Spesifikasi Personaliti Reka Bentuk Skuter Berdasarkan Citarasa Pengguna
Penyelidikan ini bertujuan untuk mengkaji citarasa pengguna terhadap personaliti reka bentuk skuter. Terdapat tiga segmen reka bentuk iaitu visceral, behavioural dan reflective. Segmen ini mengandungi enam elemen personaliti reka bentuk iaitu estetika, persepsi, emosi, fungsi, visual dan keperlua...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.unimas.my/id/eprint/9311/1/KHATIJAH.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Penyelidikan ini bertujuan untuk mengkaji citarasa pengguna terhadap personaliti reka bentuk
skuter. Terdapat tiga segmen reka bentuk iaitu visceral, behavioural dan reflective. Segmen ini
mengandungi enam elemen personaliti reka bentuk iaitu estetika, persepsi, emosi, fungsi, visual
dan keperluan. Elemen estetika, persepsi dan emosi dikategorikan dalam segmen visceral
manakala segmen behavioural terdiri daripada elemen fungsi, visual dan keperluan. Elemen bagi
segmen behavioural (fungsi, visual, keperluan) telah diekstrak kepada tujuh faktor utama citarasa
pemilihan pengguna. Faktor-faktor yang tersenarai ialah motif pembelian, sebab pemilihan
spesifikasi, faktor pemilihan jenama/model, ciri-ciri kualiti, tarikan reka bentuk, konsep rekaan
dan kebolehpercayaan jenama. Menerusi dua kaedah utama penyelidikan iaitu kualitatif dan
kuantitatif, hasil kajian telah mengenalpasti tiga faktor berpotensi dalam citarasa pemilihan
pengguna iaitu tarikan reka bentuk, konsep rekaan dan kebolehpercayaan jenama. 3FB (3 Faktor
Berpotensi) ini telah dinilai terhadap model skuter melalui soalan penanda aras (benchmarking).
Penilaian dilakukan berdasarkan lapan ciri-ciri personaliti reka bentuk yang diekstrak menerusi
3FB yang mana model-model skuter yang terlibat merangkumi model standard dan yang telah
diubahsuai. Hasilnya, kajian mendapati pengguna mempunyai citarasa terhadap reka bentuk
skuter yang berinovatif dari sudut fungsinya serta stail dari sudut personalitinya yang berteraskan
3FB iaitu tarikan reka bentuk, konsep rekaan dan kebolehpercayaan jenama. |
---|