Pembinaan modul pengajaran geografi fizikal berasaskan konstruktivis dan kesannya terhadap pencapaian pelajar
Kajian ini adalah tentang pembinaan modul pengajaran Geografi Fizikal berasaskan konstruktivis dan kesannya terhadap pencapaian pelajar. Penyelidik menggunakan pradigma pragmatisme yang mengabungkan epistomologi, ontologi dan metodologi dalam penulisan kajian ini. Oleh itu, kajian ini menggunakan re...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English |
Published: |
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40498/1/24%20PAGES.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40498/2/FULLTEXT.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ums-ep.40498 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-ums-ep.404982024-08-15T02:43:35Z Pembinaan modul pengajaran geografi fizikal berasaskan konstruktivis dan kesannya terhadap pencapaian pelajar 2014 Pembinaan modul pengajaran geografi fizikal berasaskan konstrukt LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Kajian ini adalah tentang pembinaan modul pengajaran Geografi Fizikal berasaskan konstruktivis dan kesannya terhadap pencapaian pelajar. Penyelidik menggunakan pradigma pragmatisme yang mengabungkan epistomologi, ontologi dan metodologi dalam penulisan kajian ini. Oleh itu, kajian ini menggunakan reka bentuk gabungan (embedded design) yang menggabungkan reka bentuk kuasi eksperimental dan kajian kes terhadap 70 orang responden kajian. Seramai 35 orang responden kumpulan rawatan dipilih melalui persampelan bertujuan selebihnya adalah responden kumpulan kawalan yang dipilih secara padanan. Penyelidik telah membangunkan modul pengajaran Geografi Fizikal yang dikenali sebagai Modul Pengajaran Geografi SKAA untuk menyelesaikan masalah pembelajaran dan pencapaian akademik kumpulan rawatan. Modul pengajaran ini mempunyai tiga fasa utama iaitu fasa skim kognitif, asimilasi dan akomodasi. Sebaliknya, kumpulan kawalan diajar menggunakan kaedah tradisional selama enam minggu. Data dikutip menggunakan ujian kertas pensil, pemerhatian, analisis dokumen dan temu bual yang ditadbir oleh penyelidik sendiri. Analisis varian (ANOVA) menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan min skor markah bagi kumpulan rawatan dan kawalan bagi soalan kemahiran berfikir aras rendah (LOTS). Bagaimanapun, analisis varian (ANOVA) menunjukkan terdapat perbezaan min skor markah bagi kedua-dua kumpulan bagi soalan kemahiran berfikir aras sederhana dan tinggi (MOTS dan HOTS). Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa modul pengajaran ini dapat membantu pelajar menjawab soalan-soalan pada aras kognitif sederhana dan tinggi. Dapatan daripada analisis kualitatif seperti pemerhatian, analisis dokumen dan temu bual menunjukkan bahawa peningkatan keupayaan kumpulan rawatan menjawab soalan-soalan aras kognitif tinggi adalah disebabkan oleh penggunaan strategi berpusatkan pelajar dan bahan. Penggunaan pelbagai teknik pembelajaran seperti simulasi, pembelajaran berasaskan masalah, perbincangan berpasangan, pembentangan, pembinaan peta pemikiran dan teknik soal jawab menggalakkan pelajar melibatkan diri secara aktif dalam proses meneroka ilmu, seterusnya mengalami proses asimilasi dan akomodasi. Bagaimanapun, terdapat beberapa masalah yang telah dikenal pasti ketika pelaksanaan modul ini seperti bilik darjah yang kurang kondusif, guru dan pelajar masih terpengaruh dengan kaedah pengajaran dan pembelajaran tradisional, kurang kemudahan dan pelajar kurang bersedia mengikut proses pengajaran dan pembelajaran pada peringkat awal pelaksanaan modul ini. 2014 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40498/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40498/1/24%20PAGES.pdf text en public https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40498/2/FULLTEXT.pdf text en validuser dphil doctoral Universiti Malaysia Sabah Fakulti Psikologi dan Pendidikan |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
collection |
UMS Institutional Repository |
language |
English English |
topic |
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) |
spellingShingle |
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Pembinaan modul pengajaran geografi fizikal berasaskan konstrukt Pembinaan modul pengajaran geografi fizikal berasaskan konstruktivis dan kesannya terhadap pencapaian pelajar |
description |
Kajian ini adalah tentang pembinaan modul pengajaran Geografi Fizikal berasaskan konstruktivis dan kesannya terhadap pencapaian pelajar. Penyelidik menggunakan pradigma pragmatisme yang mengabungkan epistomologi, ontologi dan metodologi dalam penulisan kajian ini. Oleh itu, kajian ini menggunakan reka bentuk gabungan (embedded design) yang menggabungkan reka bentuk kuasi eksperimental dan kajian kes terhadap 70 orang responden kajian. Seramai 35 orang responden kumpulan rawatan dipilih melalui persampelan bertujuan selebihnya adalah responden kumpulan kawalan yang dipilih secara padanan. Penyelidik telah membangunkan modul pengajaran Geografi Fizikal yang dikenali sebagai Modul Pengajaran Geografi SKAA untuk menyelesaikan masalah pembelajaran dan pencapaian akademik kumpulan rawatan. Modul pengajaran ini mempunyai tiga fasa utama iaitu fasa skim kognitif, asimilasi dan akomodasi. Sebaliknya, kumpulan kawalan diajar menggunakan kaedah tradisional selama enam minggu. Data dikutip menggunakan ujian kertas pensil, pemerhatian, analisis dokumen dan temu bual yang ditadbir oleh penyelidik sendiri. Analisis varian (ANOVA) menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan min skor markah bagi kumpulan rawatan dan kawalan bagi soalan kemahiran berfikir aras rendah (LOTS). Bagaimanapun, analisis varian (ANOVA) menunjukkan terdapat perbezaan min skor markah bagi kedua-dua kumpulan bagi soalan kemahiran berfikir aras sederhana dan tinggi (MOTS dan HOTS). Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa modul pengajaran ini dapat membantu pelajar menjawab soalan-soalan pada aras kognitif sederhana dan tinggi. Dapatan daripada analisis kualitatif seperti pemerhatian, analisis dokumen dan temu bual menunjukkan bahawa peningkatan keupayaan kumpulan rawatan menjawab soalan-soalan aras kognitif tinggi adalah disebabkan oleh penggunaan strategi berpusatkan pelajar dan bahan. Penggunaan pelbagai teknik pembelajaran seperti simulasi, pembelajaran berasaskan masalah, perbincangan berpasangan, pembentangan, pembinaan peta pemikiran dan teknik soal jawab menggalakkan pelajar melibatkan diri secara aktif dalam proses meneroka ilmu, seterusnya mengalami proses asimilasi dan akomodasi. Bagaimanapun, terdapat beberapa masalah yang telah dikenal pasti ketika pelaksanaan modul ini seperti bilik darjah yang kurang kondusif, guru dan pelajar masih terpengaruh dengan kaedah pengajaran dan pembelajaran tradisional, kurang kemudahan dan pelajar kurang bersedia mengikut proses pengajaran dan pembelajaran pada peringkat awal pelaksanaan modul ini. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Doctor of Philosophy (PhD.) |
qualification_level |
Doctorate |
author |
Pembinaan modul pengajaran geografi fizikal berasaskan konstrukt |
author_facet |
Pembinaan modul pengajaran geografi fizikal berasaskan konstrukt |
author_sort |
Pembinaan modul pengajaran geografi fizikal berasaskan konstrukt |
title |
Pembinaan modul pengajaran geografi fizikal berasaskan konstruktivis dan kesannya terhadap pencapaian pelajar |
title_short |
Pembinaan modul pengajaran geografi fizikal berasaskan konstruktivis dan kesannya terhadap pencapaian pelajar |
title_full |
Pembinaan modul pengajaran geografi fizikal berasaskan konstruktivis dan kesannya terhadap pencapaian pelajar |
title_fullStr |
Pembinaan modul pengajaran geografi fizikal berasaskan konstruktivis dan kesannya terhadap pencapaian pelajar |
title_full_unstemmed |
Pembinaan modul pengajaran geografi fizikal berasaskan konstruktivis dan kesannya terhadap pencapaian pelajar |
title_sort |
pembinaan modul pengajaran geografi fizikal berasaskan konstruktivis dan kesannya terhadap pencapaian pelajar |
granting_institution |
Universiti Malaysia Sabah |
granting_department |
Fakulti Psikologi dan Pendidikan |
publishDate |
2014 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40498/1/24%20PAGES.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40498/2/FULLTEXT.pdf |
_version_ |
1811770519374004224 |