Spesifikasi Personaliti Reka Bentuk Skuter Berdasarkan Citarasa Pengguna
Penyelidikan ini bertujuan untuk mengkaji citarasa pengguna terhadap personaliti reka bentuk skuter. Terdapat tiga segmen reka bentuk iaitu visceral, behavioural dan reflective. Segmen ini mengandungi enam elemen personaliti reka bentuk iaitu estetika, persepsi, emosi, fungsi, visual dan keperlua...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.unimas.my/id/eprint/9311/1/KHATIJAH.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-unimas-ir.9311 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-unimas-ir.93112023-06-15T07:00:21Z Spesifikasi Personaliti Reka Bentuk Skuter Berdasarkan Citarasa Pengguna 2013 Khatijah, Binti Hanapi NX Arts in general Penyelidikan ini bertujuan untuk mengkaji citarasa pengguna terhadap personaliti reka bentuk skuter. Terdapat tiga segmen reka bentuk iaitu visceral, behavioural dan reflective. Segmen ini mengandungi enam elemen personaliti reka bentuk iaitu estetika, persepsi, emosi, fungsi, visual dan keperluan. Elemen estetika, persepsi dan emosi dikategorikan dalam segmen visceral manakala segmen behavioural terdiri daripada elemen fungsi, visual dan keperluan. Elemen bagi segmen behavioural (fungsi, visual, keperluan) telah diekstrak kepada tujuh faktor utama citarasa pemilihan pengguna. Faktor-faktor yang tersenarai ialah motif pembelian, sebab pemilihan spesifikasi, faktor pemilihan jenama/model, ciri-ciri kualiti, tarikan reka bentuk, konsep rekaan dan kebolehpercayaan jenama. Menerusi dua kaedah utama penyelidikan iaitu kualitatif dan kuantitatif, hasil kajian telah mengenalpasti tiga faktor berpotensi dalam citarasa pemilihan pengguna iaitu tarikan reka bentuk, konsep rekaan dan kebolehpercayaan jenama. 3FB (3 Faktor Berpotensi) ini telah dinilai terhadap model skuter melalui soalan penanda aras (benchmarking). Penilaian dilakukan berdasarkan lapan ciri-ciri personaliti reka bentuk yang diekstrak menerusi 3FB yang mana model-model skuter yang terlibat merangkumi model standard dan yang telah diubahsuai. Hasilnya, kajian mendapati pengguna mempunyai citarasa terhadap reka bentuk skuter yang berinovatif dari sudut fungsinya serta stail dari sudut personalitinya yang berteraskan 3FB iaitu tarikan reka bentuk, konsep rekaan dan kebolehpercayaan jenama. University Malaysia Sarawak, UNIMAS 2013 Thesis http://ir.unimas.my/id/eprint/9311/ http://ir.unimas.my/id/eprint/9311/1/KHATIJAH.pdf text en validuser masters University Malaysia Sarawak, UNIMAS Fakulti Seni Gunaan dan Kreatif |
institution |
Universiti Malaysia Sarawak |
collection |
UNIMAS Institutional Repository |
language |
English |
topic |
NX Arts in general |
spellingShingle |
NX Arts in general Khatijah, Binti Hanapi Spesifikasi Personaliti Reka Bentuk Skuter Berdasarkan Citarasa Pengguna |
description |
Penyelidikan ini bertujuan untuk mengkaji citarasa pengguna terhadap personaliti reka bentuk
skuter. Terdapat tiga segmen reka bentuk iaitu visceral, behavioural dan reflective. Segmen ini
mengandungi enam elemen personaliti reka bentuk iaitu estetika, persepsi, emosi, fungsi, visual
dan keperluan. Elemen estetika, persepsi dan emosi dikategorikan dalam segmen visceral
manakala segmen behavioural terdiri daripada elemen fungsi, visual dan keperluan. Elemen bagi
segmen behavioural (fungsi, visual, keperluan) telah diekstrak kepada tujuh faktor utama citarasa
pemilihan pengguna. Faktor-faktor yang tersenarai ialah motif pembelian, sebab pemilihan
spesifikasi, faktor pemilihan jenama/model, ciri-ciri kualiti, tarikan reka bentuk, konsep rekaan
dan kebolehpercayaan jenama. Menerusi dua kaedah utama penyelidikan iaitu kualitatif dan
kuantitatif, hasil kajian telah mengenalpasti tiga faktor berpotensi dalam citarasa pemilihan
pengguna iaitu tarikan reka bentuk, konsep rekaan dan kebolehpercayaan jenama. 3FB (3 Faktor
Berpotensi) ini telah dinilai terhadap model skuter melalui soalan penanda aras (benchmarking).
Penilaian dilakukan berdasarkan lapan ciri-ciri personaliti reka bentuk yang diekstrak menerusi
3FB yang mana model-model skuter yang terlibat merangkumi model standard dan yang telah
diubahsuai. Hasilnya, kajian mendapati pengguna mempunyai citarasa terhadap reka bentuk
skuter yang berinovatif dari sudut fungsinya serta stail dari sudut personalitinya yang berteraskan
3FB iaitu tarikan reka bentuk, konsep rekaan dan kebolehpercayaan jenama. |
format |
Thesis |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Khatijah, Binti Hanapi |
author_facet |
Khatijah, Binti Hanapi |
author_sort |
Khatijah, Binti Hanapi |
title |
Spesifikasi Personaliti Reka Bentuk Skuter Berdasarkan
Citarasa Pengguna |
title_short |
Spesifikasi Personaliti Reka Bentuk Skuter Berdasarkan
Citarasa Pengguna |
title_full |
Spesifikasi Personaliti Reka Bentuk Skuter Berdasarkan
Citarasa Pengguna |
title_fullStr |
Spesifikasi Personaliti Reka Bentuk Skuter Berdasarkan
Citarasa Pengguna |
title_full_unstemmed |
Spesifikasi Personaliti Reka Bentuk Skuter Berdasarkan
Citarasa Pengguna |
title_sort |
spesifikasi personaliti reka bentuk skuter berdasarkan
citarasa pengguna |
granting_institution |
University Malaysia Sarawak, UNIMAS |
granting_department |
Fakulti Seni Gunaan dan Kreatif |
publishDate |
2013 |
url |
http://ir.unimas.my/id/eprint/9311/1/KHATIJAH.pdf |
_version_ |
1783728046076854272 |