Hubungan amalan strategi P&P guru dengan motivasi murid dalam Skim Baucar Tuisyen (SBT) di sekolah-sekolah rendah daerah Kota Marudu, Sabah

Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengenal pasti hubungan amalan strategi pengajaran dan pembelajaran guru dengan motivasi murid dalam SBT di sekolah-sekolah rendah daerah Kota Marudu, Sabah. Perkara yang dikenal pasti ialah perbezaan tahap motivasi murid berdasarkan jantina, perbezaan tahap...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Khairuddin Jamal @ Jasley Jamari
Format: Thesis
Language:English
Published: 2006
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/9371/1/mt0000000430.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-ums-ep.9371
record_format uketd_dc
spelling my-ums-ep.93712017-10-30T02:23:37Z Hubungan amalan strategi P&P guru dengan motivasi murid dalam Skim Baucar Tuisyen (SBT) di sekolah-sekolah rendah daerah Kota Marudu, Sabah 2006 Khairuddin Jamal @ Jasley Jamari Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengenal pasti hubungan amalan strategi pengajaran dan pembelajaran guru dengan motivasi murid dalam SBT di sekolah-sekolah rendah daerah Kota Marudu, Sabah. Perkara yang dikenal pasti ialah perbezaan tahap motivasi murid berdasarkan jantina, perbezaan tahap motivasi berdasarkan pilihan murid terhadap mata pelajaran SBT paling lemah dan perbezaan tahap motivasi berdasarkan bantuan lain yang diterima selain SBT. Sampel kajian ialah seramai 256 orang, iaitu 200 orang adalah murid SBT, terdiri dari 108 lelaki dan 98 perempuan, manakala 56 orang lagi adalah guru tuisyen SBT iaitu 28 lelaki dan 28 wanita. Data telah dikumpulkan dengan menggunakan instrumen soal selidik dan analisis data telah dijalankan dengan menggunakan perisian SPSS for windows versi 11.5. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pengetahuan sedia ada guru dalam amalan kaedah pengajaran dan pembelajaran berada pada tahap Sederhana iaitu 75.00%; amalan pengurusan SBT, tahap Tinggi iaitu 71.43%; amalan strategi P&P guru SST, pada tahap Sederhana iaitu 51.79%; dan tahap persepsi guru terhadap SBT, pada tahap Sederhana iaitu 71.42%. Kajian menggunakan ujian-t mendapati bahawa terdapat perbezaan tahap motivasi diri yang signifikan di kalangan murid terhadap tuisyen berdasarkan jantina (F=.72 yang signifikan pada aras signifikan 0.40 iaitu >0.05. Nilai t=-2.31 pada aras signifikan 0.02 iaitu <0.05). Kajian menggunakan ANOVA Sehala mendapati bahawa terdapat perbezaan min motivasi diri secara signifikan (F=2.70, p<0.05, iaitu 0.03) terhadap kumpulan mata pelajaran SST paling lemah, tetapi di antara pasangan mata pelajaran paling lemah tidak ada yang mempunyai min yang signifikan. Kajian menggunakan ANOVA Sehala kedua mendapati bahawa terdapat perbezaan min motivasi diri secara signifikan (F=2.70, p<0.05, iaitu 0.02) terhadap kumpulan yang menerima bantuan selain SBT yang berbeza, serta pasangan (SPBT dan KWAMP dengan SPBT, RMT dan KWAMP) mempunyai perbezaan min yang signifikan memandangkan nilai signifikannya ialah 0.04, iaitu <0.05. Kajian ini keseluruhannya menunjukkan bahawa tahap amalan strategi pengajaran dan pembelajaran guru telah menunjukkan hubungan negatif (r=-.54**, signifikan pada aras 0.008 iaitu p<0.01) dengan motivasi diri murid SBT. Dapatan kajian menunjukkan aspek amalan strategi pengajaran guru SBT adalah elemen yang penting dalam pelaksanaan kelas tuisyen Skim Baucar Tuisyen dan perlu disesuaikan kepada tahap dan keperluan murid. Cadangan dan kajian lanjutan juga dinyatakan dalam kajian ini. 2006 Thesis https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/9371/ https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/9371/1/mt0000000430.pdf text en public masters Universiti Malaysia Sabah School of Education and Social Development
institution Universiti Malaysia Sabah
collection UMS Institutional Repository
language English
description Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengenal pasti hubungan amalan strategi pengajaran dan pembelajaran guru dengan motivasi murid dalam SBT di sekolah-sekolah rendah daerah Kota Marudu, Sabah. Perkara yang dikenal pasti ialah perbezaan tahap motivasi murid berdasarkan jantina, perbezaan tahap motivasi berdasarkan pilihan murid terhadap mata pelajaran SBT paling lemah dan perbezaan tahap motivasi berdasarkan bantuan lain yang diterima selain SBT. Sampel kajian ialah seramai 256 orang, iaitu 200 orang adalah murid SBT, terdiri dari 108 lelaki dan 98 perempuan, manakala 56 orang lagi adalah guru tuisyen SBT iaitu 28 lelaki dan 28 wanita. Data telah dikumpulkan dengan menggunakan instrumen soal selidik dan analisis data telah dijalankan dengan menggunakan perisian SPSS for windows versi 11.5. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pengetahuan sedia ada guru dalam amalan kaedah pengajaran dan pembelajaran berada pada tahap Sederhana iaitu 75.00%; amalan pengurusan SBT, tahap Tinggi iaitu 71.43%; amalan strategi P&P guru SST, pada tahap Sederhana iaitu 51.79%; dan tahap persepsi guru terhadap SBT, pada tahap Sederhana iaitu 71.42%. Kajian menggunakan ujian-t mendapati bahawa terdapat perbezaan tahap motivasi diri yang signifikan di kalangan murid terhadap tuisyen berdasarkan jantina (F=.72 yang signifikan pada aras signifikan 0.40 iaitu >0.05. Nilai t=-2.31 pada aras signifikan 0.02 iaitu <0.05). Kajian menggunakan ANOVA Sehala mendapati bahawa terdapat perbezaan min motivasi diri secara signifikan (F=2.70, p<0.05, iaitu 0.03) terhadap kumpulan mata pelajaran SST paling lemah, tetapi di antara pasangan mata pelajaran paling lemah tidak ada yang mempunyai min yang signifikan. Kajian menggunakan ANOVA Sehala kedua mendapati bahawa terdapat perbezaan min motivasi diri secara signifikan (F=2.70, p<0.05, iaitu 0.02) terhadap kumpulan yang menerima bantuan selain SBT yang berbeza, serta pasangan (SPBT dan KWAMP dengan SPBT, RMT dan KWAMP) mempunyai perbezaan min yang signifikan memandangkan nilai signifikannya ialah 0.04, iaitu <0.05. Kajian ini keseluruhannya menunjukkan bahawa tahap amalan strategi pengajaran dan pembelajaran guru telah menunjukkan hubungan negatif (r=-.54**, signifikan pada aras 0.008 iaitu p<0.01) dengan motivasi diri murid SBT. Dapatan kajian menunjukkan aspek amalan strategi pengajaran guru SBT adalah elemen yang penting dalam pelaksanaan kelas tuisyen Skim Baucar Tuisyen dan perlu disesuaikan kepada tahap dan keperluan murid. Cadangan dan kajian lanjutan juga dinyatakan dalam kajian ini.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Khairuddin Jamal @ Jasley Jamari
spellingShingle Khairuddin Jamal @ Jasley Jamari
Hubungan amalan strategi P&P guru dengan motivasi murid dalam Skim Baucar Tuisyen (SBT) di sekolah-sekolah rendah daerah Kota Marudu, Sabah
author_facet Khairuddin Jamal @ Jasley Jamari
author_sort Khairuddin Jamal @ Jasley Jamari
title Hubungan amalan strategi P&P guru dengan motivasi murid dalam Skim Baucar Tuisyen (SBT) di sekolah-sekolah rendah daerah Kota Marudu, Sabah
title_short Hubungan amalan strategi P&P guru dengan motivasi murid dalam Skim Baucar Tuisyen (SBT) di sekolah-sekolah rendah daerah Kota Marudu, Sabah
title_full Hubungan amalan strategi P&P guru dengan motivasi murid dalam Skim Baucar Tuisyen (SBT) di sekolah-sekolah rendah daerah Kota Marudu, Sabah
title_fullStr Hubungan amalan strategi P&P guru dengan motivasi murid dalam Skim Baucar Tuisyen (SBT) di sekolah-sekolah rendah daerah Kota Marudu, Sabah
title_full_unstemmed Hubungan amalan strategi P&P guru dengan motivasi murid dalam Skim Baucar Tuisyen (SBT) di sekolah-sekolah rendah daerah Kota Marudu, Sabah
title_sort hubungan amalan strategi p&p guru dengan motivasi murid dalam skim baucar tuisyen (sbt) di sekolah-sekolah rendah daerah kota marudu, sabah
granting_institution Universiti Malaysia Sabah
granting_department School of Education and Social Development
publishDate 2006
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/9371/1/mt0000000430.pdf
_version_ 1747836359034273792