Pengaruh pengalaman pembelajaran terhadap tanggapan kebolehgajian diri pelajar kolej vokasional di Sabah

Pengalaman pembelajaran di institusi pengajian merupakan elemen penting yang menentukan kebolehgajian diri seseorang pelajar atau bakal graduan. Justeru, kajian ini bertujuan mengenal pasti hubungan dan pengaruh tiga komponen pengalaman pembelajaran iaitu Persepsi Kualiti Perkhidmatan Institusi, Kep...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Asrin Gili
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41423/2/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41423/1/FULLTEXT.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Pengalaman pembelajaran di institusi pengajian merupakan elemen penting yang menentukan kebolehgajian diri seseorang pelajar atau bakal graduan. Justeru, kajian ini bertujuan mengenal pasti hubungan dan pengaruh tiga komponen pengalaman pembelajaran iaitu Persepsi Kualiti Perkhidmatan Institusi, Kepuasan Latihan Industri dan Pembelajaran Terarah Tendiri terhadap Tanggapan Kebolehgajian Diri pelajar Kolej Vokasional (KV) di negeri Sabah, Malaysia. Kajian kuantitatif ini mengaplikasikan kaedah tinjauan cross-sectional dan menggunakan satu set borang soal selidik adaptasi untuk memungut data daripada 297 orang pelajar semester akhir sebagai sampel. Data dianalisis menggunakan perisian IBM-SPSS-AMOS. Analisis deskriptif menunjukkan semua variabel adalah pada tahap tinggi. Ujian korelasi Pearson pula menunjukkan wujud hubungan positif yang signifikan antara Persepsi Kualiti Perkhidmatan Institusi (r=0.613, p<0.01), Kepuasan Latihan Industri (r=0.573, p<0.01) dan Pembelajaran Terarah Kendiri (r=0.707, p<0.01) dengan Tanggapan Kebolehgajian Diri. Analisis laluan (SEM) menunjukkan bahawa ketigatiga variabel bebas ini mempunyai pengaruh yang signifikan dan mampu meramal Tanggapan Kebolehgajian Diri pelajar pada kadar 64%. Secara perbandingan, pengaruh Pembelajaran Terarah Kendiri adalah yang terkuat, diikuti Kepuasan Latihan Industri dan Persepsi Kualiti Perkhidmatan Institusi. Menerusi analisis SEM, kajian ini juga berjaya membangunkan satu cadangan Model Tanggapan Kebolehgajian Diri yang menggabungkan ketiga-tiga variabel bebas ini sebagai faktor utama kepada Tanggapan Kebolehgajian Diri pelajar. Dapatan-dapatan kajian ini adalah bukti empirikal bahawa Tanggapan Kebolehgajian Diri yang membolehkan pelajar lebih berkeyakinan untuk bersaing dalam pasaran buruh selepas menamatkan pengajian dapat ditingkatkan menerusi kualiti perkhidmatan institusi yang baik, latihan industri yang memuaskan serta penguasaan pembelajaran terarah kendiri. Oleh itu, hasil kajian ini diharap boleh menjadi panduan kepada semua pihak yang terlibat secara langsung atau tidak langsung dalam sistem pendidikan KV dan juga penyelidikan dalam usaha meningkatkan kebolehgajian pelajar menerusi intervensi kualiti perkhidmatan institusi, latihan industri dan pembelajaran terarah kendiri.