Pengaruh budaya pembelajaran organisasi, kepuasan kerja dan komitmen organisasi terhadap kualiti perkhidmatan dalaman di kalangan staf organisasi Majlis Sukan Negeri-Negeri di Malaysia

Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti hubungan dan pengaruh budaya pembelajaran organisasi, kepuasan kerja, dan komitmen organisasi terhadap kualiti perkhidmatan dalaman staf Majlis Sukan Negeri di Malaysia. Reka bentuk kajian yang digunakan adalah kuantitatif bukan eksperimen dengan menggun...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ching, Phylicia Phoa Siew
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2020
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40724/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40724/2/FULLTEXT.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.40724
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.407242024-10-10T03:57:20Z Pengaruh budaya pembelajaran organisasi, kepuasan kerja dan komitmen organisasi terhadap kualiti perkhidmatan dalaman di kalangan staf organisasi Majlis Sukan Negeri-Negeri di Malaysia 2020 Ching, Phylicia Phoa Siew HD58.7-58.95 Organizational behavior, change and effectiveness. Corporate culture Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti hubungan dan pengaruh budaya pembelajaran organisasi, kepuasan kerja, dan komitmen organisasi terhadap kualiti perkhidmatan dalaman staf Majlis Sukan Negeri di Malaysia. Reka bentuk kajian yang digunakan adalah kuantitatif bukan eksperimen dengan menggunakan soal selidik sebagai instrumen kajian. Responden kajian ini telah dipilih menggunakan kaedah persampelan rawak dua peringkat yang terdiri daripada 155 orang staf Majlis Sukan Negeri di Malaysia. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah soal selidik kualiti perkhidmatan dalaman (r=.77), soal selidik kajian budaya pembelajaran (r=.72), soal selidik kajian kepuasan kerja (r=.86) dan soal selidik kajian komitmen organisasi (r=.70). Data kajian dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for Social Sciences (SPSS) versi 20. Data kajian dianalisis secara deskriptif yang melibatkan min, sisihan piawai dan peratus. Manakala ujian infrensi pula menggunakan ujian-t, ANOVA sehala, korelasi Pearson dan regresi berganda bagi menguji 14 hipotesis nol pada aras signifikan p<0.05. Tahap budaya pembelajaran organisasi, tahap kepuasan kerja, tahap komitmen organisasi dan tahap kualiti perkhidmatan dalaman adalah pada tahap tinggi. Keputusan ujian-t menunjukan tidak terdapat perbezaan yang signifikan bagi pemboleh ubah kualiti perkhidmatan dalaman (p=.23, p>.05), budaya pembelajaran organisasi (p=.71, p>.05), kepuasan kerja (p=.90, p>.05), dan komitmen organisasi (p=.95, p>.05) berdasarkan jantina. Ujian ANOVA sehala berdasarkan tahun pengalaman bekerja juga tidak menunjukkan perbezaan yang signifikan (p>.05) bagi kepuasan kerja (F=2.03, p=.11), komitmen organisasi (F=0.04, p=.99), dan kualiti perkhidmatan dalaman (F=2.38, p=.07), kecuali bagi pemboleh ubah budaya pembelajaran organisasi (F=3.67, p=0.01). Dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara budaya pembelajaran (r=.86, p<.05) dan kepuasan kerja (r=.82, p<.05) dan komitmen organisasi (r=.49, p<.05) dengan kualiti perkhidmatan dalaman. Dapatan kajian turut menunjukkan bahawa faktor budaya pembelajaran organisasi, kepuasan kerja dan komitmen organisasi mampu mempengaruhi kualiti perkhidmatan dalaman. Faktor budaya pembelajaran organisasi menyumbang 73.8% (r=.86) perubahan varians dalam kualiti perkhidmatan dalaman. Gabungan budaya pembelajaran organisasi dengan kepuasan kerja pula menyumbang sebanyak 80.3% (r=.90) perubahan varians dalam kualiti perkhidmatan dalaman. Manakala gabungan antara tiga pemboleh ubah bebas pula menyumbang sebanyak 82.3% (r=.91). Rumusan kajian menunjukkan bahawa budaya pembelajaran organisasi adalah faktor utama bagi kualiti perkhidmatan dalaman selain diperkuatkan lagi oleh faktor kepuasan kerja dan faktor komitmen organisasi. Kajian lepas mendapati bahawa kualiti perkhidmatan dalaman ini juga merupakan pemacu penting kepada kepuasan kerja dan komitmen dalam sesebuah organisasi. Oleh itu, adalah dicadangkan agar faktor-faktor lain yang menjadi pemacu kepada peningkatan kualiti perkhidmatan dikaji dengan lebih lanjut. 2020 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40724/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40724/1/24%20PAGES.pdf text en public https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40724/2/FULLTEXT.pdf text en validuser masters Universiti Malaysia Sabah Fakulti Psikologi Dan Pendidikan
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
English
topic HD58.7-58.95 Organizational behavior, change and effectiveness
Corporate culture
spellingShingle HD58.7-58.95 Organizational behavior, change and effectiveness
Corporate culture
Ching, Phylicia Phoa Siew
Pengaruh budaya pembelajaran organisasi, kepuasan kerja dan komitmen organisasi terhadap kualiti perkhidmatan dalaman di kalangan staf organisasi Majlis Sukan Negeri-Negeri di Malaysia
description Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti hubungan dan pengaruh budaya pembelajaran organisasi, kepuasan kerja, dan komitmen organisasi terhadap kualiti perkhidmatan dalaman staf Majlis Sukan Negeri di Malaysia. Reka bentuk kajian yang digunakan adalah kuantitatif bukan eksperimen dengan menggunakan soal selidik sebagai instrumen kajian. Responden kajian ini telah dipilih menggunakan kaedah persampelan rawak dua peringkat yang terdiri daripada 155 orang staf Majlis Sukan Negeri di Malaysia. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah soal selidik kualiti perkhidmatan dalaman (r=.77), soal selidik kajian budaya pembelajaran (r=.72), soal selidik kajian kepuasan kerja (r=.86) dan soal selidik kajian komitmen organisasi (r=.70). Data kajian dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for Social Sciences (SPSS) versi 20. Data kajian dianalisis secara deskriptif yang melibatkan min, sisihan piawai dan peratus. Manakala ujian infrensi pula menggunakan ujian-t, ANOVA sehala, korelasi Pearson dan regresi berganda bagi menguji 14 hipotesis nol pada aras signifikan p<0.05. Tahap budaya pembelajaran organisasi, tahap kepuasan kerja, tahap komitmen organisasi dan tahap kualiti perkhidmatan dalaman adalah pada tahap tinggi. Keputusan ujian-t menunjukan tidak terdapat perbezaan yang signifikan bagi pemboleh ubah kualiti perkhidmatan dalaman (p=.23, p>.05), budaya pembelajaran organisasi (p=.71, p>.05), kepuasan kerja (p=.90, p>.05), dan komitmen organisasi (p=.95, p>.05) berdasarkan jantina. Ujian ANOVA sehala berdasarkan tahun pengalaman bekerja juga tidak menunjukkan perbezaan yang signifikan (p>.05) bagi kepuasan kerja (F=2.03, p=.11), komitmen organisasi (F=0.04, p=.99), dan kualiti perkhidmatan dalaman (F=2.38, p=.07), kecuali bagi pemboleh ubah budaya pembelajaran organisasi (F=3.67, p=0.01). Dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara budaya pembelajaran (r=.86, p<.05) dan kepuasan kerja (r=.82, p<.05) dan komitmen organisasi (r=.49, p<.05) dengan kualiti perkhidmatan dalaman. Dapatan kajian turut menunjukkan bahawa faktor budaya pembelajaran organisasi, kepuasan kerja dan komitmen organisasi mampu mempengaruhi kualiti perkhidmatan dalaman. Faktor budaya pembelajaran organisasi menyumbang 73.8% (r=.86) perubahan varians dalam kualiti perkhidmatan dalaman. Gabungan budaya pembelajaran organisasi dengan kepuasan kerja pula menyumbang sebanyak 80.3% (r=.90) perubahan varians dalam kualiti perkhidmatan dalaman. Manakala gabungan antara tiga pemboleh ubah bebas pula menyumbang sebanyak 82.3% (r=.91). Rumusan kajian menunjukkan bahawa budaya pembelajaran organisasi adalah faktor utama bagi kualiti perkhidmatan dalaman selain diperkuatkan lagi oleh faktor kepuasan kerja dan faktor komitmen organisasi. Kajian lepas mendapati bahawa kualiti perkhidmatan dalaman ini juga merupakan pemacu penting kepada kepuasan kerja dan komitmen dalam sesebuah organisasi. Oleh itu, adalah dicadangkan agar faktor-faktor lain yang menjadi pemacu kepada peningkatan kualiti perkhidmatan dikaji dengan lebih lanjut.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Ching, Phylicia Phoa Siew
author_facet Ching, Phylicia Phoa Siew
author_sort Ching, Phylicia Phoa Siew
title Pengaruh budaya pembelajaran organisasi, kepuasan kerja dan komitmen organisasi terhadap kualiti perkhidmatan dalaman di kalangan staf organisasi Majlis Sukan Negeri-Negeri di Malaysia
title_short Pengaruh budaya pembelajaran organisasi, kepuasan kerja dan komitmen organisasi terhadap kualiti perkhidmatan dalaman di kalangan staf organisasi Majlis Sukan Negeri-Negeri di Malaysia
title_full Pengaruh budaya pembelajaran organisasi, kepuasan kerja dan komitmen organisasi terhadap kualiti perkhidmatan dalaman di kalangan staf organisasi Majlis Sukan Negeri-Negeri di Malaysia
title_fullStr Pengaruh budaya pembelajaran organisasi, kepuasan kerja dan komitmen organisasi terhadap kualiti perkhidmatan dalaman di kalangan staf organisasi Majlis Sukan Negeri-Negeri di Malaysia
title_full_unstemmed Pengaruh budaya pembelajaran organisasi, kepuasan kerja dan komitmen organisasi terhadap kualiti perkhidmatan dalaman di kalangan staf organisasi Majlis Sukan Negeri-Negeri di Malaysia
title_sort pengaruh budaya pembelajaran organisasi, kepuasan kerja dan komitmen organisasi terhadap kualiti perkhidmatan dalaman di kalangan staf organisasi majlis sukan negeri-negeri di malaysia
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Fakulti Psikologi Dan Pendidikan
publishDate 2020
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40724/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40724/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1818611372413419520