Pengaruh persepsi, kebiasaan norma subjektif dan sikap terhadap niat membeli produk rumpai laut di Sabah : peranan penyerdahana kesedaran kesihatan dan gaya hidup sihat

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji hubungan di antara persepsi pengguna terhadap atribut makanan rumpai laut, norma subjektif, sikap dan niat untuk membeli makanan rumpai laut segar. Dalam tambahan, kajian ini juga mengkaji kesan pencelahan sikap dalam hubungan di antara persepsi dan niat membeli m...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Norazemah Abdul Salleh
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2015
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39438/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39438/2/FULLTEXT.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.39438
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.394382024-08-07T00:36:38Z Pengaruh persepsi, kebiasaan norma subjektif dan sikap terhadap niat membeli produk rumpai laut di Sabah : peranan penyerdahana kesedaran kesihatan dan gaya hidup sihat 2015 Norazemah Abdul Salleh TX341-641 Nutrition. Foods and food supply Kajian ini bertujuan untuk mengkaji hubungan di antara persepsi pengguna terhadap atribut makanan rumpai laut, norma subjektif, sikap dan niat untuk membeli makanan rumpai laut segar. Dalam tambahan, kajian ini juga mengkaji kesan pencelahan sikap dalam hubungan di antara persepsi dan niat membeli makanan rumpai laut segar, serta juga norma subjektif dan niat membeli makanan rumpai laut segar. Peranan penyerdahana kesedaran kesihatan dan gaya hidup sihat dalam hubungan di antara sikap dan niat juga telah dilaksanakan. Di dalam penyelidikan ini, konstruk persepsi bagi atribut makanan rumpai laut terdiri daripada sebelas dimensi iaitu; ganjaran, keperluan, keyakinan, keselamatan, kesihatan, mudah, kawalan berat, kebiasaan, harga, perasaan dan deria. Peserta bagi kajian ini ialah mereka yang makan rumpai laut segar. Seramai 370 orang responden telah digunakan untuk analisis statistik. Untuk mengkaji hubungan di antara pemboleh ubah eksogen dan pemboleh ubah endogen, kajian ini menggunakan kaedah Kuasa Dua Terkecil Separa (PLS) dengan menggunakan perisian SmartPLS 2.0. Data telah dikumpul dari empat kawasan di Sabah iaitu Semporna, Lahad Datu, Kunak dan Tawau menggunakan pensampelan rawak mudah dan kaedah pensampelan snowball. Keputusan kajian menunjukkan bahawa lima dimensi persepsi terhadap atribut makanan rumpai laut seperti keyakinan, kesihatan, perasaan, ganjaran, sikap, deria dan norma subjektif mempunyai pengaruh positif ke atas sikap terhadap makanan rumpai laut. Seterusnya, biasa, kesihatan, perasaan, harga, dan norma subjektif mempunyai pengaruh yang signifikan ke atas niat untuk membeli. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa, sikap mempunyai kesan pencelahan terhadap hubungan di antara tiga dimensi persepsi terhadap atribut makanan rumpai laut (iaitu ganjaran, keyakinan dan deria) dengan niat untuk membeli. Di samping itu, gaya hidup sihat mempunyai kesan penyerdahana di antara sikap dan niat untuk membeli makanan rumpai laut segar. Lebih khusus lagi, kesan sikap ke atas niat untuk membeli makanan rumpai laut adalah lebih besar bagi pengguna yang mempunyai gaya hidup sihat yang tinggi daripada pengguna yang mempunyai gaya hidup sihat yang rendah. Dapatan kajian ini mencadangkan bahawa pemasar perlu memahami persepsi pengguna terhadap atribut makanan rumpai laut dan bagaimana atribut ini boleh mempengaruhi sikap pengguna dan niat pembelian berkaitan dengan produk makanan rumpai laut. Batasan kajian dan cadangan untuk penyelidikan akan datang juga dibincangkan di dalam penyelidikan ini. 2015 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39438/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39438/1/24%20PAGES.pdf text en public https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39438/2/FULLTEXT.pdf text en validuser masters Universiti Malaysia Sabah Fakulti Perniagaan, Ekonomi dan Perakaunan
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
English
topic TX341-641 Nutrition
Foods and food supply
spellingShingle TX341-641 Nutrition
Foods and food supply
Norazemah Abdul Salleh
Pengaruh persepsi, kebiasaan norma subjektif dan sikap terhadap niat membeli produk rumpai laut di Sabah : peranan penyerdahana kesedaran kesihatan dan gaya hidup sihat
description Kajian ini bertujuan untuk mengkaji hubungan di antara persepsi pengguna terhadap atribut makanan rumpai laut, norma subjektif, sikap dan niat untuk membeli makanan rumpai laut segar. Dalam tambahan, kajian ini juga mengkaji kesan pencelahan sikap dalam hubungan di antara persepsi dan niat membeli makanan rumpai laut segar, serta juga norma subjektif dan niat membeli makanan rumpai laut segar. Peranan penyerdahana kesedaran kesihatan dan gaya hidup sihat dalam hubungan di antara sikap dan niat juga telah dilaksanakan. Di dalam penyelidikan ini, konstruk persepsi bagi atribut makanan rumpai laut terdiri daripada sebelas dimensi iaitu; ganjaran, keperluan, keyakinan, keselamatan, kesihatan, mudah, kawalan berat, kebiasaan, harga, perasaan dan deria. Peserta bagi kajian ini ialah mereka yang makan rumpai laut segar. Seramai 370 orang responden telah digunakan untuk analisis statistik. Untuk mengkaji hubungan di antara pemboleh ubah eksogen dan pemboleh ubah endogen, kajian ini menggunakan kaedah Kuasa Dua Terkecil Separa (PLS) dengan menggunakan perisian SmartPLS 2.0. Data telah dikumpul dari empat kawasan di Sabah iaitu Semporna, Lahad Datu, Kunak dan Tawau menggunakan pensampelan rawak mudah dan kaedah pensampelan snowball. Keputusan kajian menunjukkan bahawa lima dimensi persepsi terhadap atribut makanan rumpai laut seperti keyakinan, kesihatan, perasaan, ganjaran, sikap, deria dan norma subjektif mempunyai pengaruh positif ke atas sikap terhadap makanan rumpai laut. Seterusnya, biasa, kesihatan, perasaan, harga, dan norma subjektif mempunyai pengaruh yang signifikan ke atas niat untuk membeli. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa, sikap mempunyai kesan pencelahan terhadap hubungan di antara tiga dimensi persepsi terhadap atribut makanan rumpai laut (iaitu ganjaran, keyakinan dan deria) dengan niat untuk membeli. Di samping itu, gaya hidup sihat mempunyai kesan penyerdahana di antara sikap dan niat untuk membeli makanan rumpai laut segar. Lebih khusus lagi, kesan sikap ke atas niat untuk membeli makanan rumpai laut adalah lebih besar bagi pengguna yang mempunyai gaya hidup sihat yang tinggi daripada pengguna yang mempunyai gaya hidup sihat yang rendah. Dapatan kajian ini mencadangkan bahawa pemasar perlu memahami persepsi pengguna terhadap atribut makanan rumpai laut dan bagaimana atribut ini boleh mempengaruhi sikap pengguna dan niat pembelian berkaitan dengan produk makanan rumpai laut. Batasan kajian dan cadangan untuk penyelidikan akan datang juga dibincangkan di dalam penyelidikan ini.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Norazemah Abdul Salleh
author_facet Norazemah Abdul Salleh
author_sort Norazemah Abdul Salleh
title Pengaruh persepsi, kebiasaan norma subjektif dan sikap terhadap niat membeli produk rumpai laut di Sabah : peranan penyerdahana kesedaran kesihatan dan gaya hidup sihat
title_short Pengaruh persepsi, kebiasaan norma subjektif dan sikap terhadap niat membeli produk rumpai laut di Sabah : peranan penyerdahana kesedaran kesihatan dan gaya hidup sihat
title_full Pengaruh persepsi, kebiasaan norma subjektif dan sikap terhadap niat membeli produk rumpai laut di Sabah : peranan penyerdahana kesedaran kesihatan dan gaya hidup sihat
title_fullStr Pengaruh persepsi, kebiasaan norma subjektif dan sikap terhadap niat membeli produk rumpai laut di Sabah : peranan penyerdahana kesedaran kesihatan dan gaya hidup sihat
title_full_unstemmed Pengaruh persepsi, kebiasaan norma subjektif dan sikap terhadap niat membeli produk rumpai laut di Sabah : peranan penyerdahana kesedaran kesihatan dan gaya hidup sihat
title_sort pengaruh persepsi, kebiasaan norma subjektif dan sikap terhadap niat membeli produk rumpai laut di sabah : peranan penyerdahana kesedaran kesihatan dan gaya hidup sihat
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Fakulti Perniagaan, Ekonomi dan Perakaunan
publishDate 2015
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39438/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39438/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1811770512511074304