunjukkan bahawa tidak terdapat hubungan yang signifikan antara orientasi matlamat, kolaboratif dan pencapaian bagi kumpulan rawatan maupun kumpulan kawalan. Hasil kajian ini memberi satu alternatif baharu kepada guru Geografi untuk mengaplikasikan permainan GeoBot dalam PdPc Kemahiran Geografi dalam meningkatkan orientasi matlamat, kolaboratif dan pencapaian pelajar di samping memberikan kesan yang positif terhadap manfaat dan kebaikan aspek pedagogi, sosial dan teknikal. 2023 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39105/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39105/1/24%20PAGES.pdf text en public https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39105/2/FULLTEXT.pdf text en validuser dphil doctoral Universiti Malaysia Sabah Fakulti Psikologi dan Pendidikan
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
English
topic LB1603-1696.6 Secondary education
High schools
spellingShingle LB1603-1696.6 Secondary education
High schools
Mohamad Amran Manining
Keberkesanan permainan geobot terhadap orientasi matlamat, kolaboratif dan pencapaian pelajar dalam topik kemahiran geografi tingkatan empat
description Kajian Kajian yang dijalankan ini bertujuan untuk mengkaji kesan penggunaan permainan GeoBot terhadap orientasi matlamat, kolaboratif dan pencapaian pelajar terhadap bahan pengajaran dalam topik kemahiran Geografi. Model motivasi ARCS digunakan bagi membangunkan Modul GeoBot topik Kemahiran Geografi berdasarkan kepada reka bentuk pengajaran ADDIE. Kajian ini menggunakan kaedah pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk kuasi-eksperimental yang melibatkan kumpulan rawatan (Permainan GeoBot) dan kawalan (Pendekatan Secara Konvesional). Seramai 104 orang pelajar tingkatan empat melibatkan dua buah sekolah menengah di daerah Pitas. Pengkaji menggunakan dua soal selidik iaitu Pattern of Adaptive Learning Scale ( PALS) untuk mengukur corak orientasi matlamat pelajar serta soal selidik kolaboratif 21st Century Learning Design Student Work Rubric on Collaboration (CLD SWRC) untuk mengukur terhadap tahap kolaboratif pelajar terhadap bahan pengajaran yang digunakan. Manakala Ujian Pencapaian Kemahiran Geografi (UPKG) yang diubahsuai dari soalan sebenar SPM digunakan untuk mengukur pencapaian pelajar dalam topik Kemahiran Geografi. Pengujian statistik yang dilaksanakan ialah T-test ,analisis pengulangan Analysis of variance (ANOVA) dan korelasi pada aras signifikan p<0.05. Pengkaji melihat kepada ujian saiz kesan kerana pengukuran dilakukan pada dua tempoh masa yang berbeza (ujian pra dan ujian pasca). Dapatan kajian ini menunjukkan kaedah permainan GeoBot telah berjaya meningkatkan orientasi matlamat,kolaboratif dan pencapaian pelajar dalam topik Kemahiran Geografi Tingkatan Empat . Namun begitu, perbezaan min antara kumpulan rawatan dan kawalan merumuskan bahawa kaedah pengajaran dengan menggunakan permainan GeoBot lebih tinggi mempengaruhi orientasi matlamat, kolaboratif dan pencapaian pelajar. Pun demikian, dapatan kajian ini menunjukkan bahawa tidak terdapat hubungan yang signifikan antara orientasi matlamat, kolaboratif dan pencapaian bagi kumpulan rawatan maupun kumpulan kawalan. Hasil kajian ini memberi satu alternatif baharu kepada guru Geografi untuk mengaplikasikan permainan GeoBot dalam PdPc Kemahiran Geografi dalam meningkatkan orientasi matlamat, kolaboratif dan pencapaian pelajar di samping memberikan kesan yang positif terhadap manfaat dan kebaikan aspek pedagogi, sosial dan teknikal.
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Mohamad Amran Manining
author_facet Mohamad Amran Manining
author_sort Mohamad Amran Manining
title Keberkesanan permainan geobot terhadap orientasi matlamat, kolaboratif dan pencapaian pelajar dalam topik kemahiran geografi tingkatan empat
title_short Keberkesanan permainan geobot terhadap orientasi matlamat, kolaboratif dan pencapaian pelajar dalam topik kemahiran geografi tingkatan empat
title_full Keberkesanan permainan geobot terhadap orientasi matlamat, kolaboratif dan pencapaian pelajar dalam topik kemahiran geografi tingkatan empat
title_fullStr Keberkesanan permainan geobot terhadap orientasi matlamat, kolaboratif dan pencapaian pelajar dalam topik kemahiran geografi tingkatan empat
title_full_unstemmed Keberkesanan permainan geobot terhadap orientasi matlamat, kolaboratif dan pencapaian pelajar dalam topik kemahiran geografi tingkatan empat
title_sort keberkesanan permainan geobot terhadap orientasi matlamat, kolaboratif dan pencapaian pelajar dalam topik kemahiran geografi tingkatan empat
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Fakulti Psikologi dan Pendidikan
publishDate 2023
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39105/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39105/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1804890374240468992