Konsep ruang,dalam lukisan kanak-kanak usia 4 - 9 tahun

Kajian ini merupakan suatu huraian mengenai konsep ruang dalam lukisan kanakkanak serta bagaimana kanak-kanak mengaplikasi ruang dalam lukisan seawal umur 4 sehingga 9 tahun. Di samping dapat menjelaskan representasi tema yang menjadi rangsangan agar dapat ditafsir dari segi kematangan. Fokus utama...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Jasmini Daud
Format: Thesis
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/9191/1/mt0000000376.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini merupakan suatu huraian mengenai konsep ruang dalam lukisan kanakkanak serta bagaimana kanak-kanak mengaplikasi ruang dalam lukisan seawal umur 4 sehingga 9 tahun. Di samping dapat menjelaskan representasi tema yang menjadi rangsangan agar dapat ditafsir dari segi kematangan. Fokus utama kajian adalah untuk memastikan wujudnya kategori ruang satu dimensi, dua dimensi dan tiga dimensi dalam lukisan kanak-kanak mengikut tahap umur. Untuk mengukur sejauh mana kematangan kanak-kanak lelaki dan perempuan dapat diterjemahkan melalui lukisan serta mengariskan ciri-ciri lukisan kanak-kanak mengikut tahap umur. Responden yang terlibat dalam kajian ini terdiri daripada 330 orang pelajar daripada 10 buah sekolah iaitu 5 buah sekolah tadika dan 5 buah Sekolah Rendah Kebangsaan dan Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina di sekitar WP Labuan. Kaedah pengumpulan data kualitatif dan kuantitatif adalah berdasarkan hasil lukisan kanak-kanak yang menjadi responden. Instumen kajian adalah kertas lukisan yang disediakan oleh pengkaji. Lukisan dinilai berdasarkan beberapa kriteria tertentu yang telah ditetapkan mengikut skala markah iaitu 4(cemerlang), 3(memuaskan), 2(baik) dan l(Lemah). Dapatan data dianalisis berdasarkan kaedah peratus. Sebagai rumusan pertama, kajian ini membuktikan bahawa terdapatnya tiga jenis kategori ruang dalam lukisan kanak-kanak iaitu satu dimensi, dua dimensi dan tiga dimensi. kedua, kematangan umur memainkan peranan utama dalam menentukan kebolehan dan keupayaan kanak-kanak melukis dan ketiga faktor jantina bukanlah ukuran terhadap kematangan kanak-kanak lingkungan usia 4-9 tahun dalam menentukan tema dan ruang dalam lukisan mereka.