Pengaruh gaya keibubapaan dan pengetahuan keagamaan ke atas kesediaan mengubah tingkah laku dalam kalangan remaja di Malaysia dan Brunei: Persepsi sokongan sosial sebagai penyederhana

Kajian dijalankan bertujuan untuk meneroka pengaruh yang dimainkan oleh gaya perapatan keibubapaan dan pengetahuan keagamaan ke atas kesediaan mengubah tingkah laku dalam kalangan remaja di Malaysia dan Brunei. Dua jenis gaya perapatan keibubapaan yang dikaji adalah perhatian dan kawalan, yang mana...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Khairani Kaharuddin
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39110/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39110/2/FULLTEXT.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.39110
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.391102024-07-19T08:02:17Z Pengaruh gaya keibubapaan dan pengetahuan keagamaan ke atas kesediaan mengubah tingkah laku dalam kalangan remaja di Malaysia dan Brunei: Persepsi sokongan sosial sebagai penyederhana 2023 Khairani Kaharuddin HQ793-799.2 Youth. Adolescents. Teenagers Kajian dijalankan bertujuan untuk meneroka pengaruh yang dimainkan oleh gaya perapatan keibubapaan dan pengetahuan keagamaan ke atas kesediaan mengubah tingkah laku dalam kalangan remaja di Malaysia dan Brunei. Dua jenis gaya perapatan keibubapaan yang dikaji adalah perhatian dan kawalan, yang mana setiap gaya perapatan keibubapaan ibu dan bapa diukur secara berasingan. Kajian ini juga melihat peranan sokongan sosial daripada tiga sumber iaitu individu signifikan, keluarga dan rakan sama ada sumber tersebut bertindak sebagai penyederhana ke atas hubungan gaya perapatan keibubapaan dan pengetahuan keagamaan dengan kesediaan mengubah tingkah laku remaja. Kajian adalah secara pendekatan kuantitatif yang menggunakan set soal selidik untuk mendapatkan data kajian. Seramai 949 orang remaja yang dibahagikan kepada dua negara, iaitu Malaysia (702 orang) dan Brunei (247 orang). Responden terdiri daripada remaja yang berumur 18 hingga 21 tahun. Soal selidik yang digunakan adalah The Parental Bonding Instrument (PBI) untuk mengukur gaya perapatan keibubapaan, alat kajian mengukur pengetahuan keagamaan oleh Fauziah, Norulhuda, Khadijah, Mohd Suhaimi, Noremy dan Salina (2012), Mutidimensional Scale of Perceived Social Support (MSPSS) untuk mengukur sokongan sosial, dan Readiness for Change Assessment untuk mengukur kesediaan mengubah tingkah laku remaja. Hasil kajian mendapati bahawa pengaruh ibu secara perhatian menyumbang kepada kesediaan mengubah tingkah laku remaja di Malaysia, manakala di Brunei pula kawalan ibu yang menyumbang kepada kesediaan perubahan. Bagi gaya perapatan keibubapaan bapa di Malaysia didapati dimensi perhatian dan kawalan keduanya menyumbang kepada kesediaan perubahan, manakala di Brunei hanya kawalan bapa yang memberikan sumbangan pengaruh. Pengetahuan keagamaan didapati tidak menyumbang secara signifikan ke atas kesediaan mengubah tingkah laku remaja di Malaysia dan Brunei. Dari aspek sokongan sosial, hanya sokongan daripada keluarga yang menyumbang kepada kesediaan mengubah tingkah laku remaja di Malaysia, manakala sokongan daripada individu signifikan dan rakan mempengaruhi kesediaan mengubah tingkah laku remaja di Brunei. Dari aspek peranan sebagai penyederhana, sokongan sosial individu signifikan bertindak sebagai penyederhana dalam hubungan perhatian dan kawalan ibu dengan kesediaan mengubah tingkah laku remaja di Malaysia, sokongan sosial keluarga bertindak sebagai penyederhana dalam hubungan perhatian ibu dengan pembolehubah terikat. Manakala, sokongan sosial individu signifikan bertindak sebagai penyederhana dalam hubungan perhatian bapa dengan pembolehubah terikat. Didapati sokongan sosial tidak bertindak sebagai penyederhana dalam hubungan gaya perapatan keibubapaan dengan kesediaan mengubah tingkah laku remaja di Brunei. Sokongan sosial juga tidak bertindak sebagai penyederhana dalam hubungan pengetahuan keagamaan dengan kesediaan mengubah tingkah laku remaja di Malaysia dan Brunei. Dari aspek perbezaan, didapati remaja di Malaysia menerima perhatian ibu lebih tinggi daripada remaja di Brunei. Manakala, remaja di Brunei menerima perhatian bapa lebih tinggi berbanding remaja di Malaysia. Implikasi kajian ini kepada ibu bapa adalah menjelaskan bahawa kepentingan ibu bapa dalam memilih gaya perapatan keibubapaan yang betul. Hal ini kerana, gaya perapatan keibubapaan yang diamalkan sangat berperanan penting ke atas pemilihan tingkah laku atau kesediaan remaja untuk mengubah tingkah laku yang lebih baik. 2023 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39110/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39110/1/24%20PAGES.pdf text en public https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39110/2/FULLTEXT.pdf text en validuser dphil doctoral Fakulti Psikologi dan Pendidikan Universiti Malaysia Sabah
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
English
topic HQ793-799.2 Youth
Adolescents
Teenagers
spellingShingle HQ793-799.2 Youth
Adolescents
Teenagers
Khairani Kaharuddin
Pengaruh gaya keibubapaan dan pengetahuan keagamaan ke atas kesediaan mengubah tingkah laku dalam kalangan remaja di Malaysia dan Brunei: Persepsi sokongan sosial sebagai penyederhana
description Kajian dijalankan bertujuan untuk meneroka pengaruh yang dimainkan oleh gaya perapatan keibubapaan dan pengetahuan keagamaan ke atas kesediaan mengubah tingkah laku dalam kalangan remaja di Malaysia dan Brunei. Dua jenis gaya perapatan keibubapaan yang dikaji adalah perhatian dan kawalan, yang mana setiap gaya perapatan keibubapaan ibu dan bapa diukur secara berasingan. Kajian ini juga melihat peranan sokongan sosial daripada tiga sumber iaitu individu signifikan, keluarga dan rakan sama ada sumber tersebut bertindak sebagai penyederhana ke atas hubungan gaya perapatan keibubapaan dan pengetahuan keagamaan dengan kesediaan mengubah tingkah laku remaja. Kajian adalah secara pendekatan kuantitatif yang menggunakan set soal selidik untuk mendapatkan data kajian. Seramai 949 orang remaja yang dibahagikan kepada dua negara, iaitu Malaysia (702 orang) dan Brunei (247 orang). Responden terdiri daripada remaja yang berumur 18 hingga 21 tahun. Soal selidik yang digunakan adalah The Parental Bonding Instrument (PBI) untuk mengukur gaya perapatan keibubapaan, alat kajian mengukur pengetahuan keagamaan oleh Fauziah, Norulhuda, Khadijah, Mohd Suhaimi, Noremy dan Salina (2012), Mutidimensional Scale of Perceived Social Support (MSPSS) untuk mengukur sokongan sosial, dan Readiness for Change Assessment untuk mengukur kesediaan mengubah tingkah laku remaja. Hasil kajian mendapati bahawa pengaruh ibu secara perhatian menyumbang kepada kesediaan mengubah tingkah laku remaja di Malaysia, manakala di Brunei pula kawalan ibu yang menyumbang kepada kesediaan perubahan. Bagi gaya perapatan keibubapaan bapa di Malaysia didapati dimensi perhatian dan kawalan keduanya menyumbang kepada kesediaan perubahan, manakala di Brunei hanya kawalan bapa yang memberikan sumbangan pengaruh. Pengetahuan keagamaan didapati tidak menyumbang secara signifikan ke atas kesediaan mengubah tingkah laku remaja di Malaysia dan Brunei. Dari aspek sokongan sosial, hanya sokongan daripada keluarga yang menyumbang kepada kesediaan mengubah tingkah laku remaja di Malaysia, manakala sokongan daripada individu signifikan dan rakan mempengaruhi kesediaan mengubah tingkah laku remaja di Brunei. Dari aspek peranan sebagai penyederhana, sokongan sosial individu signifikan bertindak sebagai penyederhana dalam hubungan perhatian dan kawalan ibu dengan kesediaan mengubah tingkah laku remaja di Malaysia, sokongan sosial keluarga bertindak sebagai penyederhana dalam hubungan perhatian ibu dengan pembolehubah terikat. Manakala, sokongan sosial individu signifikan bertindak sebagai penyederhana dalam hubungan perhatian bapa dengan pembolehubah terikat. Didapati sokongan sosial tidak bertindak sebagai penyederhana dalam hubungan gaya perapatan keibubapaan dengan kesediaan mengubah tingkah laku remaja di Brunei. Sokongan sosial juga tidak bertindak sebagai penyederhana dalam hubungan pengetahuan keagamaan dengan kesediaan mengubah tingkah laku remaja di Malaysia dan Brunei. Dari aspek perbezaan, didapati remaja di Malaysia menerima perhatian ibu lebih tinggi daripada remaja di Brunei. Manakala, remaja di Brunei menerima perhatian bapa lebih tinggi berbanding remaja di Malaysia. Implikasi kajian ini kepada ibu bapa adalah menjelaskan bahawa kepentingan ibu bapa dalam memilih gaya perapatan keibubapaan yang betul. Hal ini kerana, gaya perapatan keibubapaan yang diamalkan sangat berperanan penting ke atas pemilihan tingkah laku atau kesediaan remaja untuk mengubah tingkah laku yang lebih baik.
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Khairani Kaharuddin
author_facet Khairani Kaharuddin
author_sort Khairani Kaharuddin
title Pengaruh gaya keibubapaan dan pengetahuan keagamaan ke atas kesediaan mengubah tingkah laku dalam kalangan remaja di Malaysia dan Brunei: Persepsi sokongan sosial sebagai penyederhana
title_short Pengaruh gaya keibubapaan dan pengetahuan keagamaan ke atas kesediaan mengubah tingkah laku dalam kalangan remaja di Malaysia dan Brunei: Persepsi sokongan sosial sebagai penyederhana
title_full Pengaruh gaya keibubapaan dan pengetahuan keagamaan ke atas kesediaan mengubah tingkah laku dalam kalangan remaja di Malaysia dan Brunei: Persepsi sokongan sosial sebagai penyederhana
title_fullStr Pengaruh gaya keibubapaan dan pengetahuan keagamaan ke atas kesediaan mengubah tingkah laku dalam kalangan remaja di Malaysia dan Brunei: Persepsi sokongan sosial sebagai penyederhana
title_full_unstemmed Pengaruh gaya keibubapaan dan pengetahuan keagamaan ke atas kesediaan mengubah tingkah laku dalam kalangan remaja di Malaysia dan Brunei: Persepsi sokongan sosial sebagai penyederhana
title_sort pengaruh gaya keibubapaan dan pengetahuan keagamaan ke atas kesediaan mengubah tingkah laku dalam kalangan remaja di malaysia dan brunei: persepsi sokongan sosial sebagai penyederhana
granting_institution Fakulti Psikologi dan Pendidikan
granting_department Universiti Malaysia Sabah
publishDate 2023
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39110/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39110/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1811770485605662720