Pemerolehan dan pencapaian bahasa Arab program j-QAF dalam kalangan murid sekolah rendah Kuala Terengganu
Pendidikan bahasa Arab dalam program j-QAF yang diperkenalkan mulai tahun 2005 di sekolah rendah kini adalah sangat penting dalam merealisasikan dan mewujudkan generasi ulu al-Albab dan membentuk Tamadun Islam. Program ini adalah manifestasi daripada hasrat kerajaan supaya murid-murid boleh khatam...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | other |
Subjects: | |
Online Access: | http://umt-ir.umt.edu.my:8080/jspui/bitstream/123456789/1914/1/PJ%206068%20.M3%20W3%202011%20Abstract.pdf http://umt-ir.umt.edu.my:8080/jspui/bitstream/123456789/1914/2/PJ%206068%20.M3%20W3%202011%20FullText.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Pendidikan bahasa Arab dalam program j-QAF yang diperkenalkan mulai tahun 2005 di sekolah rendah kini adalah sangat penting dalam merealisasikan dan
mewujudkan generasi ulu al-Albab dan membentuk Tamadun Islam. Program ini
adalah manifestasi daripada hasrat kerajaan supaya murid-murid boleh khatam al-Qur’an, menguasai jawi dan boleh berkomunikasi dalam bahasa Arab serta menghayati asas-asas fardu ain di peringkat sekolah rendah lagi. Kajian ini bertujuan melihat keberkesanan Pembelajaran dan Pengajaran Bahasa Arab Program j-QAF
dalam kalangan murid sekolah rendah Kuala Terengganu dan tahap pemerolehan
mereka berdasarkan dua kategori iaitu Analisis Soal Selidik Latar belakang dan Sikap, serta Analisis Kemahiran. |
---|