Hubungan antara Kepercayaan Epistemologi dengan Kognisi Epistemik Sejarah dalam Kalangan Pelajar Tingkatan Empat di Bahagian Kuching dan Samarahan, Sarawak

Kajian ini berasaskan kaedah campuran dengan reka bentuk eksplanatori bersekuens adalah untuk menjelaskan secara kuantitatif hubungan antara kepercayaan epistemologi sejarah dengan kognisi epistemik sejarah dalam kalangan pelajar daripada 416 bilik kelas di 63 buah sekolah menengah di Bahagian Kuchi...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Teo, Anak Juin
Format: Thesis
Language:English
Published: 2019
Subjects:
Online Access:http://ir.unimas.my/id/eprint/26687/6/Teo%20Juin.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-unimas-ir.26687
record_format uketd_dc
spelling my-unimas-ir.266872024-06-27T01:06:00Z Hubungan antara Kepercayaan Epistemologi dengan Kognisi Epistemik Sejarah dalam Kalangan Pelajar Tingkatan Empat di Bahagian Kuching dan Samarahan, Sarawak 2019 Teo, Anak Juin LB Theory and practice of education LB1603 Secondary Education. High schools Kajian ini berasaskan kaedah campuran dengan reka bentuk eksplanatori bersekuens adalah untuk menjelaskan secara kuantitatif hubungan antara kepercayaan epistemologi sejarah dengan kognisi epistemik sejarah dalam kalangan pelajar daripada 416 bilik kelas di 63 buah sekolah menengah di Bahagian Kuching dan Bahagian Samarahan, Sarawak. Kajian ini juga mendokumenkan secara kualitatif komponen pengajaran epistemik, kepercayaan epistemologi guru sejarah, kepercayaan epistemologi pelajar, dan representasi pengetahuan epistemik yang wujud dalam konteks mikro bilik kelas sejarah. Dapatan analisis deskriptif membuktikan bahawa pelajar Tingkatan Empat memiliki kepercayaan epistemologi sejarah dan kognisi epistemik. Dapatan analisis model pengukuran reflektif telah membuktikan bahawa instrumen yang digunakan adalah berkualiti dalam mengukur konstruk kepercayaan epistemologi sejarah dan konstruk kognisi epistemik sejarah. Dapatan analisis model struktural telah membuktikan bahawa kepercayaan epistemologi mempunyai hubungan yang signifikan serta berkualiti dengan kognisi epistemik sejarah. Dokumentasi kualitatif berdasarkan kaedah triangulasi terhadap konteks mikro bilik kelas sejarah telah membuktikan wujudnya komponen-komponen epistemik yang saling berinteraksi pada aras pemikiran absolutisme-pendirian penyalin, multiplisme-pendirian peminjam, dan evaluatisme-pendirian kriterialis pada kadar tersendiri. Turut diketengahkan adalah cadangan dan harapan kepada perealisasian elemen epistemik dalam pengajaran-pembelajaran sejarah, di samping kajian lanjutan tentang epistemik di bilik kelas sejarah. Kata kunci: kepercayaan epistemologi, kognisi epistemik, pengajaran epistemik, representasi pengetahuan epistemik Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS) 2019 Thesis http://ir.unimas.my/id/eprint/26687/ http://ir.unimas.my/id/eprint/26687/6/Teo%20Juin.pdf text en validuser phd doctoral Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS) Faculty of Cognitive Sciences and Human Development
institution Universiti Malaysia Sarawak
collection UNIMAS Institutional Repository
language English
topic LB Theory and practice of education
LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB Theory and practice of education
Teo, Anak Juin
Hubungan antara Kepercayaan Epistemologi dengan Kognisi Epistemik Sejarah dalam Kalangan Pelajar Tingkatan Empat di Bahagian Kuching dan Samarahan, Sarawak
description Kajian ini berasaskan kaedah campuran dengan reka bentuk eksplanatori bersekuens adalah untuk menjelaskan secara kuantitatif hubungan antara kepercayaan epistemologi sejarah dengan kognisi epistemik sejarah dalam kalangan pelajar daripada 416 bilik kelas di 63 buah sekolah menengah di Bahagian Kuching dan Bahagian Samarahan, Sarawak. Kajian ini juga mendokumenkan secara kualitatif komponen pengajaran epistemik, kepercayaan epistemologi guru sejarah, kepercayaan epistemologi pelajar, dan representasi pengetahuan epistemik yang wujud dalam konteks mikro bilik kelas sejarah. Dapatan analisis deskriptif membuktikan bahawa pelajar Tingkatan Empat memiliki kepercayaan epistemologi sejarah dan kognisi epistemik. Dapatan analisis model pengukuran reflektif telah membuktikan bahawa instrumen yang digunakan adalah berkualiti dalam mengukur konstruk kepercayaan epistemologi sejarah dan konstruk kognisi epistemik sejarah. Dapatan analisis model struktural telah membuktikan bahawa kepercayaan epistemologi mempunyai hubungan yang signifikan serta berkualiti dengan kognisi epistemik sejarah. Dokumentasi kualitatif berdasarkan kaedah triangulasi terhadap konteks mikro bilik kelas sejarah telah membuktikan wujudnya komponen-komponen epistemik yang saling berinteraksi pada aras pemikiran absolutisme-pendirian penyalin, multiplisme-pendirian peminjam, dan evaluatisme-pendirian kriterialis pada kadar tersendiri. Turut diketengahkan adalah cadangan dan harapan kepada perealisasian elemen epistemik dalam pengajaran-pembelajaran sejarah, di samping kajian lanjutan tentang epistemik di bilik kelas sejarah. Kata kunci: kepercayaan epistemologi, kognisi epistemik, pengajaran epistemik, representasi pengetahuan epistemik
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Teo, Anak Juin
author_facet Teo, Anak Juin
author_sort Teo, Anak Juin
title Hubungan antara Kepercayaan Epistemologi dengan Kognisi Epistemik Sejarah dalam Kalangan Pelajar Tingkatan Empat di Bahagian Kuching dan Samarahan, Sarawak
title_short Hubungan antara Kepercayaan Epistemologi dengan Kognisi Epistemik Sejarah dalam Kalangan Pelajar Tingkatan Empat di Bahagian Kuching dan Samarahan, Sarawak
title_full Hubungan antara Kepercayaan Epistemologi dengan Kognisi Epistemik Sejarah dalam Kalangan Pelajar Tingkatan Empat di Bahagian Kuching dan Samarahan, Sarawak
title_fullStr Hubungan antara Kepercayaan Epistemologi dengan Kognisi Epistemik Sejarah dalam Kalangan Pelajar Tingkatan Empat di Bahagian Kuching dan Samarahan, Sarawak
title_full_unstemmed Hubungan antara Kepercayaan Epistemologi dengan Kognisi Epistemik Sejarah dalam Kalangan Pelajar Tingkatan Empat di Bahagian Kuching dan Samarahan, Sarawak
title_sort hubungan antara kepercayaan epistemologi dengan kognisi epistemik sejarah dalam kalangan pelajar tingkatan empat di bahagian kuching dan samarahan, sarawak
granting_institution Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS)
granting_department Faculty of Cognitive Sciences and Human Development
publishDate 2019
url http://ir.unimas.my/id/eprint/26687/6/Teo%20Juin.pdf
_version_ 1804888397687291904