Pengaruh kenaziran dan kepengetuaan sekolah terhadap proses pengajaran guru mata pelajaran pengetahuan ugama Islam di Negara Brunei Darussalam

Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti pengaruh kenaziran dan kepengetuaan sekolah terhadap proses pengajaran guru mata pelajaran Pengetahuan Ugama Islam di Negara Brunei Darussalam. Dalam kajian ini, seramai 175 orang guru yang mengajar mata pelajaran Pengetahuan Ugama Islam di sekolah-sekolah me...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Suwardy Kusuma Metussin
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2018
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42246/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42246/2/FULLTEXT.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.42246
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.422462024-12-16T04:09:26Z Pengaruh kenaziran dan kepengetuaan sekolah terhadap proses pengajaran guru mata pelajaran pengetahuan ugama Islam di Negara Brunei Darussalam 2018 Suwardy Kusuma Metussin LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti pengaruh kenaziran dan kepengetuaan sekolah terhadap proses pengajaran guru mata pelajaran Pengetahuan Ugama Islam di Negara Brunei Darussalam. Dalam kajian ini, seramai 175 orang guru yang mengajar mata pelajaran Pengetahuan Ugama Islam di sekolah-sekolah menengah Negara Brunei Darussalam. Keputusan analisis ujian kebolehpercayaan yang dijalankan menunjukkan secara keseluruhan dan mengikut gugusan, semua variabel berada pada paras yang dianggap baik iaitu 0.883 hingga 0.929. Data kajian di analisis menggunakan perisian SPSS bagi mendapatkan min, sisihan piawai, peratusan, ujian-t, ANOVA, Kolerasi Pearson dan Regressi Berganda. Dapatan kajian mendapati adanya hubungan yang bersifat positif tetapi pada kadar kekuatan yang sederhana. Analisis regressi berganda menunjukkan bahawa kombinasi daripada variabel kenaziran dan variabel kepengetuaan menyumbang sebanyak 29.5 peratus dalam mempengaruhi proses pengajaran guru. Hasil kajian menunjukkan bahawa guru-guru yang mengajar mata pelajaran Pengetahuan Ugama Islam mempunyai tanggapan yang positif terhadap penyeliaan pengajaran yang dilaksanakan di sekolah-sekolah menengah di Negara Brunei Darussalam. Kajian ini akan dapat menyumbangkan kepada keberkesanan proses pengajaran guru di dalam bilik darjah dan dapat menjadikan suasana pembelajaran yang efektif dan berkesan. 2018 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42246/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42246/1/24%20PAGES.pdf text en public https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42246/2/FULLTEXT.pdf text en validuser masters Universiti Malaysia Sabah Fakulti Psikologi dan Pendidikan
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
English
topic LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
spellingShingle LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Suwardy Kusuma Metussin
Pengaruh kenaziran dan kepengetuaan sekolah terhadap proses pengajaran guru mata pelajaran pengetahuan ugama Islam di Negara Brunei Darussalam
description Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti pengaruh kenaziran dan kepengetuaan sekolah terhadap proses pengajaran guru mata pelajaran Pengetahuan Ugama Islam di Negara Brunei Darussalam. Dalam kajian ini, seramai 175 orang guru yang mengajar mata pelajaran Pengetahuan Ugama Islam di sekolah-sekolah menengah Negara Brunei Darussalam. Keputusan analisis ujian kebolehpercayaan yang dijalankan menunjukkan secara keseluruhan dan mengikut gugusan, semua variabel berada pada paras yang dianggap baik iaitu 0.883 hingga 0.929. Data kajian di analisis menggunakan perisian SPSS bagi mendapatkan min, sisihan piawai, peratusan, ujian-t, ANOVA, Kolerasi Pearson dan Regressi Berganda. Dapatan kajian mendapati adanya hubungan yang bersifat positif tetapi pada kadar kekuatan yang sederhana. Analisis regressi berganda menunjukkan bahawa kombinasi daripada variabel kenaziran dan variabel kepengetuaan menyumbang sebanyak 29.5 peratus dalam mempengaruhi proses pengajaran guru. Hasil kajian menunjukkan bahawa guru-guru yang mengajar mata pelajaran Pengetahuan Ugama Islam mempunyai tanggapan yang positif terhadap penyeliaan pengajaran yang dilaksanakan di sekolah-sekolah menengah di Negara Brunei Darussalam. Kajian ini akan dapat menyumbangkan kepada keberkesanan proses pengajaran guru di dalam bilik darjah dan dapat menjadikan suasana pembelajaran yang efektif dan berkesan.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Suwardy Kusuma Metussin
author_facet Suwardy Kusuma Metussin
author_sort Suwardy Kusuma Metussin
title Pengaruh kenaziran dan kepengetuaan sekolah terhadap proses pengajaran guru mata pelajaran pengetahuan ugama Islam di Negara Brunei Darussalam
title_short Pengaruh kenaziran dan kepengetuaan sekolah terhadap proses pengajaran guru mata pelajaran pengetahuan ugama Islam di Negara Brunei Darussalam
title_full Pengaruh kenaziran dan kepengetuaan sekolah terhadap proses pengajaran guru mata pelajaran pengetahuan ugama Islam di Negara Brunei Darussalam
title_fullStr Pengaruh kenaziran dan kepengetuaan sekolah terhadap proses pengajaran guru mata pelajaran pengetahuan ugama Islam di Negara Brunei Darussalam
title_full_unstemmed Pengaruh kenaziran dan kepengetuaan sekolah terhadap proses pengajaran guru mata pelajaran pengetahuan ugama Islam di Negara Brunei Darussalam
title_sort pengaruh kenaziran dan kepengetuaan sekolah terhadap proses pengajaran guru mata pelajaran pengetahuan ugama islam di negara brunei darussalam
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department Fakulti Psikologi dan Pendidikan
publishDate 2018
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42246/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42246/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1818611453596270592