Naratif beat dalam struktur penceritaan filem aksi
Kajian ini merungkai pembentukan dan kepentingan penggunaan elemen beat dalam babak satu, babak dua dan babak tiga dalam sesebuah filem aksi. Penggunaan elemen beat bertujuan untuk meningkatkan tahap intensiti adegan-adegan yang boleh menarik perhatian audien. Tahap intensiti yang bersesuaian dengan...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English |
Published: |
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41781/1/24%20PAGES.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41781/2/FULLTEXT.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-ums-ep.41781 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-ums-ep.417812024-11-29T04:52:16Z Naratif beat dalam struktur penceritaan filem aksi 2019 Rosli Sareya TR845-899 Cinematography. Motion pictures Kajian ini merungkai pembentukan dan kepentingan penggunaan elemen beat dalam babak satu, babak dua dan babak tiga dalam sesebuah filem aksi. Penggunaan elemen beat bertujuan untuk meningkatkan tahap intensiti adegan-adegan yang boleh menarik perhatian audien. Tahap intensiti yang bersesuaian dengan durasi tertentu dalam sesebuah adegan aksi, mampu menimbulkan emosi keterujaan dan cemas kepada audien. Analisis beat tersebut menggunakan pendekatan model yang diperkenalkan oleh Blake Snyder‘s (2005) yang merangkumi 15 elemen beat. Elemen beat tersebut terdiri daripada opening image, theme stated, set up, catalyst, debate, break into two, b story, fun & games, mid point, bad guys close in, all is lost, dark night of the soul, break into three, finale dan final image. Seterusnya pengkaji menggunakan instrument electroencephalograph biopac (eeg biopac) bagi menentukan ketepatan beat dalam sesebuah adegan dan tahap intensity yang terbentuk serta durasi beat menerusi penontonan sampel terpilih. Selain itu, menerusi dapatan kajian, pengkaji juga membincangkan penggunaan elemen naratif dan bahasa filem yang digunakan oleh pengarah dalam menvisualisasikan setiap adegan beat pada filem aksi terpilih. Elemen naratif merangkumi premis dan tema, watak, plot dan subplot, konflik, latar masa dan tempat, sudut pandang (pov) dan akhir sekali adalah simbol. Manakala penggunaan bahasa filem merangkumi audio, syot, teknik penyuntingan dan aspek mise en scene yang akan menjadikan intensiti penceritaan sesebuah filem aksi lebih tinggi. Seterusnya menjadikan struktur penceritaan sesebuah filem aksi menjadi hebat dan menarik perhatian audiens. Akhir sekali, kajian ini mampu memberikan sumbangan yang baik terhadap industri perfileman di Malaysia khusunya dalam penghasilan sesebuah filem aksi. 2019 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41781/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41781/1/24%20PAGES.pdf text en public https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41781/2/FULLTEXT.pdf text en validuser dphil doctoral Universiti Malaysia Sabah Fakulti Kemanusiaan, Seni dan Warisan |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
collection |
UMS Institutional Repository |
language |
English English |
topic |
TR845-899 Cinematography Motion pictures |
spellingShingle |
TR845-899 Cinematography Motion pictures Rosli Sareya Naratif beat dalam struktur penceritaan filem aksi |
description |
Kajian ini merungkai pembentukan dan kepentingan penggunaan elemen beat dalam babak satu, babak dua dan babak tiga dalam sesebuah filem aksi. Penggunaan elemen beat bertujuan untuk meningkatkan tahap intensiti adegan-adegan yang boleh menarik perhatian audien. Tahap intensiti yang bersesuaian dengan durasi tertentu dalam sesebuah adegan aksi, mampu menimbulkan emosi keterujaan dan cemas kepada audien. Analisis beat tersebut menggunakan pendekatan model yang diperkenalkan oleh Blake Snyder‘s (2005) yang merangkumi 15 elemen beat. Elemen beat tersebut terdiri daripada opening image, theme stated, set up, catalyst, debate, break into two, b story, fun & games, mid point, bad guys close in, all is lost, dark night of the soul, break into three, finale dan final image. Seterusnya pengkaji menggunakan instrument electroencephalograph biopac (eeg biopac) bagi menentukan ketepatan beat dalam sesebuah adegan dan tahap intensity yang terbentuk serta durasi beat menerusi penontonan sampel terpilih. Selain itu, menerusi dapatan kajian, pengkaji juga membincangkan penggunaan elemen naratif dan bahasa filem yang digunakan oleh pengarah dalam menvisualisasikan setiap adegan beat pada filem aksi terpilih. Elemen naratif merangkumi premis dan tema, watak, plot dan subplot, konflik, latar masa dan tempat, sudut pandang (pov) dan akhir sekali adalah simbol. Manakala penggunaan bahasa filem merangkumi audio, syot, teknik penyuntingan dan aspek mise en scene yang akan menjadikan intensiti penceritaan sesebuah filem aksi lebih tinggi. Seterusnya menjadikan struktur penceritaan sesebuah filem aksi menjadi hebat dan menarik perhatian audiens. Akhir sekali, kajian ini mampu memberikan sumbangan yang baik terhadap industri perfileman di Malaysia khusunya dalam penghasilan sesebuah filem aksi. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Doctor of Philosophy (PhD.) |
qualification_level |
Doctorate |
author |
Rosli Sareya |
author_facet |
Rosli Sareya |
author_sort |
Rosli Sareya |
title |
Naratif beat dalam struktur penceritaan filem aksi |
title_short |
Naratif beat dalam struktur penceritaan filem aksi |
title_full |
Naratif beat dalam struktur penceritaan filem aksi |
title_fullStr |
Naratif beat dalam struktur penceritaan filem aksi |
title_full_unstemmed |
Naratif beat dalam struktur penceritaan filem aksi |
title_sort |
naratif beat dalam struktur penceritaan filem aksi |
granting_institution |
Universiti Malaysia Sabah |
granting_department |
Fakulti Kemanusiaan, Seni dan Warisan |
publishDate |
2019 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41781/1/24%20PAGES.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41781/2/FULLTEXT.pdf |
_version_ |
1818611427855826944 |