Pembangunan dan pengujian modul riang ria membaca untuk pengajaran kemahiran membaca awal murid prasekolah di pedalaman Sabah

Kemahiran membaca merupakan asas kepada pembentukan diri ke arah memperoleh ilmu. Kemahiran ini penting diperoleh sejak di peringkat pendidikan awal kanakkanak lagi. Justeru, kajian ini adalah untuk membangunkan Modul Riang Ria Membaca (MRRM) iaitu modul pengajaran membaca awal bagi kanak-kanak pras...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Hanifah Sabin
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2020
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40722/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40722/2/FULLTEXT.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.40722
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.407222024-10-10T03:56:31Z Pembangunan dan pengujian modul riang ria membaca untuk pengajaran kemahiran membaca awal murid prasekolah di pedalaman Sabah 2020 Hanifah Sabin LB1140-1140.5 Preschool education. Nursery schools Kemahiran membaca merupakan asas kepada pembentukan diri ke arah memperoleh ilmu. Kemahiran ini penting diperoleh sejak di peringkat pendidikan awal kanakkanak lagi. Justeru, kajian ini adalah untuk membangunkan Modul Riang Ria Membaca (MRRM) iaitu modul pengajaran membaca awal bagi kanak-kanak prasekolah di pedalaman Sabah menggunakan nyanyian dan diintegrasikan dengan kaedah belajar melalui bermain. MRRM dibangunkan menggunakan dua model pembangunan iaitu Model ADDIE dan Model Morrison II. Pembangunan MRRM dilandasi oleh tiga teori iaitu Teori Psikolinguistik Kognitif, Teori Perkembangan Kognitif Vygotsky dan Teori Perkembangan Kognitif Piaget. Selain itu, pendekatan pengajaran konstruktivisme dan berasaskan kecerdasan pelbagai turut digunakan dalam kajian ini. Metodologi kajian yang digunakan ialah kuantitatif deskriptif dan kuasi eksperimental. Kuantitatif deskriptif digunakan untuk mengenal pasti masalah, keperluan serta ciri-ciri modul yang dibangunkan. Maklumat dikumpulkan melalui pembacaan kepustakaan termasuklah membuat rujukan dari buku, tesis, artikel jurnal, laporan dan polisi untuk menentukan kandungan modul. Manakala reka bentuk kuasi eksperimental ujian pra dan pasca kumpulan-kumpulan tidak seimbang digunakan untuk mengukur kesan penggunaan Modul Pengajaran MRRM terhadap 146 murid prasekolah (74 orang kumpulan rawatan dan 72 orang kawalan) di tiga prasekolah di daerah Keningau, Sabah. MRRM telah dibangunkan menjadi 20 submodul berasaskan pada empat konstruk membaca awal prasekolah iaitu prabaca, huruf abjad, suku kata dan perkataan serta frasa dan ayat. Kesahan kandungan dan kesahan muka modul telah dinilai oleh sembilan orang yang terdiri daripada pakar pelbagai bidang iaitu bidang kurikulum dan pedagogi prasekolah, pakar bidang reka bentuk modul, pakar bahasa dan pakar muzik kanak-kanak. Kesahan MRRM yang dinilai berdasarkan 20 submodul ialah 88.90 peratus. Koefisian kebolehpercayaan MRRM yang diukur menggunakan Alpha Cronbach’s ialah 0.917. Seterusnya, kaedah analisis data pengujian hipotesis nol (H0) adalah menggunakan statistik non parametrik iaitu Ujian Mann-Whitney U dan Ujian Wilcoxon. Dapatan menunjukkan bahawa terdapat perbezaan signifikan tahap pencapaian dalam kemahiran membaca antara kumpulan rawatan dengan kumpulan kawalan selepas penggunaan Modul Pengajaran MRRM. Dapatan menunjukkan terdapat peningkatan min skor tahap pencapaian kemahiran membaca bagi kumpulan rawatan selepas penggunaan Modul Pengajaran MRRM. Peningkatan ini merupakan hasil pengaplikasian kaedah P&P yang menyeronokkan melalui penggunaan bahan dan pendekatan nyanyian serta pengintegrasian kaedah belajar melalui bermain, pendekatan melalui teori kecerdasan pelbagai dan pendekatan konstruktivisme. Penggunaan melodi irama lagu rakyat Malaysia dan lagu tempatan Sabah berdasarkan pendekatan Kodaly berkesan meningkatkan tumpuan perhatian dan penglibatan kanak-kanak dalam aktiviti P&P. Penggunaan sumber multimedia seperti klip video lagu dan penggunaan MS Power Point sebagai visualisasi lambang dalam lagu pada LCD berkesan meningkatkan tumpuan murid. Diharapkan MRRM, bukan saja bermanfaat kepada guru tetapi juga kepada ibu bapa kanak-kanak prasekolah khususnya di pedalaman Sabah. 2020 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40722/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40722/1/24%20PAGES.pdf text en public https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40722/2/FULLTEXT.pdf text en validuser dphil doctoral Universiti Malaysia Sabah Fakulti Psikologi Dan Pendidikan
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
English
topic LB1140-1140.5 Preschool education
Nursery schools
spellingShingle LB1140-1140.5 Preschool education
Nursery schools
Hanifah Sabin
Pembangunan dan pengujian modul riang ria membaca untuk pengajaran kemahiran membaca awal murid prasekolah di pedalaman Sabah
description Kemahiran membaca merupakan asas kepada pembentukan diri ke arah memperoleh ilmu. Kemahiran ini penting diperoleh sejak di peringkat pendidikan awal kanakkanak lagi. Justeru, kajian ini adalah untuk membangunkan Modul Riang Ria Membaca (MRRM) iaitu modul pengajaran membaca awal bagi kanak-kanak prasekolah di pedalaman Sabah menggunakan nyanyian dan diintegrasikan dengan kaedah belajar melalui bermain. MRRM dibangunkan menggunakan dua model pembangunan iaitu Model ADDIE dan Model Morrison II. Pembangunan MRRM dilandasi oleh tiga teori iaitu Teori Psikolinguistik Kognitif, Teori Perkembangan Kognitif Vygotsky dan Teori Perkembangan Kognitif Piaget. Selain itu, pendekatan pengajaran konstruktivisme dan berasaskan kecerdasan pelbagai turut digunakan dalam kajian ini. Metodologi kajian yang digunakan ialah kuantitatif deskriptif dan kuasi eksperimental. Kuantitatif deskriptif digunakan untuk mengenal pasti masalah, keperluan serta ciri-ciri modul yang dibangunkan. Maklumat dikumpulkan melalui pembacaan kepustakaan termasuklah membuat rujukan dari buku, tesis, artikel jurnal, laporan dan polisi untuk menentukan kandungan modul. Manakala reka bentuk kuasi eksperimental ujian pra dan pasca kumpulan-kumpulan tidak seimbang digunakan untuk mengukur kesan penggunaan Modul Pengajaran MRRM terhadap 146 murid prasekolah (74 orang kumpulan rawatan dan 72 orang kawalan) di tiga prasekolah di daerah Keningau, Sabah. MRRM telah dibangunkan menjadi 20 submodul berasaskan pada empat konstruk membaca awal prasekolah iaitu prabaca, huruf abjad, suku kata dan perkataan serta frasa dan ayat. Kesahan kandungan dan kesahan muka modul telah dinilai oleh sembilan orang yang terdiri daripada pakar pelbagai bidang iaitu bidang kurikulum dan pedagogi prasekolah, pakar bidang reka bentuk modul, pakar bahasa dan pakar muzik kanak-kanak. Kesahan MRRM yang dinilai berdasarkan 20 submodul ialah 88.90 peratus. Koefisian kebolehpercayaan MRRM yang diukur menggunakan Alpha Cronbach’s ialah 0.917. Seterusnya, kaedah analisis data pengujian hipotesis nol (H0) adalah menggunakan statistik non parametrik iaitu Ujian Mann-Whitney U dan Ujian Wilcoxon. Dapatan menunjukkan bahawa terdapat perbezaan signifikan tahap pencapaian dalam kemahiran membaca antara kumpulan rawatan dengan kumpulan kawalan selepas penggunaan Modul Pengajaran MRRM. Dapatan menunjukkan terdapat peningkatan min skor tahap pencapaian kemahiran membaca bagi kumpulan rawatan selepas penggunaan Modul Pengajaran MRRM. Peningkatan ini merupakan hasil pengaplikasian kaedah P&P yang menyeronokkan melalui penggunaan bahan dan pendekatan nyanyian serta pengintegrasian kaedah belajar melalui bermain, pendekatan melalui teori kecerdasan pelbagai dan pendekatan konstruktivisme. Penggunaan melodi irama lagu rakyat Malaysia dan lagu tempatan Sabah berdasarkan pendekatan Kodaly berkesan meningkatkan tumpuan perhatian dan penglibatan kanak-kanak dalam aktiviti P&P. Penggunaan sumber multimedia seperti klip video lagu dan penggunaan MS Power Point sebagai visualisasi lambang dalam lagu pada LCD berkesan meningkatkan tumpuan murid. Diharapkan MRRM, bukan saja bermanfaat kepada guru tetapi juga kepada ibu bapa kanak-kanak prasekolah khususnya di pedalaman Sabah.
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Hanifah Sabin
author_facet Hanifah Sabin
author_sort Hanifah Sabin
title Pembangunan dan pengujian modul riang ria membaca untuk pengajaran kemahiran membaca awal murid prasekolah di pedalaman Sabah
title_short Pembangunan dan pengujian modul riang ria membaca untuk pengajaran kemahiran membaca awal murid prasekolah di pedalaman Sabah
title_full Pembangunan dan pengujian modul riang ria membaca untuk pengajaran kemahiran membaca awal murid prasekolah di pedalaman Sabah
title_fullStr Pembangunan dan pengujian modul riang ria membaca untuk pengajaran kemahiran membaca awal murid prasekolah di pedalaman Sabah
title_full_unstemmed Pembangunan dan pengujian modul riang ria membaca untuk pengajaran kemahiran membaca awal murid prasekolah di pedalaman Sabah
title_sort pembangunan dan pengujian modul riang ria membaca untuk pengajaran kemahiran membaca awal murid prasekolah di pedalaman sabah
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Fakulti Psikologi Dan Pendidikan
publishDate 2020
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40722/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40722/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1818611371893325824