Pengaruh kaedah permainan dan nyanyian terhadap sikap murid pendidikan Islam di daerah Tuaran

Kajian ini dijalankan bertujuan untuk melihat pengaruh dan hubungan kaedah permainan dan nyanyian terhadap sikap murid Pendidikan Islam. Responden terdiri daripada 240 orang murid tahun Lima di 11 buah sekolah rendah kebangsaan, di daerah Tuaran telah dipilih. Data yang dikumpul dianalisis secara de...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Tuty Alawyia Misbah
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2016
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39287/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39287/2/FULLTEXT.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.39287
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.392872024-07-31T03:48:28Z Pengaruh kaedah permainan dan nyanyian terhadap sikap murid pendidikan Islam di daerah Tuaran 2016 Tuty Alawyia Misbah LC901-915 Islamic education Kajian ini dijalankan bertujuan untuk melihat pengaruh dan hubungan kaedah permainan dan nyanyian terhadap sikap murid Pendidikan Islam. Responden terdiri daripada 240 orang murid tahun Lima di 11 buah sekolah rendah kebangsaan, di daerah Tuaran telah dipilih. Data yang dikumpul dianalisis secara deskriptif dan inferensi menggunakan perisian SPSS 21.0. Statistik deskriptif melibatkan pengukuran min, sisihan piawai, manakala statistik inferensi melibatkan ujian-t tidak bersandar, korelasi Pearson dan regresi berganda untuk menguji hipotesis-hipotesis kajian. Melalui soal selidik yang yang diberikan, responden diminta menjawab 26 item pelaksanaan aktiviti permainan dan nyanyian yang dijalankan oleh guru dan 12 item tentang sikap murid terhadap mata pelajaran Pendidikan Islam. Secara keseluruhannya, tidak terdapat perbezaan yang signifikan dalam kalangan responden lelaki dan perempuan bagi kedua-dua variabel kaedah dan sikap murid. Dapatan kajian mendapati terdapat hubungan yang positif tetapi sederhana antara kaedah permainan dan nyanyian dengan sikap murid bagi mata pelajaran Pendidikan Islam. Selain itu, analisis regresi mendapati hanya terdapat kaedah permainan yang mempengaruhi secara signifikan terhadap sikap murid iaitu sebanyak 21.1 peratus. Dapatan kajian ini memberikan implikasi kepada kaedah pengajaran dan pembelajaran yang digunakan oleh guru Pendidikan Islam iaitu bagi meningkatkan sikap murid, seharusnya pendekatan pengajaran berpusatkan murid diamalkan agar dapat membentuk sikap yang positif dalam kalangan murid untuk mempelajari mata pelajaran Pendidikan Islam. 2016 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39287/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39287/1/24%20PAGES.pdf text en public https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39287/2/FULLTEXT.pdf text en validuser masters Universiti Malaysia Sabah Fakulti Psikologi dan Pendidikan
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
English
topic LC901-915 Islamic education
spellingShingle LC901-915 Islamic education
Tuty Alawyia Misbah
Pengaruh kaedah permainan dan nyanyian terhadap sikap murid pendidikan Islam di daerah Tuaran
description Kajian ini dijalankan bertujuan untuk melihat pengaruh dan hubungan kaedah permainan dan nyanyian terhadap sikap murid Pendidikan Islam. Responden terdiri daripada 240 orang murid tahun Lima di 11 buah sekolah rendah kebangsaan, di daerah Tuaran telah dipilih. Data yang dikumpul dianalisis secara deskriptif dan inferensi menggunakan perisian SPSS 21.0. Statistik deskriptif melibatkan pengukuran min, sisihan piawai, manakala statistik inferensi melibatkan ujian-t tidak bersandar, korelasi Pearson dan regresi berganda untuk menguji hipotesis-hipotesis kajian. Melalui soal selidik yang yang diberikan, responden diminta menjawab 26 item pelaksanaan aktiviti permainan dan nyanyian yang dijalankan oleh guru dan 12 item tentang sikap murid terhadap mata pelajaran Pendidikan Islam. Secara keseluruhannya, tidak terdapat perbezaan yang signifikan dalam kalangan responden lelaki dan perempuan bagi kedua-dua variabel kaedah dan sikap murid. Dapatan kajian mendapati terdapat hubungan yang positif tetapi sederhana antara kaedah permainan dan nyanyian dengan sikap murid bagi mata pelajaran Pendidikan Islam. Selain itu, analisis regresi mendapati hanya terdapat kaedah permainan yang mempengaruhi secara signifikan terhadap sikap murid iaitu sebanyak 21.1 peratus. Dapatan kajian ini memberikan implikasi kepada kaedah pengajaran dan pembelajaran yang digunakan oleh guru Pendidikan Islam iaitu bagi meningkatkan sikap murid, seharusnya pendekatan pengajaran berpusatkan murid diamalkan agar dapat membentuk sikap yang positif dalam kalangan murid untuk mempelajari mata pelajaran Pendidikan Islam.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Tuty Alawyia Misbah
author_facet Tuty Alawyia Misbah
author_sort Tuty Alawyia Misbah
title Pengaruh kaedah permainan dan nyanyian terhadap sikap murid pendidikan Islam di daerah Tuaran
title_short Pengaruh kaedah permainan dan nyanyian terhadap sikap murid pendidikan Islam di daerah Tuaran
title_full Pengaruh kaedah permainan dan nyanyian terhadap sikap murid pendidikan Islam di daerah Tuaran
title_fullStr Pengaruh kaedah permainan dan nyanyian terhadap sikap murid pendidikan Islam di daerah Tuaran
title_full_unstemmed Pengaruh kaedah permainan dan nyanyian terhadap sikap murid pendidikan Islam di daerah Tuaran
title_sort pengaruh kaedah permainan dan nyanyian terhadap sikap murid pendidikan islam di daerah tuaran
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Fakulti Psikologi dan Pendidikan
publishDate 2016
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39287/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39287/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1811770494889754624