Pengaruh sokongan, pembelajaran aturan kendiri, orientasi matlamat kendiri terhadap penglibatan dan pencapaian akademik pelajaran di pantai barat Sabah
Kajian ini menyelidik pengaruh struktural antara sokongan akademik dan sokongan emosi daripada guru, ibu bapa, dan rakan sebaya terhadap penglibatan pelajar dan pencapaian akademik secara langsung dan tidak langsung melalui pembelajaran aturan kendiri dan orientasi matlamat kendiri. Satu kajian rent...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English |
Published: |
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39290/1/24%20PAGES.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39290/2/FULLTEXT.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini menyelidik pengaruh struktural antara sokongan akademik dan sokongan emosi daripada guru, ibu bapa, dan rakan sebaya terhadap penglibatan pelajar dan pencapaian akademik secara langsung dan tidak langsung melalui pembelajaran aturan kendiri dan orientasi matlamat kendiri. Satu kajian rentas menggunakan kaedah tinjauan bagi menyelidik sokongan akademik dan sokongan emosi daripada guru, ibu bapa, dan rakan sebaya seperti yang dipersepsikan oleh pelajar dengan menggunakan instrumen yang telah diadaptasikan daripada beberapa instrumen kajian lepas. Kajian ini menggabungkan kedua-dua metod kuantitatif, analisis dokumen dan metod kualitatif (temu bual). Sejumlah 618 orang pelajar telah dipilih secara persampelan kluster pelbagai peringkat dari dua belas buah sekolah menengah di Pantai Barat Sabah yang mewakili peringkat pertengahan remaja, menyertai kajian ini. Ciri-ciri psikometrik instrumen kajian telah dikaji melalui ujian kebolehpercayaan, analisis faktor dan analisis pengesahan faktor. Kajian yang menggunakan Modeling Persamaan Berstruktur melalui IBM SPSS AMOS versi 21.0, model struktural diuji berdasarkan data bagi menilai kebaikan penyuaian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pembelajaran aturan kendiri dan orientasi matlamat kendiri menjadi penyederhana di antara faktor-faktor sokongan terhadap penglibatan pelajar dan pencapaian akademik. Keputusan kajian juga menunjukkan bahawa model untuk pelajar lelaki dan pelajar perempuan dan model untuk sekolah bandar dan luar bandar memperlihatkan kelainan yang signifikan iaitu terdapat laluan regresi yang terhad untuk model pelajar lelaki dan sekolah luar bandar. Sebaliknya terdapat beberapa laluan regresi yang signifikan untuk model pelajar perempuan dan sekolah bandar. Sokongan akademik guru merupakan satu-satunya peramal secara langsung terhadap penglibatan dan pencapaian akademik untuk pelajar perempuan sebaliknya sokongan emosi guru menyumbang secara tidak langsung melalui pembelajaran aturan kendiri dan orientasi matlamat kendiri terhadap penglibatan dan pencapaian akademik untuk model pelajar lelaki. Selain itu, sokongan akademik daripada guru dan rakan sebaya merupakan peramal secara tidak langsung terhadap penglibatan dan pencapaian akademik untuk model sekolah bandar dan luar bandar. Dapatan turut memaparkan terdapat perbezaan signifikan dari segi sokongan akademik dan emosi daripada rakan sebaya, pembelajaran aturan kendiri, orientasi matlamat kendiri, penglibatan pelajar, dan pencapaian akademik mengikut jantina. Analisis kolerasi menyerlahkan hubungan yang signifikan antara faktor sokongan, pembelajaran aturan kendiri, dan orientasi matlamat kendiri terhadap penglibatan murid dan pencapaian akademik mengikut jantina dan lokasi sekolah. Analisis regresi pula menunjukkan pengaruh pemboleh ubah kajian lebih besar terhadap penglibatan berbanding pencapaian akademik. Dapatan data temu bual pula mengungkapkan bahawa pelajar yang cemerlang, tinggi sokongan akademik ibu bapa, pembelajaran aturan kendiri, orientasi matlamat kendiri dan menunjukkan kecenderungan tahap penglibatan yang tinggi. Hasil kajian juga mendukung Teori Kognitif Sosial melalui prinsip Triadic Reciprocol Determinism dan pada masa yang sama juga menyokong pendekatan Teori Ekologi Bronfenbrenner, Self-Determination Theory dan Person-Environment Fit Theory. Implikasi teoretikal dan pratikal juga dibincangkan. |
---|