Keberkesanan Rawatan Nyanyian terhadap Kemahiran Membaca dan Menulis: Kajian Kes Kanak-kanak Berdisleksia

Disleksia merupakan salah satu masalah pembelajaran, di mana individu berdisleksia mengalami kesukaran dalam menguasai kemahiran mengeja, membaca, menulis dan mengira. Individu berdisleksia juga menghadapi kesukaran dalam mempelajari dan mengenali bunyi bagi sesebuah huruf. Di Malaysia, terdapat pel...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Chen, Hui Meng
格式: Thesis
語言:English
English
出版: 2021
主題:
在線閱讀:http://ir.unimas.my/id/eprint/36590/4/24%20pages.pdf
http://ir.unimas.my/id/eprint/36590/6/Chen%20Hui%20Meng%20ft.pdf
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
id my-unimas-ir.36590
record_format uketd_dc
spelling my-unimas-ir.365902023-04-18T01:33:41Z Keberkesanan Rawatan Nyanyian terhadap Kemahiran Membaca dan Menulis: Kajian Kes Kanak-kanak Berdisleksia 2021 Chen, Hui Meng M Music Disleksia merupakan salah satu masalah pembelajaran, di mana individu berdisleksia mengalami kesukaran dalam menguasai kemahiran mengeja, membaca, menulis dan mengira. Individu berdisleksia juga menghadapi kesukaran dalam mempelajari dan mengenali bunyi bagi sesebuah huruf. Di Malaysia, terdapat pelbagai pendekatan untuk membantu seseorang individu berdisleksia dalam kemahiran tertentu. Antara pendekatan yang diaplikasikan adalah seperti terapi ucapan, pendekatan multisensori, latihan auditori dengan menggunakan komputer, program intervensi, dan program pemulihan. Kaedah multisensori dan kaedah multimedia lebih kerap digunakan dalam menjalani intervensi untuk individu berdisleksia di Malaysia. Oleh itu, kajian ini dilakukan dengan mengaplikasikan terapi muzik untuk membantu kanak-kanak berdisleksia. Kajian ini merupakan kajian eksperimen yang berbentuk rawatan nyanyian. Tujuan penyelidikan ini adalah untuk menguji keberkesanan rawatan nyanyian terhadap membaca dan menulis kanak-kanak berdisleksia. Selain itu, kajian ini juga bertujuan untuk meningkatkan kemahiran membaca dan menulis kanak-kanak berdisleksia dengan rawatan nyanyian ini. Rawatan ini telah dijalankan di sebuah pusat pembelajaran yang bernama Learning and Resources Centre of Dyslexia Association of Sarawak. Sehubungan itu, kaedah gabungan telah digunakan untuk mengumpul data. One-group pretest-posttest design juga telah diaplikasikan dalam rawatan nyanyian ini. Empat orang kanak-kanak berdisleksia telah dipilih untuk menerima rawatan ini. Mereka dibahagikan kepada dua kumpulan. Kanak-kanak A dan B dalam kumpulan tidak mempunyai asas fonik dan Kanak-kanak C dan D pula dalam kumpulan mempunyai asas fonik. Hasil rawatan nyanyi ini sangat berkesan terhadap kumpulan yang tidak mempunyai asas fonik kerana nilai t yang didapati adalah 1.40, di mana ia di bawah nilai dari had kepentingan, 2.78. Rawatan nyanyi ini kurang berkesan terhadap kumpulan yang mempunyai asas fonik kerana nilai t yang diperolehi adalah 6.05, di mana ia melebihi nilai t dari had kepentingan. Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS) 2021 Thesis http://ir.unimas.my/id/eprint/36590/ http://ir.unimas.my/id/eprint/36590/4/24%20pages.pdf text en public http://ir.unimas.my/id/eprint/36590/6/Chen%20Hui%20Meng%20ft.pdf text en validuser masters Universiti Malaysia Sarawak Faculty of Applied and Creative Arts
institution Universiti Malaysia Sarawak
collection UNIMAS Institutional Repository
language English
English
topic M Music
spellingShingle M Music
Chen, Hui Meng
Keberkesanan Rawatan Nyanyian terhadap Kemahiran Membaca dan Menulis: Kajian Kes Kanak-kanak Berdisleksia
description Disleksia merupakan salah satu masalah pembelajaran, di mana individu berdisleksia mengalami kesukaran dalam menguasai kemahiran mengeja, membaca, menulis dan mengira. Individu berdisleksia juga menghadapi kesukaran dalam mempelajari dan mengenali bunyi bagi sesebuah huruf. Di Malaysia, terdapat pelbagai pendekatan untuk membantu seseorang individu berdisleksia dalam kemahiran tertentu. Antara pendekatan yang diaplikasikan adalah seperti terapi ucapan, pendekatan multisensori, latihan auditori dengan menggunakan komputer, program intervensi, dan program pemulihan. Kaedah multisensori dan kaedah multimedia lebih kerap digunakan dalam menjalani intervensi untuk individu berdisleksia di Malaysia. Oleh itu, kajian ini dilakukan dengan mengaplikasikan terapi muzik untuk membantu kanak-kanak berdisleksia. Kajian ini merupakan kajian eksperimen yang berbentuk rawatan nyanyian. Tujuan penyelidikan ini adalah untuk menguji keberkesanan rawatan nyanyian terhadap membaca dan menulis kanak-kanak berdisleksia. Selain itu, kajian ini juga bertujuan untuk meningkatkan kemahiran membaca dan menulis kanak-kanak berdisleksia dengan rawatan nyanyian ini. Rawatan ini telah dijalankan di sebuah pusat pembelajaran yang bernama Learning and Resources Centre of Dyslexia Association of Sarawak. Sehubungan itu, kaedah gabungan telah digunakan untuk mengumpul data. One-group pretest-posttest design juga telah diaplikasikan dalam rawatan nyanyian ini. Empat orang kanak-kanak berdisleksia telah dipilih untuk menerima rawatan ini. Mereka dibahagikan kepada dua kumpulan. Kanak-kanak A dan B dalam kumpulan tidak mempunyai asas fonik dan Kanak-kanak C dan D pula dalam kumpulan mempunyai asas fonik. Hasil rawatan nyanyi ini sangat berkesan terhadap kumpulan yang tidak mempunyai asas fonik kerana nilai t yang didapati adalah 1.40, di mana ia di bawah nilai dari had kepentingan, 2.78. Rawatan nyanyi ini kurang berkesan terhadap kumpulan yang mempunyai asas fonik kerana nilai t yang diperolehi adalah 6.05, di mana ia melebihi nilai t dari had kepentingan.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Chen, Hui Meng
author_facet Chen, Hui Meng
author_sort Chen, Hui Meng
title Keberkesanan Rawatan Nyanyian terhadap Kemahiran Membaca dan Menulis: Kajian Kes Kanak-kanak Berdisleksia
title_short Keberkesanan Rawatan Nyanyian terhadap Kemahiran Membaca dan Menulis: Kajian Kes Kanak-kanak Berdisleksia
title_full Keberkesanan Rawatan Nyanyian terhadap Kemahiran Membaca dan Menulis: Kajian Kes Kanak-kanak Berdisleksia
title_fullStr Keberkesanan Rawatan Nyanyian terhadap Kemahiran Membaca dan Menulis: Kajian Kes Kanak-kanak Berdisleksia
title_full_unstemmed Keberkesanan Rawatan Nyanyian terhadap Kemahiran Membaca dan Menulis: Kajian Kes Kanak-kanak Berdisleksia
title_sort keberkesanan rawatan nyanyian terhadap kemahiran membaca dan menulis: kajian kes kanak-kanak berdisleksia
granting_institution Universiti Malaysia Sarawak
granting_department Faculty of Applied and Creative Arts
publishDate 2021
url http://ir.unimas.my/id/eprint/36590/4/24%20pages.pdf
http://ir.unimas.my/id/eprint/36590/6/Chen%20Hui%20Meng%20ft.pdf
_version_ 1783728476275081216