Pengaruh domain kognitif terhadap pencapaian ungkapan algebra dalam kalangan pelajar tingkatan dua di Tawau, Sabah

Kurikulum Matematik telah lama memberi perhatian kepada bidang Algebra yang lazimnya diperkukuhkan melalui penekanan kemahiran kognitif. Algebra dikenalpasti sebagai topik yang sukar dan sering dikaitkan dengan keupayaan kognitif kerana konsepnya yang bersifat abstrak. Isu ini masih berterusan sehin...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Sarimah Baco
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2023
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40759/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40759/2/FULLTEXT.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.40759
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.407592024-09-02T04:30:36Z Pengaruh domain kognitif terhadap pencapaian ungkapan algebra dalam kalangan pelajar tingkatan dua di Tawau, Sabah 2023 Sarimah Baco LB1050.9-1091 Educational psychology Kurikulum Matematik telah lama memberi perhatian kepada bidang Algebra yang lazimnya diperkukuhkan melalui penekanan kemahiran kognitif. Algebra dikenalpasti sebagai topik yang sukar dan sering dikaitkan dengan keupayaan kognitif kerana konsepnya yang bersifat abstrak. Isu ini masih berterusan sehingga ke hari ini dan memberi kesan kepada pencapaian pelajar dalam topik Ungkapan Algebra dan Matematik khasnya. Kajian ini bertujuan untuk mengukur tahap domain kognitif berdasarkan penilaian kendiri pelajar dan tahap pencapaian Ungkapan Algebra. Kajian ini juga bertujuan menentukan sama ada terdapat perbezaan yang signifikan dalam pencapaian Ungkapan Algebra berdasarkan lokasi sekolah dan jantina serta menentukan hubungan antara domain kognitif berdasarkan penilaian kendiri dengan pencapaian Ungkapan Algebra. Matlamat akhir kajian ini adalah menentukan sama ada subkonstruk domain kognitif (pengetahuan, kefahaman dan aplikasi) meramalkan pencapaian Ungkapan Algebra pelajar. Kajian ini adalah kajian bukan eksperimen yang mengaplikasikan pendekatan kuantitatif dengan kaedah tinjauan melibatkan seramai 386 orang pelajar tingkatan dua di tujuh buah sekolah menengah di Tawau, Sabah. Sampel telah dipilih menggunakan teknik persampelan rawak berstrata. Instrumen soal selidik dengan tiga subkonstruk iaitu pengetahuan, kefahaman dan aplikasi dibina untuk mengukur tahap domain kognitif pelajar dan ujian digunakan untuk mengukur tahap pencapaian Ungkapan Algebra pelajar. Dapatan kajian menunjukkan penilaian pelajar terhadap domain kognitif mereka dan pencapaian Ungkapan Algebra mereka adalah pada tahap sederhana. Analisis statistik menunjukkan tidak terdapat perbezaan pencapaian Ungkapan Algebra antara pelajar lelaki dan perempuan. Namun, terdapat perbezaan pencapaian Ungkapan Algebra antara sekolah bandar dan luar bandar. Koefisien korelasi Pearson menunjukkan wujud hubungan signifikan yang positif dan kuat antara domain kognitif berdasarkan penilaian kendiri pelajar dengan pencapaian Ungkapan Algebra mereka. Dapatan kajian juga mendapati subkonstruk kefahaman dan aplikasi merupakan peramal kepada pencapaian Ungkapan Algebra pelajar. Implikasi kajian ini boleh menjadi panduan kepada guru-guru Matematik dan kepada pihak yang terlibat dalam pembangunan dan pelaksanaan kurikulum Matematik dengan mengambil kira aspek kognitif dalam pembelajaran Ungkapan Algebra. 2023 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40759/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40759/1/24%20PAGES.pdf text en public https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40759/2/FULLTEXT.pdf text en validuser masters Universiti Malaysia Sabah Fakulti Psikologi dan Pendidikan
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
English
topic LB1050.9-1091 Educational psychology
spellingShingle LB1050.9-1091 Educational psychology
Sarimah Baco
Pengaruh domain kognitif terhadap pencapaian ungkapan algebra dalam kalangan pelajar tingkatan dua di Tawau, Sabah
description Kurikulum Matematik telah lama memberi perhatian kepada bidang Algebra yang lazimnya diperkukuhkan melalui penekanan kemahiran kognitif. Algebra dikenalpasti sebagai topik yang sukar dan sering dikaitkan dengan keupayaan kognitif kerana konsepnya yang bersifat abstrak. Isu ini masih berterusan sehingga ke hari ini dan memberi kesan kepada pencapaian pelajar dalam topik Ungkapan Algebra dan Matematik khasnya. Kajian ini bertujuan untuk mengukur tahap domain kognitif berdasarkan penilaian kendiri pelajar dan tahap pencapaian Ungkapan Algebra. Kajian ini juga bertujuan menentukan sama ada terdapat perbezaan yang signifikan dalam pencapaian Ungkapan Algebra berdasarkan lokasi sekolah dan jantina serta menentukan hubungan antara domain kognitif berdasarkan penilaian kendiri dengan pencapaian Ungkapan Algebra. Matlamat akhir kajian ini adalah menentukan sama ada subkonstruk domain kognitif (pengetahuan, kefahaman dan aplikasi) meramalkan pencapaian Ungkapan Algebra pelajar. Kajian ini adalah kajian bukan eksperimen yang mengaplikasikan pendekatan kuantitatif dengan kaedah tinjauan melibatkan seramai 386 orang pelajar tingkatan dua di tujuh buah sekolah menengah di Tawau, Sabah. Sampel telah dipilih menggunakan teknik persampelan rawak berstrata. Instrumen soal selidik dengan tiga subkonstruk iaitu pengetahuan, kefahaman dan aplikasi dibina untuk mengukur tahap domain kognitif pelajar dan ujian digunakan untuk mengukur tahap pencapaian Ungkapan Algebra pelajar. Dapatan kajian menunjukkan penilaian pelajar terhadap domain kognitif mereka dan pencapaian Ungkapan Algebra mereka adalah pada tahap sederhana. Analisis statistik menunjukkan tidak terdapat perbezaan pencapaian Ungkapan Algebra antara pelajar lelaki dan perempuan. Namun, terdapat perbezaan pencapaian Ungkapan Algebra antara sekolah bandar dan luar bandar. Koefisien korelasi Pearson menunjukkan wujud hubungan signifikan yang positif dan kuat antara domain kognitif berdasarkan penilaian kendiri pelajar dengan pencapaian Ungkapan Algebra mereka. Dapatan kajian juga mendapati subkonstruk kefahaman dan aplikasi merupakan peramal kepada pencapaian Ungkapan Algebra pelajar. Implikasi kajian ini boleh menjadi panduan kepada guru-guru Matematik dan kepada pihak yang terlibat dalam pembangunan dan pelaksanaan kurikulum Matematik dengan mengambil kira aspek kognitif dalam pembelajaran Ungkapan Algebra.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Sarimah Baco
author_facet Sarimah Baco
author_sort Sarimah Baco
title Pengaruh domain kognitif terhadap pencapaian ungkapan algebra dalam kalangan pelajar tingkatan dua di Tawau, Sabah
title_short Pengaruh domain kognitif terhadap pencapaian ungkapan algebra dalam kalangan pelajar tingkatan dua di Tawau, Sabah
title_full Pengaruh domain kognitif terhadap pencapaian ungkapan algebra dalam kalangan pelajar tingkatan dua di Tawau, Sabah
title_fullStr Pengaruh domain kognitif terhadap pencapaian ungkapan algebra dalam kalangan pelajar tingkatan dua di Tawau, Sabah
title_full_unstemmed Pengaruh domain kognitif terhadap pencapaian ungkapan algebra dalam kalangan pelajar tingkatan dua di Tawau, Sabah
title_sort pengaruh domain kognitif terhadap pencapaian ungkapan algebra dalam kalangan pelajar tingkatan dua di tawau, sabah
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Fakulti Psikologi dan Pendidikan
publishDate 2023
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40759/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40759/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1811770550855401472