Kesan Kaedah Pembelajaran Berasaskan Permainan Bukan Digital dan Aras Kognitif Soalan Terhadap Pencapaian Pelajar Tingkatan Dua dalam Transformasi Isometri

Bentuk pengajaran dan pembelajaran pada abad ke-21 memerlukan guru untuk memainkan peranan dalam melibatkan pelajar secara aktif dalam aktiviti pembelajaran dengan menyediakan bahan bantu belajar yang inovatif supaya dapat mencorak pemikiran pelajar dengan lebih berkesan. Walau bagaimanapun, amalan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Shamsurya, Hamden Hamid
Format: Thesis
Language:English
Published: 2022
Subjects:
Online Access:http://ir.unimas.my/id/eprint/39172/3/Shamsurya%20ft.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-unimas-ir.39172
record_format uketd_dc
spelling my-unimas-ir.391722024-06-14T02:08:00Z Kesan Kaedah Pembelajaran Berasaskan Permainan Bukan Digital dan Aras Kognitif Soalan Terhadap Pencapaian Pelajar Tingkatan Dua dalam Transformasi Isometri 2022-08-10 Shamsurya, Hamden Hamid LB1603 Secondary Education. High schools LB2361 Curriculum Bentuk pengajaran dan pembelajaran pada abad ke-21 memerlukan guru untuk memainkan peranan dalam melibatkan pelajar secara aktif dalam aktiviti pembelajaran dengan menyediakan bahan bantu belajar yang inovatif supaya dapat mencorak pemikiran pelajar dengan lebih berkesan. Walau bagaimanapun, amalan pengajaran dan pembelajaran di Malaysia masih berbentuk konvensional yang berpusatkan guru dan membosankan menjadikan persekitaran pembelajaran yang tidak kondusif dan pasif yang menjadi punca aras kefahaman pelajar masih berada pada tahap yang rendah. Tambahan pula, penerapan soalan aras kognitif tinggi matematik dalam ujian dan peperiksaan khususnya untuk peringkat sekolah menengah semakin dipertingkatkan. Oleh itu, objektif kajian ini adalah untuk mengkaji perbandingan kaedah pembelajaran berasaskan permainan bukan digital dan kaedah pembelajaran konvensional terhadap pencapaian pelajar dalam topik transformasi isometri. Kajian ini menggunakan reka bentuk kuasi-eksperimen dan melibatkan 116 orang pelajar (iaitu pelajar tingkatan dua) dari dua buah sekolah menengah harian di daerah Kuching. Pelajar dibahagikan kepada kumpulan kawalan dan eksperimen - kumpulan kawalan mempelajari topik transformasi isometri melalui kaedah konvensional, sementara kumpulan eksperimen menggunakan kaedah berasaskan permainan bukan digital yang direkabentuk berpandukan Model LM-GM. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pelajar yang menggunakan kaedah pembelajaran berasaskan permainan bukan digital secara signifikannya mendapat skor yang lebih baik dalam ujian transformasi isometri berbanding mereka yang mempelajari topik menggunakan kaedah pembelajaran konvensional. Penemuan ini juga menunjukkan bahawa pencapaian transformasi isometri pelajar berbeza secara signifikan antara aras kognitif soalan. Secara khususnya, pencapaian pelajar adalah lebih baik untuk soalan kognitif aras rendah daripada soalan kognitif aras tinggi. Walau bagaimanapun, tidak terdapat kesan interaksi yang signifikan antara kaedah pembelajaran dan aras kognitif soalan terhadap pencapaian pelajar dalam topik yang dipelajari. Kajian ini memberikan bukti empirikal mengenai peranan pembelajaran berasaskan permainan bukan digital dalam mempelajari transformasi isometri, di mana ia boleh digunakan sebagai kaedah alternatif untuk belajar transformasi isometri dan matematik secara umum. Justeru, kajian pada masa hadapan adalah diharap dapat melihat kesan kaedah pembelajaran menggunakan permainan bukan digital terhadap pencapaian pelajar dalam matematik dengan mengambil kira perbezaan latar belakang pelajar, medium bahasa yang digunakan dan diuji pada mata pelajaran yang berbeza. UNIMAS Institutional Repository 2022-08 Thesis http://ir.unimas.my/id/eprint/39172/ http://ir.unimas.my/id/eprint/39172/3/Shamsurya%20ft.pdf text en validuser masters Universiti Malaysia Sarawak Faculty of Cognitive Sciences and Human Development
institution Universiti Malaysia Sarawak
collection UNIMAS Institutional Repository
language English
topic LB1603 Secondary Education
High schools
LB2361 Curriculum
spellingShingle LB1603 Secondary Education
High schools
LB2361 Curriculum
Shamsurya, Hamden Hamid
Kesan Kaedah Pembelajaran Berasaskan Permainan Bukan Digital dan Aras Kognitif Soalan Terhadap Pencapaian Pelajar Tingkatan Dua dalam Transformasi Isometri
description Bentuk pengajaran dan pembelajaran pada abad ke-21 memerlukan guru untuk memainkan peranan dalam melibatkan pelajar secara aktif dalam aktiviti pembelajaran dengan menyediakan bahan bantu belajar yang inovatif supaya dapat mencorak pemikiran pelajar dengan lebih berkesan. Walau bagaimanapun, amalan pengajaran dan pembelajaran di Malaysia masih berbentuk konvensional yang berpusatkan guru dan membosankan menjadikan persekitaran pembelajaran yang tidak kondusif dan pasif yang menjadi punca aras kefahaman pelajar masih berada pada tahap yang rendah. Tambahan pula, penerapan soalan aras kognitif tinggi matematik dalam ujian dan peperiksaan khususnya untuk peringkat sekolah menengah semakin dipertingkatkan. Oleh itu, objektif kajian ini adalah untuk mengkaji perbandingan kaedah pembelajaran berasaskan permainan bukan digital dan kaedah pembelajaran konvensional terhadap pencapaian pelajar dalam topik transformasi isometri. Kajian ini menggunakan reka bentuk kuasi-eksperimen dan melibatkan 116 orang pelajar (iaitu pelajar tingkatan dua) dari dua buah sekolah menengah harian di daerah Kuching. Pelajar dibahagikan kepada kumpulan kawalan dan eksperimen - kumpulan kawalan mempelajari topik transformasi isometri melalui kaedah konvensional, sementara kumpulan eksperimen menggunakan kaedah berasaskan permainan bukan digital yang direkabentuk berpandukan Model LM-GM. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pelajar yang menggunakan kaedah pembelajaran berasaskan permainan bukan digital secara signifikannya mendapat skor yang lebih baik dalam ujian transformasi isometri berbanding mereka yang mempelajari topik menggunakan kaedah pembelajaran konvensional. Penemuan ini juga menunjukkan bahawa pencapaian transformasi isometri pelajar berbeza secara signifikan antara aras kognitif soalan. Secara khususnya, pencapaian pelajar adalah lebih baik untuk soalan kognitif aras rendah daripada soalan kognitif aras tinggi. Walau bagaimanapun, tidak terdapat kesan interaksi yang signifikan antara kaedah pembelajaran dan aras kognitif soalan terhadap pencapaian pelajar dalam topik yang dipelajari. Kajian ini memberikan bukti empirikal mengenai peranan pembelajaran berasaskan permainan bukan digital dalam mempelajari transformasi isometri, di mana ia boleh digunakan sebagai kaedah alternatif untuk belajar transformasi isometri dan matematik secara umum. Justeru, kajian pada masa hadapan adalah diharap dapat melihat kesan kaedah pembelajaran menggunakan permainan bukan digital terhadap pencapaian pelajar dalam matematik dengan mengambil kira perbezaan latar belakang pelajar, medium bahasa yang digunakan dan diuji pada mata pelajaran yang berbeza.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Shamsurya, Hamden Hamid
author_facet Shamsurya, Hamden Hamid
author_sort Shamsurya, Hamden Hamid
title Kesan Kaedah Pembelajaran Berasaskan Permainan Bukan Digital dan Aras Kognitif Soalan Terhadap Pencapaian Pelajar Tingkatan Dua dalam Transformasi Isometri
title_short Kesan Kaedah Pembelajaran Berasaskan Permainan Bukan Digital dan Aras Kognitif Soalan Terhadap Pencapaian Pelajar Tingkatan Dua dalam Transformasi Isometri
title_full Kesan Kaedah Pembelajaran Berasaskan Permainan Bukan Digital dan Aras Kognitif Soalan Terhadap Pencapaian Pelajar Tingkatan Dua dalam Transformasi Isometri
title_fullStr Kesan Kaedah Pembelajaran Berasaskan Permainan Bukan Digital dan Aras Kognitif Soalan Terhadap Pencapaian Pelajar Tingkatan Dua dalam Transformasi Isometri
title_full_unstemmed Kesan Kaedah Pembelajaran Berasaskan Permainan Bukan Digital dan Aras Kognitif Soalan Terhadap Pencapaian Pelajar Tingkatan Dua dalam Transformasi Isometri
title_sort kesan kaedah pembelajaran berasaskan permainan bukan digital dan aras kognitif soalan terhadap pencapaian pelajar tingkatan dua dalam transformasi isometri
granting_institution Universiti Malaysia Sarawak
granting_department Faculty of Cognitive Sciences and Human Development
publishDate 2022
url http://ir.unimas.my/id/eprint/39172/3/Shamsurya%20ft.pdf
_version_ 1804888416465190912