Penilaian Program Kitar Semula Sisa Pepejal di Sekolah Menengah dalam Tiga Kawasan Pihak Berkuasa Tempatan di Negeri Selangor
Matlamat utama Program Kitar Semula Sisa Pepejal di sekolah menengah yang dianjurkan oleh Pihak Berkuasa Tempatan di negeri Selangor adalah untuk meningkatkan pengetahuan dan sikap pelajar terhadap program tersebut. Walau bagaimanapun sejak program ini diperkenalkan pada tahun 1998, tiada sebaran...
Saved in:
主要作者: | |
---|---|
格式: | Thesis |
語言: | English Malay |
出版: |
2009
|
主題: | |
在線閱讀: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/10047/1/FPAS_2009_9_A.pdf |
標簽: |
添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
|
id |
my-upm-ir.10047 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-upm-ir.100472013-05-27T07:44:45Z Penilaian Program Kitar Semula Sisa Pepejal di Sekolah Menengah dalam Tiga Kawasan Pihak Berkuasa Tempatan di Negeri Selangor 2009 Yahaya, Ahamad Shabudin Matlamat utama Program Kitar Semula Sisa Pepejal di sekolah menengah yang dianjurkan oleh Pihak Berkuasa Tempatan di negeri Selangor adalah untuk meningkatkan pengetahuan dan sikap pelajar terhadap program tersebut. Walau bagaimanapun sejak program ini diperkenalkan pada tahun 1998, tiada sebarang penilaian dilakukan terhadap keberkesanan program tesebut. Oleh itu objektif umum kajian ini adalah untuk menentukan tahap pelaksanaan Program Kitar Semula Sisa Pepejal di sekolah menengah dalam tiga kawasan Pihak Berkuasa Tempatan di negeri Selangor menggunakan Model Penilaian CIPP Stufflebeam dengan memberi fokus kepada dua komponen dalam model penilaian; pertama, dimensi proses (proses penyebaran maklumat, kemudahan peralatan program, sokongan pentadbir sekolah, sistem pemantauan, sistem pengiktirafan dan masalah semasa proses pelaksanaan program) dan kedua, dimensi produk (pengetahuan dan sikap pelajar terhadap Program Kitar Semula Sisa Pepejal di sekolah). Objektif khusus kajian ini adalah untuk menentukan tahap pelaksanaan Program Kitar Semula Sisa Pepejal dari dimensi proses; menentukan tahap pencapaian matlamat Program Kitar Semula Sisa Pepejal dari dimensi produk; menentukan hubungan antara pemboleh ubah (faktor-faktor) dalam dimensi proses dengan dimensi produk serta untuk mengenal pasti faktor dalam dimensi proses yang menjelaskan variasi dimensi produk dalam kalangan pelajar sekolah. Recycling (Waste, etc.) - Selangor Waste products - Selangor Refuse and refuse disposal - Selangor 2009 Thesis http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/10047/ http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/10047/1/FPAS_2009_9_A.pdf application/pdf en public phd doctoral Universiti Putra Malaysia Recycling (Waste, etc.) - Selangor Waste products - Selangor Refuse and refuse disposal - Selangor Faculty of Environmental Studies Malay |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
collection |
PSAS Institutional Repository |
language |
English Malay |
topic |
Recycling (Waste etc.) - Selangor Waste products - Selangor Refuse and refuse disposal - Selangor |
spellingShingle |
Recycling (Waste etc.) - Selangor Waste products - Selangor Refuse and refuse disposal - Selangor Yahaya, Ahamad Shabudin Penilaian Program Kitar Semula Sisa Pepejal di Sekolah Menengah dalam Tiga Kawasan Pihak Berkuasa Tempatan di Negeri Selangor |
description |
Matlamat utama Program Kitar Semula Sisa Pepejal di sekolah menengah yang
dianjurkan oleh Pihak Berkuasa Tempatan di negeri Selangor adalah untuk
meningkatkan pengetahuan dan sikap pelajar terhadap program tersebut. Walau
bagaimanapun sejak program ini diperkenalkan pada tahun 1998, tiada sebarang
penilaian dilakukan terhadap keberkesanan program tesebut. Oleh itu objektif umum
kajian ini adalah untuk menentukan tahap pelaksanaan Program Kitar Semula Sisa
Pepejal di sekolah menengah dalam tiga kawasan Pihak Berkuasa Tempatan di negeri
Selangor menggunakan Model Penilaian CIPP Stufflebeam dengan memberi fokus
kepada dua komponen dalam model penilaian; pertama, dimensi proses (proses
penyebaran maklumat, kemudahan peralatan program, sokongan pentadbir sekolah,
sistem pemantauan, sistem pengiktirafan dan masalah semasa proses pelaksanaan
program) dan kedua, dimensi produk (pengetahuan dan sikap pelajar terhadap Program
Kitar Semula Sisa Pepejal di sekolah). Objektif khusus kajian ini adalah untuk menentukan tahap pelaksanaan Program Kitar
Semula Sisa Pepejal dari dimensi proses; menentukan tahap pencapaian matlamat
Program Kitar Semula Sisa Pepejal dari dimensi produk; menentukan hubungan antara
pemboleh ubah (faktor-faktor) dalam dimensi proses dengan dimensi produk serta untuk
mengenal pasti faktor dalam dimensi proses yang menjelaskan variasi dimensi produk
dalam kalangan pelajar sekolah. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Doctor of Philosophy (PhD.) |
qualification_level |
Doctorate |
author |
Yahaya, Ahamad Shabudin |
author_facet |
Yahaya, Ahamad Shabudin |
author_sort |
Yahaya, Ahamad Shabudin |
title |
Penilaian Program Kitar Semula Sisa Pepejal di Sekolah Menengah dalam Tiga Kawasan Pihak Berkuasa Tempatan di Negeri Selangor |
title_short |
Penilaian Program Kitar Semula Sisa Pepejal di Sekolah Menengah dalam Tiga Kawasan Pihak Berkuasa Tempatan di Negeri Selangor |
title_full |
Penilaian Program Kitar Semula Sisa Pepejal di Sekolah Menengah dalam Tiga Kawasan Pihak Berkuasa Tempatan di Negeri Selangor |
title_fullStr |
Penilaian Program Kitar Semula Sisa Pepejal di Sekolah Menengah dalam Tiga Kawasan Pihak Berkuasa Tempatan di Negeri Selangor |
title_full_unstemmed |
Penilaian Program Kitar Semula Sisa Pepejal di Sekolah Menengah dalam Tiga Kawasan Pihak Berkuasa Tempatan di Negeri Selangor |
title_sort |
penilaian program kitar semula sisa pepejal di sekolah menengah dalam tiga kawasan pihak berkuasa tempatan di negeri selangor |
granting_institution |
Universiti Putra Malaysia |
granting_department |
Faculty of Environmental Studies |
publishDate |
2009 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/10047/1/FPAS_2009_9_A.pdf |
_version_ |
1747811026528632832 |