Factors influencing customer's acceptance of internet banking in Kuching Sarawak

Perbankan internet telah diperkenalkan secara meluas oleh institusi kewangan tempatan mahupun institusi kewangan luar negara. Perbankan internet ini bertujuan untuk memberi kemudahan dan keselesaan kepada pelanggan bagi membuat urusan kewangan menerusi internet di mana sahaja mereka berada dan pada...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nurul Liyana Ashyikin, Mohd Salleh
Format: Thesis
Language:English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://ir.unimas.my/id/eprint/20780/1/Nurul%20Liyana%20Ashyikin%20Mohd%20Salleh%20ft.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Perbankan internet telah diperkenalkan secara meluas oleh institusi kewangan tempatan mahupun institusi kewangan luar negara. Perbankan internet ini bertujuan untuk memberi kemudahan dan keselesaan kepada pelanggan bagi membuat urusan kewangan menerusi internet di mana sahaja mereka berada dan pada bila-bila masa. Pada hari ini, perbankan komersial di Malaysia telah menumpukan sepenuh perhatian bagi memupuk pelanggan pelanggan mereka untuk menggunakan khidmat perbankan internet yang telah ditawarkan oleh institusi mereka. Walaubagaimanapun, didapati sesetengah para pelanggan masih menolak untuk tidak menggunakan perkhidmatan ini. Beberapa faktor telah diekanalpasti bagi mengkaji penerimaan pelanggan terhadap perbankan internet. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji faktor-faktor yang n•mpengaruhi penerimaan pelanggan terhadap penggunaan perbankan internet di Kuching Sarawak. Faktor-faktor yang telah dikenalpasti ialah, faktor keselematan, kesedaran, kemudahan penggunaan dan akses. Sebanyak 250 orang penduduk Kuching telah memberi respons melalui borang soal selidik untuk kajian ini dan melalui analisis regresi yang telah dilakukan, hanya tiga daripada empat faktor pembolehubah tidak bersandar mempunyai hubungan positif dengan penerimaan pelanggan terhadap perbankan internet.