Naratif beat dalam struktur penceritaan filem aksi

Kajian ini merungkai pembentukan dan kepentingan penggunaan elemen beat dalam babak satu, babak dua dan babak tiga dalam sesebuah filem aksi. Penggunaan elemen beat bertujuan untuk meningkatkan tahap intensiti adegan-adegan yang boleh menarik perhatian audien. Tahap intensiti yang bersesuaian dengan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Rosli Sareya
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2019
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41781/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41781/2/FULLTEXT.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.41781
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.417812024-11-29T04:52:16Z Naratif beat dalam struktur penceritaan filem aksi 2019 Rosli Sareya TR845-899 Cinematography. Motion pictures Kajian ini merungkai pembentukan dan kepentingan penggunaan elemen beat dalam babak satu, babak dua dan babak tiga dalam sesebuah filem aksi. Penggunaan elemen beat bertujuan untuk meningkatkan tahap intensiti adegan-adegan yang boleh menarik perhatian audien. Tahap intensiti yang bersesuaian dengan durasi tertentu dalam sesebuah adegan aksi, mampu menimbulkan emosi keterujaan dan cemas kepada audien. Analisis beat tersebut menggunakan pendekatan model yang diperkenalkan oleh Blake Snyder‘s (2005) yang merangkumi 15 elemen beat. Elemen beat tersebut terdiri daripada opening image, theme stated, set up, catalyst, debate, break into two, b story, fun & games, mid point, bad guys close in, all is lost, dark night of the soul, break into three, finale dan final image. Seterusnya pengkaji menggunakan instrument electroencephalograph biopac (eeg biopac) bagi menentukan ketepatan beat dalam sesebuah adegan dan tahap intensity yang terbentuk serta durasi beat menerusi penontonan sampel terpilih. Selain itu, menerusi dapatan kajian, pengkaji juga membincangkan penggunaan elemen naratif dan bahasa filem yang digunakan oleh pengarah dalam menvisualisasikan setiap adegan beat pada filem aksi terpilih. Elemen naratif merangkumi premis dan tema, watak, plot dan subplot, konflik, latar masa dan tempat, sudut pandang (pov) dan akhir sekali adalah simbol. Manakala penggunaan bahasa filem merangkumi audio, syot, teknik penyuntingan dan aspek mise en scene yang akan menjadikan intensiti penceritaan sesebuah filem aksi lebih tinggi. Seterusnya menjadikan struktur penceritaan sesebuah filem aksi menjadi hebat dan menarik perhatian audiens. Akhir sekali, kajian ini mampu memberikan sumbangan yang baik terhadap industri perfileman di Malaysia khusunya dalam penghasilan sesebuah filem aksi. 2019 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41781/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41781/1/24%20PAGES.pdf text en public https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41781/2/FULLTEXT.pdf text en validuser dphil doctoral Universiti Malaysia Sabah Fakulti Kemanusiaan, Seni dan Warisan
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
English
topic TR845-899 Cinematography
Motion pictures
spellingShingle TR845-899 Cinematography
Motion pictures
Rosli Sareya
Naratif beat dalam struktur penceritaan filem aksi
description Kajian ini merungkai pembentukan dan kepentingan penggunaan elemen beat dalam babak satu, babak dua dan babak tiga dalam sesebuah filem aksi. Penggunaan elemen beat bertujuan untuk meningkatkan tahap intensiti adegan-adegan yang boleh menarik perhatian audien. Tahap intensiti yang bersesuaian dengan durasi tertentu dalam sesebuah adegan aksi, mampu menimbulkan emosi keterujaan dan cemas kepada audien. Analisis beat tersebut menggunakan pendekatan model yang diperkenalkan oleh Blake Snyder‘s (2005) yang merangkumi 15 elemen beat. Elemen beat tersebut terdiri daripada opening image, theme stated, set up, catalyst, debate, break into two, b story, fun & games, mid point, bad guys close in, all is lost, dark night of the soul, break into three, finale dan final image. Seterusnya pengkaji menggunakan instrument electroencephalograph biopac (eeg biopac) bagi menentukan ketepatan beat dalam sesebuah adegan dan tahap intensity yang terbentuk serta durasi beat menerusi penontonan sampel terpilih. Selain itu, menerusi dapatan kajian, pengkaji juga membincangkan penggunaan elemen naratif dan bahasa filem yang digunakan oleh pengarah dalam menvisualisasikan setiap adegan beat pada filem aksi terpilih. Elemen naratif merangkumi premis dan tema, watak, plot dan subplot, konflik, latar masa dan tempat, sudut pandang (pov) dan akhir sekali adalah simbol. Manakala penggunaan bahasa filem merangkumi audio, syot, teknik penyuntingan dan aspek mise en scene yang akan menjadikan intensiti penceritaan sesebuah filem aksi lebih tinggi. Seterusnya menjadikan struktur penceritaan sesebuah filem aksi menjadi hebat dan menarik perhatian audiens. Akhir sekali, kajian ini mampu memberikan sumbangan yang baik terhadap industri perfileman di Malaysia khusunya dalam penghasilan sesebuah filem aksi.
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Rosli Sareya
author_facet Rosli Sareya
author_sort Rosli Sareya
title Naratif beat dalam struktur penceritaan filem aksi
title_short Naratif beat dalam struktur penceritaan filem aksi
title_full Naratif beat dalam struktur penceritaan filem aksi
title_fullStr Naratif beat dalam struktur penceritaan filem aksi
title_full_unstemmed Naratif beat dalam struktur penceritaan filem aksi
title_sort naratif beat dalam struktur penceritaan filem aksi
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Fakulti Kemanusiaan, Seni dan Warisan
publishDate 2019
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41781/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41781/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1818611427855826944