Keperluan penguasaan kemahiran pendidikan seni visual sekolah menengah untuk guru-guru seni di Sarawak

Kajian ini adalah berkaitan dengan analisis ke atas keperluan penguasaan kemahiran kurikulum pendidikan seni visual sekolah menengah di negeri Sarawak. Fokus kajian ialah ke atas faktorfaktor keberkesanan dalam pelaksanaan kurikulum pendidikan seni visual. Faktor pertama ialah penyungguhan kendiri r...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Soffie Balqis, Bernard Abdullah
格式: Thesis
语言:English
English
出版: 2013
主题:
在线阅读:http://ir.unimas.my/id/eprint/7546/1/Keperluan%20penguasaan%20kemahiran%20pendidikan%20seni%20visual%20sekolah%20menengah%20untuk%20guru-guru%20seni%20di%20Sarawak%20%2824pgs%29.pdf
http://ir.unimas.my/id/eprint/7546/10/Soffie.pdf
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
id my-unimas-ir.7546
record_format uketd_dc
spelling my-unimas-ir.75462024-01-15T03:29:50Z Keperluan penguasaan kemahiran pendidikan seni visual sekolah menengah untuk guru-guru seni di Sarawak 2013 Soffie Balqis, Bernard Abdullah N Visual arts (General) For photography, see TR Kajian ini adalah berkaitan dengan analisis ke atas keperluan penguasaan kemahiran kurikulum pendidikan seni visual sekolah menengah di negeri Sarawak. Fokus kajian ialah ke atas faktorfaktor keberkesanan dalam pelaksanaan kurikulum pendidikan seni visual. Faktor pertama ialah penyungguhan kendiri responden untuk memperolehi kemahiran, faktor kedua ialah tahap penguasaan kemahiran bidang-bidang dalam pendidikan visual, faktor ketiga ialah tahap pemahaman responden dalam sukatan kurikulum pendidikan seni visual, faktor keempat kemudahan dan prasarana dan ke lima kecenderungan dan kewajaran dalam pengelolaan dan pengurusan tenaga pengajar di peringkat sekolah. Responden kajian terdiri daripada 289 orang guru-guru pendidikan seni visual daripada 55 buah sekolah menengah yang dipilih berdasarkan Prosedur Persampelan Kawasan Pelbagai Lapisan di seluruh bahagian di negeri Sarawak. Datadata dianalisis menggunakan kaedah Statistik Deskriptif, Pekali Kolerasi Pearson dan ujian Post Hoc Anova Sehala. Hasil kajian menunjukkan daripada 289 responden, 105 (36.3%) adalah guru yang mempunyai kelayakan major dalam pendidikan seni, 21 (7.3%) mempunyai kelayakan minor dalam pendidikan seni, manakala 163 (56.4%) adalah guru yang tidak mempunyai pengkhususan dalam mata pelajaran pendidikan seni. Skor min yang diperolehi bagi aspek penyungguhan kendiri menunjukkan keperluan responden untuk meningkatkan penguasaan kemahiran dalam semua bidang adalah tinggi. Skor min bagi tahap penguasaan kemahiran menunjukkan responden mempunyai tahap kemahiran tinggi dalam bidang reka bentuk dan kraf tradisional, manakala dalam bidang lukisan, catan, arca, cetakan, komunikasi visual, multimedia dan apresiasi seni tahap kemahiran responden adalah sederhana sahaja. Tahap persetujuan responden juga tinggi dalam pernyataan bahawa kurikulum pendidikan seni terlalu luas (M=3.70), masa tidak mencukupi untuk menghabiskan semua sukatan (M=3.63), peralatan dan kemudahan tidak mencukupi (M=4.08), dan sukar untuk mengintergrasi aspek teori dan amali (M=4.44). Skor sederhana diperolehi bagi penyataan sukar untuk memahami sukatan kurikulum (M=2.95). Seterusnya pihak Jabatan Pendidikan Negeri Sarawak dicadangkan supaya menempatkan guru-guru berkemahiran tinggi untuk mengajar pendidikan seni visual serta memantau kecenderungan pihak sekolah dalam pengurusan dan pengagihan tenaga kerja yang mengajar mata pelajaran pendidikan seni visual. Universiti Malaysia Sarawak, UNIMAS 2013 Thesis http://ir.unimas.my/id/eprint/7546/ http://ir.unimas.my/id/eprint/7546/1/Keperluan%20penguasaan%20kemahiran%20pendidikan%20seni%20visual%20sekolah%20menengah%20untuk%20guru-guru%20seni%20di%20Sarawak%20%2824pgs%29.pdf text en public http://ir.unimas.my/id/eprint/7546/10/Soffie.pdf text en validuser masters Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS) Faculty of Applied and Creative Arts
institution Universiti Malaysia Sarawak
collection UNIMAS Institutional Repository
language English
English
topic N Visual arts (General) For photography
see TR
spellingShingle N Visual arts (General) For photography
see TR
Soffie Balqis, Bernard Abdullah
Keperluan penguasaan kemahiran pendidikan seni visual sekolah menengah untuk guru-guru seni di Sarawak
description Kajian ini adalah berkaitan dengan analisis ke atas keperluan penguasaan kemahiran kurikulum pendidikan seni visual sekolah menengah di negeri Sarawak. Fokus kajian ialah ke atas faktorfaktor keberkesanan dalam pelaksanaan kurikulum pendidikan seni visual. Faktor pertama ialah penyungguhan kendiri responden untuk memperolehi kemahiran, faktor kedua ialah tahap penguasaan kemahiran bidang-bidang dalam pendidikan visual, faktor ketiga ialah tahap pemahaman responden dalam sukatan kurikulum pendidikan seni visual, faktor keempat kemudahan dan prasarana dan ke lima kecenderungan dan kewajaran dalam pengelolaan dan pengurusan tenaga pengajar di peringkat sekolah. Responden kajian terdiri daripada 289 orang guru-guru pendidikan seni visual daripada 55 buah sekolah menengah yang dipilih berdasarkan Prosedur Persampelan Kawasan Pelbagai Lapisan di seluruh bahagian di negeri Sarawak. Datadata dianalisis menggunakan kaedah Statistik Deskriptif, Pekali Kolerasi Pearson dan ujian Post Hoc Anova Sehala. Hasil kajian menunjukkan daripada 289 responden, 105 (36.3%) adalah guru yang mempunyai kelayakan major dalam pendidikan seni, 21 (7.3%) mempunyai kelayakan minor dalam pendidikan seni, manakala 163 (56.4%) adalah guru yang tidak mempunyai pengkhususan dalam mata pelajaran pendidikan seni. Skor min yang diperolehi bagi aspek penyungguhan kendiri menunjukkan keperluan responden untuk meningkatkan penguasaan kemahiran dalam semua bidang adalah tinggi. Skor min bagi tahap penguasaan kemahiran menunjukkan responden mempunyai tahap kemahiran tinggi dalam bidang reka bentuk dan kraf tradisional, manakala dalam bidang lukisan, catan, arca, cetakan, komunikasi visual, multimedia dan apresiasi seni tahap kemahiran responden adalah sederhana sahaja. Tahap persetujuan responden juga tinggi dalam pernyataan bahawa kurikulum pendidikan seni terlalu luas (M=3.70), masa tidak mencukupi untuk menghabiskan semua sukatan (M=3.63), peralatan dan kemudahan tidak mencukupi (M=4.08), dan sukar untuk mengintergrasi aspek teori dan amali (M=4.44). Skor sederhana diperolehi bagi penyataan sukar untuk memahami sukatan kurikulum (M=2.95). Seterusnya pihak Jabatan Pendidikan Negeri Sarawak dicadangkan supaya menempatkan guru-guru berkemahiran tinggi untuk mengajar pendidikan seni visual serta memantau kecenderungan pihak sekolah dalam pengurusan dan pengagihan tenaga kerja yang mengajar mata pelajaran pendidikan seni visual.
format Thesis
qualification_level Master's degree
author Soffie Balqis, Bernard Abdullah
author_facet Soffie Balqis, Bernard Abdullah
author_sort Soffie Balqis, Bernard Abdullah
title Keperluan penguasaan kemahiran pendidikan seni visual sekolah menengah untuk guru-guru seni di Sarawak
title_short Keperluan penguasaan kemahiran pendidikan seni visual sekolah menengah untuk guru-guru seni di Sarawak
title_full Keperluan penguasaan kemahiran pendidikan seni visual sekolah menengah untuk guru-guru seni di Sarawak
title_fullStr Keperluan penguasaan kemahiran pendidikan seni visual sekolah menengah untuk guru-guru seni di Sarawak
title_full_unstemmed Keperluan penguasaan kemahiran pendidikan seni visual sekolah menengah untuk guru-guru seni di Sarawak
title_sort keperluan penguasaan kemahiran pendidikan seni visual sekolah menengah untuk guru-guru seni di sarawak
granting_institution Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS)
granting_department Faculty of Applied and Creative Arts
publishDate 2013
url http://ir.unimas.my/id/eprint/7546/1/Keperluan%20penguasaan%20kemahiran%20pendidikan%20seni%20visual%20sekolah%20menengah%20untuk%20guru-guru%20seni%20di%20Sarawak%20%2824pgs%29.pdf
http://ir.unimas.my/id/eprint/7546/10/Soffie.pdf
_version_ 1794023012442308608