Pengaruh kaedah permainan dan nyanyian terhadap sikap murid pendidikan Islam di daerah Tuaran
Kajian ini dijalankan bertujuan untuk melihat pengaruh dan hubungan kaedah permainan dan nyanyian terhadap sikap murid Pendidikan Islam. Responden terdiri daripada 240 orang murid tahun Lima di 11 buah sekolah rendah kebangsaan, di daerah Tuaran telah dipilih. Data yang dikumpul dianalisis secara de...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English |
Published: |
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39287/1/24%20PAGES.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39287/2/FULLTEXT.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ums-ep.39287 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-ums-ep.392872024-07-31T03:48:28Z Pengaruh kaedah permainan dan nyanyian terhadap sikap murid pendidikan Islam di daerah Tuaran 2016 Tuty Alawyia Misbah LC901-915 Islamic education Kajian ini dijalankan bertujuan untuk melihat pengaruh dan hubungan kaedah permainan dan nyanyian terhadap sikap murid Pendidikan Islam. Responden terdiri daripada 240 orang murid tahun Lima di 11 buah sekolah rendah kebangsaan, di daerah Tuaran telah dipilih. Data yang dikumpul dianalisis secara deskriptif dan inferensi menggunakan perisian SPSS 21.0. Statistik deskriptif melibatkan pengukuran min, sisihan piawai, manakala statistik inferensi melibatkan ujian-t tidak bersandar, korelasi Pearson dan regresi berganda untuk menguji hipotesis-hipotesis kajian. Melalui soal selidik yang yang diberikan, responden diminta menjawab 26 item pelaksanaan aktiviti permainan dan nyanyian yang dijalankan oleh guru dan 12 item tentang sikap murid terhadap mata pelajaran Pendidikan Islam. Secara keseluruhannya, tidak terdapat perbezaan yang signifikan dalam kalangan responden lelaki dan perempuan bagi kedua-dua variabel kaedah dan sikap murid. Dapatan kajian mendapati terdapat hubungan yang positif tetapi sederhana antara kaedah permainan dan nyanyian dengan sikap murid bagi mata pelajaran Pendidikan Islam. Selain itu, analisis regresi mendapati hanya terdapat kaedah permainan yang mempengaruhi secara signifikan terhadap sikap murid iaitu sebanyak 21.1 peratus. Dapatan kajian ini memberikan implikasi kepada kaedah pengajaran dan pembelajaran yang digunakan oleh guru Pendidikan Islam iaitu bagi meningkatkan sikap murid, seharusnya pendekatan pengajaran berpusatkan murid diamalkan agar dapat membentuk sikap yang positif dalam kalangan murid untuk mempelajari mata pelajaran Pendidikan Islam. 2016 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39287/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39287/1/24%20PAGES.pdf text en public https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39287/2/FULLTEXT.pdf text en validuser masters Universiti Malaysia Sabah Fakulti Psikologi dan Pendidikan |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
collection |
UMS Institutional Repository |
language |
English English |
topic |
LC901-915 Islamic education |
spellingShingle |
LC901-915 Islamic education Tuty Alawyia Misbah Pengaruh kaedah permainan dan nyanyian terhadap sikap murid pendidikan Islam di daerah Tuaran |
description |
Kajian ini dijalankan bertujuan untuk melihat pengaruh dan hubungan kaedah permainan dan nyanyian terhadap sikap murid Pendidikan Islam. Responden terdiri daripada 240 orang murid tahun Lima di 11 buah sekolah rendah kebangsaan, di daerah Tuaran telah dipilih. Data yang dikumpul dianalisis secara deskriptif dan inferensi menggunakan perisian SPSS 21.0. Statistik deskriptif melibatkan pengukuran min, sisihan piawai, manakala statistik inferensi melibatkan ujian-t tidak bersandar, korelasi Pearson dan regresi berganda untuk menguji hipotesis-hipotesis kajian. Melalui soal selidik yang yang diberikan, responden diminta menjawab 26 item pelaksanaan aktiviti permainan dan nyanyian yang dijalankan oleh guru dan 12 item tentang sikap murid terhadap mata pelajaran Pendidikan Islam. Secara keseluruhannya, tidak terdapat perbezaan yang signifikan dalam kalangan responden lelaki dan perempuan bagi kedua-dua variabel kaedah dan sikap murid. Dapatan kajian mendapati terdapat hubungan yang positif tetapi sederhana antara kaedah permainan dan nyanyian dengan sikap murid bagi mata pelajaran Pendidikan Islam. Selain itu, analisis regresi mendapati hanya terdapat kaedah permainan yang mempengaruhi secara signifikan terhadap sikap murid iaitu sebanyak 21.1 peratus. Dapatan kajian ini memberikan implikasi kepada kaedah pengajaran dan pembelajaran yang digunakan oleh guru Pendidikan Islam iaitu bagi meningkatkan sikap murid, seharusnya pendekatan pengajaran berpusatkan murid diamalkan agar dapat membentuk sikap yang positif dalam kalangan murid untuk mempelajari mata pelajaran Pendidikan Islam. |
format |
Thesis |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Tuty Alawyia Misbah |
author_facet |
Tuty Alawyia Misbah |
author_sort |
Tuty Alawyia Misbah |
title |
Pengaruh kaedah permainan dan nyanyian terhadap sikap murid pendidikan Islam di daerah Tuaran |
title_short |
Pengaruh kaedah permainan dan nyanyian terhadap sikap murid pendidikan Islam di daerah Tuaran |
title_full |
Pengaruh kaedah permainan dan nyanyian terhadap sikap murid pendidikan Islam di daerah Tuaran |
title_fullStr |
Pengaruh kaedah permainan dan nyanyian terhadap sikap murid pendidikan Islam di daerah Tuaran |
title_full_unstemmed |
Pengaruh kaedah permainan dan nyanyian terhadap sikap murid pendidikan Islam di daerah Tuaran |
title_sort |
pengaruh kaedah permainan dan nyanyian terhadap sikap murid pendidikan islam di daerah tuaran |
granting_institution |
Universiti Malaysia Sabah |
granting_department |
Fakulti Psikologi dan Pendidikan |
publishDate |
2016 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39287/1/24%20PAGES.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39287/2/FULLTEXT.pdf |
_version_ |
1811770494889754624 |